Když vidím tu garáž - přemýšlels nějak nad větráním té garáže? Mám relativně podobně garáž spojenou s barákem a měl jsem tam v zimě šílený problém s vlhkostí. Běžně kolem i přes 80%. Garáž je samozřejmě normálně suchá, nikde nezatýká ale ta voda se tam bere ze dvou zdrojů:
A) přijede mokrý auto ("ideálně" i s kusy sněhu, břečky...)
B) v garáži se aktivně netopí, je tam teplota kolem 10°C i bez topení průchodem tepla z domu, na aktivní temperování ještě nebyla dostatečně velká zima
) a jakýkoliv vzduch co se tam dostane z obytné části tam donese strašně moc vlhkosti. Po zchlazení toho vlhkého vzduchu je z něj najednou vzduch o vlhkosti 90%+. A jako opravdu tam nechci v zimě topit a to teplo hned větrat otevřeným oknem pryč celou zimu...
V těchto podmínkách strašně trpí auta. Kritická je hlavně vlhkost nad 75% (PS: tohle se dá použít na kalibraci vlhkoměrů, dej hledat "saturated salt solution humidity"). Nad tuto vlhkost totiž sůl začíná ze vzduchu absorbovat vlhkost. To způsobí že slané kapky na autě NIKDY neuschnou a případně zaschlé slané kapky (na druhém autě, na zemi..) do sebe zase zpátky natáhnou vodu a budou kapalné. Osobně vyzkoušeno, když jedno auto přes zimu skoro nejezdilo a bylo střídavě mokré, suché podle okolních podmínek.
Řešení jsem si udělal následovně:
Udělal jsem odbočku rekuperace jak na sání, tak foukání. Osadil jsem celkem 4klapky, který řídí 2x Shelly 2PM (žaluziový spínač) - vždycky dvě klapky antiparalelně k sobě. A vždycky když se otevírá směr garáž, tak se zavírá dům (jak sání, tak foukání). Automatizace to otevře na hodinu 100% garáž, 0% barák po otevření vrat (takže odjedu/přijedu z autem a vyvětrá se na plný průtok rekuperací smrad). Pro sušení garáže se otevírá 40%garáž, 60% barák pokud je absolutní vlhkost venku nižší než v garáži. Zároveň se zvýší průtok rekup., aby do baráku šlo pořád těch cca 110-130m3/h. Když se to vyladí správně, tak z/do garáže nejde žádný vzduch z/do baráku skrz dveře díky rozdílu tlaků
S letošní zimou můžu říct, že projekt je naprosto SUPER. V garáži krásně sucho a přitom tam nemusím zbytečně topit. Taky všechen smrad je vyvětrán pryč.I takový ten "zatuchlý smrad" co byl zalezlý v omítce a nešel nárazově vyvětrat.
Krásně to funguje i v přechodném období jako je třeba teď - přes den 12°C a vlhko, ale v noci bylo -1°C a suchý vzduch - přes noc se vyvětrá vlhkost pryč a na den se klapky zavřou.
Nevím jestli je to proti nějakým VZT pravidlům, ale nenapadá mě jaký by to mohlo dělat reálný problém...Rozhodně bych si nějak připravil jak to třeba v budoucnu dodělat. Ta vlhkost v garáži je fakt blbá a topit tam na 20°C asi taky nechceš...
Když vidím tu garáž - přemýšlels nějak nad větráním té garáže? Mám relativně podobně garáž spojenou s barákem a měl jsem tam v zimě šílený problém s vlhkostí. Běžně kolem i přes 80%. Garáž je samozřejmě normálně suchá, nikde nezatýká ale ta voda se tam bere ze dvou zdrojů:
A) přijede mokrý auto ("ideálně" i s kusy sněhu, břečky...)
B) v garáži se aktivně netopí, je tam teplota kolem 10°C i bez topení průchodem tepla z domu, na aktivní temperování ještě nebyla dostatečně velká zima :D ) a jakýkoliv vzduch co se tam dostane z obytné části tam donese strašně moc vlhkosti. Po zchlazení toho vlhkého vzduchu je z něj najednou vzduch o vlhkosti 90%+. A jako opravdu tam nechci v zimě topit a to teplo hned větrat otevřeným oknem pryč celou zimu...
V těchto podmínkách strašně trpí auta. Kritická je hlavně vlhkost nad 75% (PS: tohle se dá použít na kalibraci vlhkoměrů, dej hledat "saturated salt solution humidity"). Nad tuto vlhkost totiž sůl začíná ze vzduchu absorbovat vlhkost. To způsobí že slané kapky na autě NIKDY neuschnou a případně zaschlé slané kapky (na druhém autě, na zemi..) do sebe zase zpátky natáhnou vodu a budou kapalné. Osobně vyzkoušeno, když jedno auto přes zimu skoro nejezdilo a bylo střídavě mokré, suché podle okolních podmínek.
Řešení jsem si udělal následovně:
Udělal jsem odbočku rekuperace jak na sání, tak foukání. Osadil jsem celkem 4klapky, který řídí 2x Shelly 2PM (žaluziový spínač) - vždycky dvě klapky antiparalelně k sobě. A vždycky když se otevírá směr garáž, tak se zavírá dům (jak sání, tak foukání). Automatizace to otevře na hodinu 100% garáž, 0% barák po otevření vrat (takže odjedu/přijedu z autem a vyvětrá se na plný průtok rekuperací smrad). Pro sušení garáže se otevírá 40%garáž, 60% barák pokud je absolutní vlhkost venku nižší než v garáži. Zároveň se zvýší průtok rekup., aby do baráku šlo pořád těch cca 110-130m3/h. Když se to vyladí správně, tak z/do garáže nejde žádný vzduch z/do baráku skrz dveře díky rozdílu tlaků
[b]S letošní zimou můžu říct, že projekt je naprosto SUPER[/b]. V garáži krásně sucho a přitom tam nemusím zbytečně topit. Taky všechen smrad je vyvětrán pryč.I takový ten "zatuchlý smrad" co byl zalezlý v omítce a nešel nárazově vyvětrat.
Krásně to funguje i v přechodném období jako je třeba teď - přes den 12°C a vlhko, ale v noci bylo -1°C a suchý vzduch - přes noc se vyvětrá vlhkost pryč a na den se klapky zavřou.
Nevím jestli je to proti nějakým VZT pravidlům, ale nenapadá mě jaký by to mohlo dělat reálný problém...Rozhodně bych si nějak připravil jak to třeba v budoucnu dodělat. Ta vlhkost v garáži je fakt blbá a topit tam na 20°C asi taky nechceš...