od Luboš Beroun » 10 říj 2019, 09:23
Na tomhle výrobci je pozitivní, že alespoň nazývá zařízení správně – regenerátorem. Jakmile se vzduchu prohání skrz nějakou akumulační hmotu sem-tam, není to rekuperační jednotka. Název není to podstatné, podstatné jsou uživatelské vlastnosti. Je dobře, že vám nejde o úsporu. Tahle zařízení ze své podstaty příliš tepla neušetří, ve srovnání s běžnou rekuperací s deskovým výměníkem dosahují ani 50% účinnosti. Je to logické. Každé jádro se nějakou dobu nabíjí a nějakou dobu vybíjí. To znamená, že na začátku cyklu je účinnost nějaká a postupně klesá, jak klesá teplota jádra, po přepnutí je zase účinnost vyšší než na konci cyklu. Po zprůměrování je účinnost ve srovnání s jinými jednotkami velmi malá. Přeskočíme tedy nějaké spoření, to se nekoná a vám to nevadí. Uživatelsky je to velmi nepříjemná věc. Zase se mi líbí, že výrobce nezamlčuje vysokou hlučnost. 40 dB v místnosti je fakt dost, když se podíváte na štítek ecodesignu, tak to má být při 65 m3/h obousměrně. Jestliže jednotka regeneruje sem-tam, reálně vymění jen polovinu vzduchu. To znamená, že dle norem je to něco přes 30 m3/h skutečné výměny vzduchu. To je pro dva v ložnici normově málo. Hluk budou vnímat bohužel oba stejně. 40 dB akustického tlaku je něco jako lednička nebo myčka nádobí. Zajímavostí v posuzování hluku je vedle různých frekvencí, také jeho proměnlivost. To působí obzvlášť rušivě. Motor, který bude střídavě zesilovat a zeslabovat, jak bude měnit směr otáčení, může být pro někoho nesnesitelný.
Nelíbí se vám centrální rekuperace, ale ta vaše nesnesitelná bedna někde v technické místnosti bude méně hlučná, než tento výrobek přímo v ložnici. Rozvody vzduchu jsou asi stejnou zátěží jako rozvody topení, vody, centrálního vysavače, elektřiny a podobně. Pokud vás bude někdo chtít strašit, vždycky si něco najde. Ve vodě to bude vodní kámen nebo legionela, elektřina vás zase zničí elektromagnetickým polem, zabije při zkratu, pravděpodobně také vyhoříte, centrální vysavač má rozvody plné vetřelců, zatímco v hadici a sáčku běžného vysavače v komoře není nic atd. Marketing je největší novodobé vymývání mozků.
Na tomhle výrobci je pozitivní, že alespoň nazývá zařízení správně – regenerátorem. Jakmile se vzduchu prohání skrz nějakou akumulační hmotu sem-tam, není to rekuperační jednotka. Název není to podstatné, podstatné jsou uživatelské vlastnosti. Je dobře, že vám nejde o úsporu. Tahle zařízení ze své podstaty příliš tepla neušetří, ve srovnání s běžnou rekuperací s deskovým výměníkem dosahují ani 50% účinnosti. Je to logické. Každé jádro se nějakou dobu nabíjí a nějakou dobu vybíjí. To znamená, že na začátku cyklu je účinnost nějaká a postupně klesá, jak klesá teplota jádra, po přepnutí je zase účinnost vyšší než na konci cyklu. Po zprůměrování je účinnost ve srovnání s jinými jednotkami velmi malá. Přeskočíme tedy nějaké spoření, to se nekoná a vám to nevadí. Uživatelsky je to velmi nepříjemná věc. Zase se mi líbí, že výrobce nezamlčuje vysokou hlučnost. 40 dB v místnosti je fakt dost, když se podíváte na štítek ecodesignu, tak to má být při 65 m3/h obousměrně. Jestliže jednotka regeneruje sem-tam, reálně vymění jen polovinu vzduchu. To znamená, že dle norem je to něco přes 30 m3/h skutečné výměny vzduchu. To je pro dva v ložnici normově málo. Hluk budou vnímat bohužel oba stejně. 40 dB akustického tlaku je něco jako lednička nebo myčka nádobí. Zajímavostí v posuzování hluku je vedle různých frekvencí, také jeho proměnlivost. To působí obzvlášť rušivě. Motor, který bude střídavě zesilovat a zeslabovat, jak bude měnit směr otáčení, může být pro někoho nesnesitelný.
Nelíbí se vám centrální rekuperace, ale ta vaše nesnesitelná bedna někde v technické místnosti bude méně hlučná, než tento výrobek přímo v ložnici. Rozvody vzduchu jsou asi stejnou zátěží jako rozvody topení, vody, centrálního vysavače, elektřiny a podobně. Pokud vás bude někdo chtít strašit, vždycky si něco najde. Ve vodě to bude vodní kámen nebo legionela, elektřina vás zase zničí elektromagnetickým polem, zabije při zkratu, pravděpodobně také vyhoříte, centrální vysavač má rozvody plné vetřelců, zatímco v hadici a sáčku běžného vysavače v komoře není nic atd. Marketing je největší novodobé vymývání mozků.