EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od IJK » 06 led 2020, 00:17

Ave,
pointruji, neb leccos zde na site vzniklo jako důsledek Segregační Politiky ... :twisted:
viewtopic.php?f=20&t=1669

metball iGIN

PS?
EPP je (výrazně) lepší materiál než XPS (polyš pěněný do formy)...

PPS:
... přesto také NILAN "šetřílek" používá "polyš" ...

PPPS:
... a pokud "nešetří nenažhranecky", tzn. pění kvalitní granule ... ale co, kdysi , za "starého PánaBoha" vyráběla MODELA použitelné kluzáčky z "polyša" ...

Douška?
iGIN'sKEY je EPP*


Musíte být přihlášen,
zavoláte si formulář "Prohledat Fórum"...
a dostanete tři stránky, kde si opět rozšíříte SLOVNÍČEK ;)

Pak už jen používejte svá klíčová slova ... a ten měkký podprdelník!
Z dojmů se začnou stávat POJMY...
Seřadíte si priority ... a už budete řešit jen DROBNIČKY.
A že jich ještě bude :!:

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od vladimir.foret » 04 led 2020, 22:57

Díky za doplnění a rady, na co se zaměřit.

Technické parametry ventilátorů jsou pro mě už vyšší dívčí, ale pokud se dobře dívám, v jednotkách Nilan jsou instalovány ty, u kterých zmiňujete důmyslnější konstrukci.

Mimochodem, projektantem je mi doporučována jednotka, která je osazena těmito ventilátory:
Obrázek
Jednotka je od renomovaného výrobce, patří mezi velmi dobře hodnocené, parametry patří na špičku, je skvěle vybavená (integrovaný předehřev, konstantní průtok vzduchu, pokročilá regulace) a i nabízená cena je slušná, ale je kompletně v plastu – skříň jednotky i veškeré vnitřní komponenty jsou plastové, osazené do EPP jádra. Aniž bych měl v ruce jakékoli argumenty, chci jednotku s kovovou skříní, kovovým vnitřním pláštěm a komponenty a nedokážu to v sobě zlomit. Dají se odbornýma očima najít nějaké racionální argumenty na podporu této mé pocitové preference, nebo jsem úplně mimo?

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od IJK » 04 led 2020, 13:43

... a tady jukněte na technickou specifikaci moderně a aeromechanicky
velmi slušně navrženého
EC venťásku pro pastóšníky
https://cdn.sos.sk/productdata/8a/8a/1f ... c05-03.pdf
Lze najít mnoho specifikací včetně akustických výkonů ...

A tady "standard" geometricky i elektricky:
https://cdn.sos.sk/productdata/09/37/75 ... a38-01.pdf

metball iGIN, aka SFO

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od IJK » 04 led 2020, 13:32

vladimir.foret píše:...
akustické hodnoty ... ještě v pořádku a řekněme bezproblémové ... složitě kompenzovatelné tlumiči na rozvodech? ...

Hodnoty NEJSOU SMĚRODATNÉ, neb Vaše OKOLÍ JEDNOTKY bude NESROVNATELNĚ JINÉ.
Jen hinty:
a) výrazně lepší je "přímá bedna" než hrdla "tam a zpět",
b) "přímou bednu" 100% "suše zabiju" tím, když jí udělám výfuková kolena hned u bedny,
c) "tam a zpět" bedna bude super tichučká, když ji připojím poctivě zaizolovaným spirem a nezapomenu na "protivibrační límce"...,
d) třebas rozšířit krásně přímý výfuk, jen abych dosáhl nižší tlakovou ztrátu, často povede nejen ke zvýšení hlučnosti, ale také !!! ke změně spektra hluku !!!
...
z) nebýt "nenažhrané", tzn akceptovat poznatek,
že když budu "piplat jeden či tři, pět... parametrů",
ostatní hodnoty půjdou svorně do Háje Zeleného!

A být si vědom, že výrobci vždy piplají ty parametry, které právě jsou
v BuranKetIngovém (Eko-Nomos/Eko-Logos) kurzu ...
a vlastně ani tak publikací POVINNÝCH technických paramtrů nelžou, jako "ochcávaj" normotvůrce, projektanty, investory, ...
Důkazem je mnoho gráfků, které vznikají jen na stolech šéf-pracovníků a s realitou toho moc společného nemají. Ale kde není ŽALOBCE...
Takže? Studovat. SicFlajš a Měký ....

vladimir.foret píše:...
co ohlídat u samotných tlumičů? ...

Já preferuji asymetrii, kde to v akustice jen jde (více vlastních frekvencí).
A délku (stejně, jako objem automobilového motoru) nejenže nenehradíme...
takže 1.2m obdélníkový tlumič je nejméně 2x lepší, než metrová "kruhová tloušťko-padesátka".
Ke všemu se lépe umisťuje!

vladimir.foret píše:...
hlučnost, vidím, že je to natolik komplexní problematika, že to stejně budu muset nechat na projektantovi. ...

Nevadí. Nehledejte jednoduché a srozumitelné odpovědi, použijte ten měký podprdelník.

vladimir.foret píše:... předvýběr zohledňující mé subjektivní preference zvládnout sám...

Sestavte si slovníček KeyWords.
Budete ihned o řád "použitelnějším" kladečem otázek. Třebas i tomu projektantovi.
A tlačte diskuzi k "vyprávění příběhů"; ne, jak je kdo "dobrej a co všecko už udělal".
Ptejte se na to, co "hanebně podělal". Ten, kdo to na sebe "umí naprášit", tomu dejte vydělat.
Protipólem je jiný příběh... Jaký?
Obzvláště si dávejte pozor na projektanty "velké vzduchotechniky", které je NUTNÉ STÁLE VRACET "NA ZEM". To, co funguje ve stolárně fakt v pastóšce "nefachá" - i kdyby se pan ProJektant na Hlavu PoStavil a Ušima se odstrkoval!
A protože proti takovýmto lidem nemáte ani nejmenší šanci (znalostní a ekonomickou), tak radím "zvláštní obezřetnost" :twisted:

Samozvaný Fyzikální Ombudsman
(aby si nějací Hňupíci přespříliš kreativně nevykládali zkratku SFO - třebas jako Státní Filharmonický Orchestr?)

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od vladimir.foret » 04 led 2020, 00:59

Nedá mi to a přesto poděkuji. Věnujete mi čas a to nevnímám jako samozřejmost.

Dá se říci, jaké akustické hodnoty na výstupech rekuperační jednotky jsou ještě v pořádku a řekněme bezproblémové a jaké už budou problematické a jen složitě kompenzovatelné tlumiči na rozvodech? Počítám samozřejmě s tím, že tlumiče na přívodní a odtahové větvi bezprostředně za jednotkou budou nutné u každé jednotky. A můžu se ještě zeptat, co ohlídat u samotných tlumičů? Narazil jsem na více typů. V tomto spoléhám na projektanta, ale budu rád za případnou radu, na co se zaměřit a čemu se vyhnout.

Nicméně pokud jde o hlučnost, vidím, že je to natolik komplexní problematika, že to stejně budu muset nechat na projektantovi. U rozvodů to vnímám jako jednoznačnou samozřejmost, ale doufal jsem, že samotný výběr jednotky budu při pečlivém nastudování dostupných informací schopen učinit sám. Přece jen projektant nebude řešit, jestli je vnitřní plášť jednoty z EPP nebo kovu, ale výkon, těsnost, účinnost, a hlučnost, což jsou samozřejmě klíčové parametry. Proto jsem chtěl nějaký předvýběr zohledňující mé subjektivní preference zvládnout sám...

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od IJK » 03 led 2020, 23:38

Návštěvník píše:...
Je podstatnější sledovat parametry hluku vyzařovaného do bezprostředního okolí jednotky, nebo ty na výstupu do vzduchotechnických rozvodů?
...


ŘEŠTE VŽDY Obojí - a to výkonově, ergo kladívko můžete pracovat bilančně/sumačně.
Navíc !Vždy počítejte hluk!
bez "přečesání filtrem A".
Jinak (po filtraci) bilance neplatí.

Většinou se moc neřeší hluk, který opouští "pastóšku",
což může vést k zásadním "sousedským problémům/sporům/inhumacím" :evil: .

Na výtlaku je vždy víc hluku, než na sání (fyzikální dannost).
Kvůli formantům potrubí existuje základní rada: tlumiče (ne DrátoHlukoFlex!) co nejdelší a ihned za jednotku.

Pokud jednotka produkuje hodně vyšších kmitočtů, použijte navíc i "kolenový tlumič", opět celkem dobrá "mazanost" - ale drahý!

SFO

PS:
Něco z úvah Mudrlantů:

PPS:
Dopojím DrátoHlukoFlexem ...

PPPS:
... a vygeneruji víc hluku, než reálně utlumím.

Douška?
Navíc "si ufachám genitální akustický zkrat"
mezi VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ HLUČNOSTÍ... snad gómes/kapíro/chápete.

... jo, a na fórech se NEZDRAVÍ A NEDĚKUJE!
A protože nejsme AngloSasíci, tak sice NeONIkáme ;)
... leč to není výtka Vám, jako spíše vám :idea:

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od Návštěvník » 03 led 2020, 22:04

Hezký den, moc děkuji za odpověď! Plastový ventilátor jsem tedy předsudečně podcenil.

Ještě k hlučnosti jednotek: Je možné, že jednotka, která vykazuje větší akustický výkon do okolí je díky tomu naopak tišší na odtahu a přívodu vzduchu?

Konkrétně u Nilanu zvažuji mimo jiné jednotky Comfort 252 Top a Comfort 200/308 Top. Preferuji celokovové provedení, a tak mě u modelu 252 Top odrazuje vnitřní EPS opláštění, jde ale o velmi tichou jednotku (36 dB). Jednotka 200 Top (u nás prodávaná pod označením 308 Top) je pak sice uvnitř celokovová, ale zase jsou u ní uváděny dramaticky horší akustické parametry (56 dB). Rozdíl 20 dB je propastný. Když se ale podívám na hlučnost na odtahu a přívodu, pak hlučnější jednotka 200/308 Top je na tom lépe:

při objemu větraného vzduchu 126 m3
- Comfort 200/308 Top 54 dB (přívod) a 42 dB (odtah)
- Comfort 252 Top 69 dB (přívod) a 55 dB (odtah)

při objemu větraného vzduchu 200 m3 (Comfort 200/308 Top) a 220 m3 (252 Top)
- Comfort 200/308 Top 62 dB a 52 dB
- Comfort 252 Top 79 dB a 59 dB
(tady je měřeno při rozdílných objemech a nedá se to proto srovnávat, zkušené oko ale třeba srovnat umí)

Je podstatnější sledovat parametry hluku vyzařovaného do bezprostředního okolí jednotky, nebo ty na výstupu do vzduchotechnických rozvodů?

Moc děkuji!

Re: EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od IJK » 02 led 2020, 19:04

Ave (zdravím, především pak AdminaD :twisted: ).

Váš dotaz, PT Tazateli, je vskutku zajímavý
a proto se "vtírám do apharteidového prostoru..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid = (Only For White ...).

Hlučnost jednotky je dána mírou Zmaření Dodané (elektrické) Energie Ventilátorům
(vždy uvažujte 2 kusy ventilátorů, jinak máte "výrazný problém s Drobničkami").

Odmysleme si VŠE, co není extrémně blízko OBĚŽNÉMU KOLU VENŤÁSKU.
Potom máme dva cca 0.5m úseky 1D "róry" (pro běžné pastóšnické průměry potrubí) před a za venťáskem, které jsou pro vznik hluku kruciální.
Za oběžným kolem SE LÁME CHLEBA,
před ním je nutné pouze nedopustit,
aby vstupující proud vzduchu vytvořil "copánek", kroutící se ve směru rotace oběžného kola, kteréžto pak dost blbě saje!

Váš příklad?
Plasťáček "prosťáček"? Nikoliv! Mazaná geometrie rotujících kanálů, velmi vysoká účinnost přeměny rotující energie na energii kinetickou!
Kovák suprák? Eéééé! Obyčejný "mlýnský kolo", které se dost blbě plní vzduchem, který musí udělat brutální (obvykle vpravóóó) v bok!

(ne)Výhoda Kováku?
Profík z fabriky na ventilátory navrhl "výtlačnýho Hlemejždě".
Což, přiznejme si otevřeně, je v případě "mlýnskýho kola na ležačku" úloha více jak triviální.

To Plasťáčka musí výfukem "obalit"
projektant od "rekuperek"...
... a někdy se divím, co tito "taky studovaní vysokoškoláci"
dokáží (za geometrické nesmysly)
prosadit do výroby...
Ale třeba jim (technicky vzdělaným AeroInžům) křivdím,
a finální slovo v návrhu produktu má MarketIng a EkonomInža ...

SFO alias metball iGIN

PS?
Kováka s mazanou geometrií neuděláte ani za Zlaté Prase.

PPS:
Sebelepšího plasťáka "hlukově zabijte", když na výtlaku neuděláte dostatečně dlouhou a tuhou přímou část potrubí! Ideálně "z lochovanýho plecha, voplácnutýho těžkó sklovató".

PPPS?
Proč je přímá část potrubí hlukově zásadní? Inu, to co potřebujeme, je energie TLAKOVÁ (překonáváme ztrýty třením!). A tu získáme jen tehdy, když rozbitému VÍŘIVÉMU PROUDU VZDUCHU dáme dost času a prostoru na to, aby se ustabilizoval.

Douška:
HLUK?
To jsou ty nestabilní víry.
Budou tu vždy, jde jen o to, kolik, kde a jak velkých. Od toho se odvíjí frekvenční spektrum a akustický výkon hluku.
Rekurepkáři pak už jen šachují "s normami hluku", kdy vygenerovanou akustickou energii buď pustí povrchem jednotky ven, nebo ji frekvenčně posunou tak, aby normativní filtr A dával "opticky" lepší hodnoty ...

iGoNY

EC motory kov/plast, hlučnost jednotek

Příspěvek od vladimir.foret » 02 led 2020, 15:48

Hezký den, pro dům o celkové podlahové ploše 110 m2 ve dvou podlažích se rozhoduji pro některou z pasivních rekuperačních jednotek Nilan o výkonu kolem 250 m3. Na stránkách výrobce jsou podrobnější dokumentace a fotky a zjistil jsem tam, že do slabších jednotek o výkonu do 250 m2 jsou osazovány relativně subtilní plastové EC ventilátory, zatímco do jednotek o výkonu od 300 m3 potom robustní kovové EC ventilátory odlišné konstrukce (viz foto v příloze). Chci se zeptat, jak moc velký rozdíl v kvalitě a konstrukci obou typů ventilátorů může být a jaký to může mít vliv na praktický provoz jednotky.

Pak bych se chtěl ještě zeptat k jednotkám Atrea, jestli současná generace větracích jednotek má již vyřešený problém s hlučností. Pokud bych nevybral Nilan, který pocitově preferuji, byla by asi Atrea druhá volba, ale bojím se hlučnosti jednotky. Podle čeho hlučnost jednotky srovnávat? Např. Nilan u jedné z jednotek uvádí hlučnost 35 dB a u jiné 49 dB, přesto obě označuje jako mimořádně tiché. Hledal jsem v existujících tématech, ale jednoznačnou odpověď jsem neobjevil. Pokud jsem přehlédl, omlouvám se a poprosím o dokaz.

Moc děkuji!
Přílohy
EN-3 Comfort 252 Top - energy-efficient-fans.png
EC ventilátor plast
Efficient fans.png
EC ventilátor kov

Nahoru

cron