Láďa Jaskva na TZB-info píše:Dobrý den. Za vlastní provoz vzduchotechniky utratíte podstatně méně, než je vypočtená úspora tepla. Nicméně u vzduchotechniky nejde jenom o úsporu tepla, ale i o pravidelnou regulaci vnitřní vlhkosti a taktéž komfort ve stále čerstvém vzduchu. Takové cipoviny co píše DPK, je lepší ani nečíst. Úspora nákladů na topení nikde není stanovena a ani ji nelze nějak paušálně určit. Je to pouze úspora tepla, které jinak vypustíme otevřeným oknem ven. Jinak kolik uspoříme , je dáno účinností rekuperace. Čili , když větrání dělá třeba 30 % celkových TZ, tak při 50 % účinnosti rekuparční jednoty to snížíme na polovinu, což v celkových úsporách dělá 15 %.
S pozdravem Laďa
S tímto výrokem moc nesouhlasím. Je to hodně zavádějící a takto se nechá nachytat mnoho lidí. Celkové tepelné ztráty TZ se počítají podle teplotního pásma při určité vnější a vnitřní teplotě. Například pro Prahu platí -12°C a interiér si zvolíme 21°C. Za těchto podmínek je celková tepelná ztráta objektu opět například 5kW. Jinými slovy to znamená, že pro udržení 21°C uvnitř domu při venkovních -12°C potřebuji topení o výkonu minimálně 5kW. Když připustíme, že u daného objektu tepelné ztráty větráním za daných teplot venku a uvnitř dělají 30%, je potřeba velmi zvážit, zda vůbec mohu počítat s nějakou účinností rekuperace. Účinnosti rekuperačních jednotek jsou totiž výrobci udávány za úplně jiných teplotních podmínek a nejrozšířenější pasivní rekuperační jednotky s deskovými výměníky by při venkovních -12°C zamrzly. Pan Jaskva píše, že má jednotku právě pasivní, která rozmrazení řeší rozdílným chodem ventilátorů. Jinak řečeno, za daných teplot pouští teplý vzduch ven a nerekuperuje. Na oko nezamrzne, ale také nic na nákladech za vytápění nešetří. Ani předehřev vzduchu na tom nic nezmění. Opět mylně si lidé myslí, že je jedno, když se vzduch pasivní rekuperační jednotce předehřeje, protože teplo jde do domu. Teplo jde skutečně do domu a zdánlivě to nevadí. Chyba lávky je v tom, že zvednutím teploty přívodního vzduchu do deskového výměníku automaticky ztrácí schopnost odebírat teplo odpadnímu vzduchu. Čím více zvedenete teplotu přívodu, tím méně tepla zachytíte. Pro lepší představu: když by teplota na vstupu dosáhla 21°C, neodebere odpadnímu o teplotě 21°C vůbec nic a účinnost je 0%. Vy tak zůstáváte na původních celkových tepelných ztrátách, které jsme si pro zvolený dům namodelovali a rekuperace s pasivním deskovým výměníkem nešetří nic.Láďa Jaskva na TZB-info píše: Jinak kolik uspoříme , je dáno účinností rekuperace. Čili , když větrání dělá třeba 30 % celkových TZ, tak při 50 % účinnosti rekuperační jednotky to snížíme na polovinu, což v celkových úsporách dělá 15 %.
S pozdravem Laďa
Leon píše: při venkovních -12°C




MVO píše:Kachlova pec je pekna a aj funkcna, ale neviem si predstavit ako by som s nou vykuril izby na opacnom konci domu a zabera dost vela miesta...
Ptám se jako laik, ono je nějaké jiné vaření na plynu a na el. sporáku? Podle mě jde jen o zvyk a také technologii. Možná nějaké starší el. plotýnky nereagovaly tak rychle ale dnes? Nebo v čem je háček?MVO píše:Plyn si do domu dam uz len kvoli vareniu...
Spouští se, když je potřeba topit.MVO píše:Jedna vec co ma desi na VP 18 K EK9 WT je 9kW elektrokotol. Ten sa spusta kedy?
Pedro píše:Kachlová kamna by měla stát uprostřed domu a vlastně procházet celým středem tak, aby se teplo dostalo do maximálního počtu místností. Když vernera nenapojíte na teplovodní rozvod, taky od něj teplo jen tak nikam nepůjde.
Pedro píše:Ptám se jako laik, ono je nějaké jiné vaření na plynu a na el. sporáku? Podle mě jde jen o zvyk a také technologii. Možná nějaké starší el. plotýnky nereagovaly tak rychle ale dnes? Nebo v čem je háček?
Takze ak mam izbovy termostat nastaveny na 20 stupnov a vo vernerovi uz dohorelo a mam len ten 180 litrovy zasobnik v nilanovi, tak ked mi v izbe klesne teplota na 19 stupnov a manzelka si zacne umyvat hlavu a predtym umyla riad, takze v zasobniku je malo teplej vody, tak sa mi zapne 9 kW elektrokotol a na elektohodinach sa roztocia vsetky kolecka. Spravne? (kedze predpkladam ze cisto z rekuperacia a TC vzduch-vzduch dostatok tepla neziskam). Alebo sa mylim? Necham si poradit, kym sa daPedro píše:Spouští se, když je potřeba topit.

Tomu nerozumím a věřím vám, mně je to na vajíčka úplně fukMVO píše:cital neskutocne mnozstvo diskusii PLYN vs. INDUKCIA
Tu nádrž neberte jako akumulaci na topení. Pokud za hlavní zdroj chcete topit kamnama, pak musíte mít obří nádrž. Záleží na TZ domu. Ale pro představu. Dům o TZ 6kW by 100 l nádrží vydržel topit cca hodinu při -10°C venkovní teploty. Když budete chtít vydržet do dalšího zatopení a jedinou akumulací budou ty cihelné příčky, obávám se že se bez minimálně 1000 l nádrže neobejdete.MVO píše:Takze ak mam izbovy termostat nastaveny na 20 stupnov a vo vernerovi uz dohorelo a mam..
Leon píše:Obří akumulační tankery jsou mastodonti a v domě obvykle jen zbytečně zabírají místo.


