Nilan Compact - praktické zkušenosti

Obecné otázky - Teorie - Výpočty - Legislativa

od Jantar » 03 říj 2016, 00:21

Pamatuji si svou situaci několik let zpět kdy jsem zoufale lovil informace a Airforum pomohlo. Snad mé informace pomohou jiným. Zkušenosti jiných v tomto vláknu vítány.

Stavba nového RD, došel jsem k názoru že řízené větrání je bohužel nezbytnost a postupně jsem došel k řešení Nilan Compact, v provozu cca 2 roky.

Mechanické provedení: ne asi že by to zásadně vadilo, ale když člověk vidí tu bednu jaká to je hrachovina a že ani na podstatné části není použit nerez tak by ani nevěřil že ten bazmek stojí cca 200t.

Obavy:
hlučnost - v podstatě je vše v pohodě - přeslechy nejsou v žádném případě, ventily jsou slyšet pouze na max výkon a je to zvuk příjemný a ventilátory jednotky na max jsou taky relativně v pohodě. Trochu je slyšet kompresor když sepne, asi bych jednotku doporučil neinstalovat přímo do koupelny.
spotřeba - neměřím nyní detailně ale mé dřívější měření a výpočty odpovídají rozmezí 2,5-3,5MWh/rok max. (celková spotřeba energie domu tj. v mém případě pouze el. je cca 10MWh/rok)

Klíčová vlastnost řešení: zní to paradoxně ale v mém případě (samozřejmě pokud pominu podstatu tj. samotné větrání) je to jednoznačně dochlazování. Dochlazování byla záležitost které jsem věnoval minimální pozornost a už ani nevím proč jsem nepořídil Genvex (nemá dochlazování ale pokud vím tak mají lepší regulaci), samozřejmě že veškeré přívody čerstvého vzduchu do interiéru se musely izolovat. Bez funkce dochlazování si nedovedu polovinu roku představit. Vtip je v tom, že je třeba se nekoukat na samotný výkon. Řády stovek W nejsou v celkové bilanci domu ničím zajímavým, vtip je v tom že pracuje se vzduchem a přívod se ochlazuje o cca 10st (spíše více). V reálu se tedy dům nepřehřívá přívodním vzduchem ale hlavně pokud je z nějakého důvodu interiér nabitý (v létě se beton několik týdnů nabíjí a pak už prostě teplo je protože externí žaluzie v oknech nejsou) v kombinaci s vyšší rychlostí ventilátoru vyfukuji teplý vzduch ven a neustále přivádím dovnitř chladný. Neboli jsem schopen držet komfortní teplotu vzduchu ve kterém se pohybuji a co víc - se super relativní vlhkostí - takže když je venku tak jako minulý rok několik týdnů o prázdninách "prádelna" tak při stejných teplotách venku a doma je vnitřek rozhodně příjemnější.

Co není ideální:
pachy: obecně řešení funguje, nicméně přesto, že je řádně zaregulováno se mi pachy přechodně šíří po domě. Příklad:v obýváku přívody, v kuchyni odvod. Pokud vařím pachy dám max odtah a předpokládám, že mi to odtah z kuchyně odsaje a nic neodejde do chodby nicméně během pár minut to cítím v podstatě v celém domě. Nic hrozného, ono se to relativně rychle dovětrá, jen mě to překvapilo.

regulace: Nilan má ovládání hodně spartánské a rozhodně nebudu sám, kdo má představy jak by mělo vypadat úplně jinak. Nicméně jak to vypadá a jak se v tom člověk pohybuje není až tak podstatné, důležité je jak funguje logika. Konkrétní nastavení parametrů třeba někdy příště, za sebe musím konstatovat že zimní provoz jednotky (topení) je super ale režim chlazení je pro mne obtížně použitelný (zjednodušeně: kombinace toho že v režimu chlazení se TUV ohřívá o poznání pomaleji než u režimu topení a zároveň jakmile při chlazení dohřívá TUV nepřestane dříve než ji má dohřátou tak relativně často docházelo k podchlazování celého interiéru protože TUV se nestíhala dohřát a dochlazování tím pádem jelo 24h/d). V současné době jedu přes léto na režim AUTO ale je třeba do toho čas od času hrábnout - např. dům je po několika týdnech prohřátý, na chodbě kde je referenční teplota je teplo a Nilan chladí i když venku už je jiné počasí a teplota v obýváku padá dolu. Já osobně tedy v létě na AUTO rozsah teplot 21-23 dle potřeby.
Další oblastí jsou tlačítka zvýšeného výkonu, za sebe musím říci že mi možnost alespoň dvou zón docela chybí. V současné chvíli jedu na 3 tlačítka (koupelna, WC, kuchyně), když se jedno zmáčkne je 15min odsávání na max. V kuchyni jak blbec co 10 min mačkám tlačítko abych prodloužil interval o dalších 15min. Ekonomické řešení: až bude čas tak to vyřeším tak že interval nechám 5min max (na WC to stačí a u koupelny zvýšený odtah až na výjimky nepoužívám - není třeba) a v kuchyni vyměním spínač za nějakou "minutku", na které si nastavím třeba 45min a ona bude Nilanu posílat po určitou dobu signál sepnutí spínače.

Tipy:
-uhlíkový filtr: bohužel mám kolem sebe pár *** kteří topí domovním odpadem, gumou a lakovaným nábytkem. Zůstane to sice stále jedovaté ale uhlík fakt pomůže. I když bylo venku doslova "na blití" uhlík pach zlikvidoval.
-nezapomeňte, že v zimě můžete řešit opačný problém než běžní smrtelníci = nízká relativní vlhkost. Letošní zimu se na to pokusím zaměřit nicméně zatím neplánuji dodatečnou masivní investici do zvlhčování a pokusím se vlhkost zvýšit jinak (maximum prádla sušit v interiéru, otestuji lokální zvlhčovač). Myslím že jsem se dostával k 30%.

Tolik v rychlosti jen na co jsem z hlavy vzpomněl, snad se to bude někomu hodit. Za mě bych do toho šel bez váhání znova, funguje to.
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Bohouš Zeman » 03 říj 2016, 09:38

Mám Compact jako jeden z prvních ještě pod označením VP18 Compact. Letos to bude 7 sezóna. Nádrž tehdy ještě nebyla v PUR a vpředu mám dvoje dveře. Dnešní modely už jsou trochu jinak. Srovnávám se sousedy. Máme řadovku a šest nás má Compact, jenom jeden nemá rekupereci žádnou. Můj model měl ještě nádrž ve vatě a na spodku zbytky smaltu nebo co to bylo. Několik se jich olouplo, ale jinak nic. Sedm let ještě není moc, ale při pravidelných kontrolách se dívám technikům přes rameno dovnitř a kromě trochu usazenin z vody je to netknutý. Za mě nerez nijak nepostrádám. Koupil jsem si nerezový grill a od té doby jsem zrovna k nerezu dost pesimista. Opomenu reálnou neudržovatelnost, na narezu je všechno vidět. Gril bych koupil už jedině v černým. Co je horší, po třech letech jsou na krytu z nerezu rezavé tečky. Jinak podle techniků z Nilanu jde objednat i nilan s nerezovou nádrží. To ale nemůýu jednoznačně potvrdit. Co mě vadí na konstrukci, že při demontáži horního dílu odpadnou dvířka. Nečekal jsem to a urazil jsem si pantíky na dveřích. To jsem si opravil sám. Novější bedny už to mají jinak. Co mi ještě vadilo, byly neošetřený střihy pozinkových plechů, který po čase pouští trochu rezu. Zastříknul jsem si to lakem a je to. Klukům jsem to taky doporučil, ale zase to mají trochu jinak než já. U nových Compactů mají i zvednutý kondenzátory, takže se jim nedotýkají kondezační vany. To já mám ještě jinak. Taky mám jinu izolaci vnitřku, ale ani tak s hlučností nemám žádný problém. Jednotka stojí v technický místnosti a nikdo o ní ani neví. Spotřebu mám trochu nižší, řekl bych kolem 2 MWh/rok. Dřív jsem to měřil, dneska už se na grafy nedívám. Jsem už ale jen dva a nebo návštěvy vnuků.
Jak popisujete chlazení, naprosto podepisuju. Chladný přívod vzduchu v létě je úžasná věc a hlavní důvod, proč si to pořídili i kamarádi. Dodělávali později a když přišli v létě na pivko, bylo už předem jasno.
S pachy nemám problém. Podle mě to bude umístěním ventilů. Já ani nepoužívám digestoř. Udělal jsem na doporučení cirkulační a kromě rámusu se mi nezdá, že by nějak zásadně fungovala. Pachy běžně po domě nevnímám a když se dělá v kuchyni něco s jasně specifickou chutí, tak to asi ano. Regulaci jsem nově vylepšil před rokem dotykovým ovladačem a ten je v kuchyni. Je v chodbě, ale z kuchyně je to jenom kousek. Prakticky bych mohl říct, že je to v kuchyni. Tam mám nastavený boost tlačítko na 30 minut a nemusí se to pořád mačkat, jak píšete. Díky za typ na uhlíkový filtr, přes ulici máme starousedlíky a topí snad starýma bačkorama. To bych rád, kdybyste mohl rozvést.
Já jsem s dotykovou regulací úplně spokojený, možná by to mohl být větší, ale zase to sedí s vypínačema. Dva z kolegů mají Nilan napojený na mobil a ovládáají to na dálku. Zkusím k tomu něco zjistit, ale pro mě je to hezká leč nepotřebná hračka.
Trochu bych nesouhlasil s ohřevem vody při chlazení. To budete mít nějak divně nastavený. Já mám v létě naopak vody víc než v zimě a až brutálně vařicí. Voda se pohybuje kolem 75°C. Chlazení se dá vypnout, stčí si zvýšit přívodní teplotu vzduchu. Super je taky u slimcontrolu možnost odložení ohřevu teplý vody. To potom kompresor v noci neběží, chladí se jenom venkovním vzduchem a zapně až na vedra přes den.
Bohouš Zeman
 

od Jantar » 03 říj 2016, 10:41

Ah to je informací :-) tak popořadě.
Jsem v šoku, celá řadovka v Nilanu? To já narážím jen na samé nepochopení.......jinak jsem ve východních čechách a nejsem si jistý kolik tu je klientů, mám pocit že když budu potřebovat reálný zásah takže sem moc ani brňáci ani plzeňáci nejezdí.....
Dík za poznámky o nerezu, jasně, je to tak. Prostě to funguje, ale když oddělám přední vrata tak už to snad nic nevětruje, když jsme jednotku instalovali tak to bylo hrozný co to dělalo....prostě blbá konstrukce navíc nedělená, ale to by nebylo nic co by české zastoupení nekritizovalo, nicméně i jak se zmíním později zřejmě je to hodně o "hrách na stěnu házet .-(".
Spotřebu jsem odhadnul, nestojí mi za to se po tom nějak zvlášť pídit, takže ani nevím jak moc se mi na ní podepisuje dochlazování.
Tu poznámku o digestoři jsem nepochopil, jak by neměla fungovat? Prostě cirkuluje..... samozřejmě že cirkulační mám taky, beru to tak že ji zapínám proto aby zachytila mastnotu.... mě neřve a funguje skvěle, jenže to je proto že jsem pořídil kvalitní. Jenže zabrala objemem celou skříňku a hlavně stála desítku, ještě dnes se budím hrůzou z týhle investice ale samozřejmě to ticho v obýváku mi za to stojí.........
O slimkontrolu vím, zatím jsem se k tomu zejména z hlediska financí neprokousal, možná by bylo pěkné rozepsat zkušenosti. Já vím že Setrite dělá co může (zdravíme pana Korandu i pány z Evory) ale prostě když můžou jen emulovat vstupy do regulace a nemohou tvořit regulaci samotnou tak víc prostě nejde.
Ulíkový filtr? Kompakt má nahoře ty obdélníkový filtry který si měním sám, koupil jsem si uhlíkovou filtrační tkaninu (resp. zatím mi to pánové z tkaniny ustřihli a poslali), střihne se rozměr a plácne se to na vstupní filtr, toť vše. Předpokládám že ho tam plácnu někdy v příštích dnech a při kontrole filtrů jaro/léto ho zase vyhodím....Ono starousedlící maj dlouhou topnou sezónu, teď už vesele topí a budou ještě v květnu, to já se těším že dnes už venkovní teplota upadne, během týdne se mi dům z tepla vybije a vše se vrátí do normálních tepelných kolejí.....
Chlazení a ohřev vody: nevím, minulý rok jsem strávil dost hodin diskusí s pány Korandou, Kohlerem i Peškou. Bylo mi vysvětleno že je to vlastnost - otáčejí se funkce výparníku a kondenzátoru a ty mají různé plochy. Ale fakt je to trochu blbý - co se v režimu topení ohřeje v řádu minut či asi desítek minut (nikdy jsem to nesledoval) tak v režimu chlazení třeba půl dne...
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Bohouš Zeman » 03 říj 2016, 12:35

Jantar píše:Ah to je informací :-) tak popořadě.
Jsem v šoku, celá řadovka v Nilanu? To já narážím jen na samé nepochopení.......jinak jsem ve východních čechách a nejsem si jistý kolik tu je klientů, mám pocit že když budu potřebovat reálný zásah takže sem moc ani brňáci ani plzeňáci nejezdí...

My jsme Praha-západ a v novostavbách tu mají většinou Nilan, asi tak půl na půl Compacty a VP18. Když mají jenom větrání atk zase většinou Atrea. Na nic jinýho tu nenarazíte. My jsme chtěli řešit všechno najednou a s Compactem jsme byli za průkopníky. Mně tam vyhovovalo hlavně, že když se ohřívá voda může se vypnout dohřev vzduchu a to VP18 nemají. Protože mám ještě FV, potřebuju rychle všechnen výkon do vody a to hlavně v zimě, když to moc nesvítí. :lol:
Digestoř je klasika od Bestu, nechci to nijak hanět, protože to možná funguje. Já to jenom nevidím, pára od hrnce si klidně jede mimo digestroř a to může jet třeba na trojku. Možný je, že to odmasťuje. To fakt neodhadnu.
Myslel jsem, že máte nějaký speciální uhlíkový fitr. Ta tkanina funguje? Máte nějaký link?
Já jsem jednal taky s panem Korandou a jeho přístup byl vynikající. Napsali jsme si desítku mailů a dodnes máme skor přátelské vztahy. Doufám, že se to nezmění při nějaký poruše ! ;)
Jinak to chlazení mě nenapadlo sledovat z hlediska rychlosti. Máme vody až přebytek. Takže mi nepřijde to řešeit a sledovat. Slimcontrol doporučuju. Vlastně jsem chtěl taky jenom to druhý tlačítko. Jenomže chtěli nějakou nesmyslnou cenu za rozšíření řídící desky a dotykový panel to řeší a vyšlo to levněji.
Bohouš Zeman
 

od Jantar » 03 říj 2016, 14:40

přemýšlím proč bych potřeboval při ohřevu vody vypínat dohřev vzduchu a nic mě nenapadá, snad jen právě v to léto na automatiku...třeba to dělá, nevím, snažím se toho bazmeku co možná nejmíň všímat :-). Digestoř: nechce se mi teď dohledávat kubíky který jsou opravdu velký, ale úplně jednoduše vezme se list A4 a zjistí se v jaké výšce ho vysaje a podrží. Levný krámy jen řvou a nesajou, mě na jedničku vysaje papír cca z 5cm, ještě používám dvojku a to vysaje z 10cm dálky. Na max to je masakr to papír vyletí ze 30cm :-).
P. Koranda je výtečným partnerem pro diskusi o tom není sporu ale i další lidé ve firmně byli a jsou dobří. Nicméně pro samotnou realizaci jsem aktivně zvolil jejich brněnské zastoupení Evoru.
Filtry: hele ještě jsem nepořizoval sám, ale jde o tkaninu třídy G4. Takže třeba tady http://shop.filter-technics.cz/filter-t ... uno-prirez mají tu základní tkaninu, ceny mi přijdou velmi přívětivé, 115 Kč/m2. Uhlíkovou na webu nemají ale vedou ji taky - 200 Kč/m2. Asi objednám jen si musím přesně změřit rozměry.......
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Mathilda » 03 říj 2016, 15:38

Jantar píše:přemýšlím proč bych potřeboval při ohřevu vody vypínat dohřev vzduchu a nic mě nenapadá
Když vypnete ohřev vzduchu, veškerý topný výkon jde do vody a tím ji ryhleji ohřejete. VP18 takovou možnost nesmí mít, neboť by v ten okamžik šel dovnitř studený vzduch. To se ideálně hodí v zimě. Když bude 2°C, může u Compactu dohřev vzduchu jet jen pasivní rekuperací. Výkon kompresoru jde celý jen do vody. Pan Bohouš píše, že to moc nesvítí. Tomu lze rozumět, že délka dne je krátká a fotovoltaika vyrábí elektřinu jen omezenou dobu. Přesto stíhá napájet kompresor a ohřát vodu zdarma i v zimě.
Uživatelský avatar
Mathilda
přispívající
přispívající
 
Příspěvky: 151
Registrován: 17 bře 2014, 15:39

od Jantar » 04 říj 2016, 08:10

jo, jasně, snad to takto nastavené mám, jaký parametr s jakou typickou hodnotou to řídí?

Jinak bych radši nepoužíval toto "dohřev vzduchu jet jen pasivní rekuperací" - chápu že je to správně ale protože jak všichni víme obecný národ má představu že rekuperace je perpetum mobile tak bych se těmto formulacím spíše vyhýbal, je otřesný jak si lidi myslí že rekuperací topím a ještě k tomu zadarmo (tedy pravda u aktivní rekuperace se to tak lehce chápat dá, odhaduji že aktivní dohřev vzduchu - pro národ: vrčí tam tepelné čerpadlo a žere trochu elektriky - mi zkrátí topnou sezonu o spoustu týdnů..........

A ještě rádoby humorná nesouvisející poznámka pro stavebníky: máte rádi teplé podlahové topení? Tak si nepořizujte NED nebo pasiv - ta podlaha samozřejmě není studená protože je zespodu izolovaná ale třeba v mém případě začínám cítit že je podlaha alespoň vlahá až když jsou dlouhodobé venkovní teploty blízké nule, příjemné teplo začíná až od -15st :-).
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Jantar » 04 říj 2016, 08:31

Já se z dovolením ještě svezu na té poznámce protože třeba to někoho v prvotních úvahách někam posune. Pořád kolem sebe vidím že se staví postaru což nemusí být úplně na škodu (dvoupatrový barák jednoduchého půdorysu se sedlovou střechou je ověřená konstrukce která je relativně levná a hlavně tesaři vám takovou střechu nezvořou), ale podle mě jsou některé záležitosti zásadním přežitkem. Jedna věc je neudělat si v novostavbě "velká okna" nebo celé prosklené plochy, to je věc která dnes může stát doslova jen pár korun a dá se s tím udělat obrovské divadlo. Pak (bohužel) je třeba mít nějakou rekuperaci. Ale hlavně vy co tu šmejdíte kvůli technologiím a stavbě nového RD: uvědomte si že vytápění RD není vaším nepřítelem! když vezmete čtvercový či obdélníkový půdorys dvoupatrového domu běžné velikosti, na stěny naplácáte 20cm polystyrenu, do podlahy 15cm, střecha 30cm, pořídíte rozumná ne ta nejlevnější okna, ošetříte detaily vzduchotěsu a dům bude vhodně zorientován k jihu tak jste v pasivu (silně zjednodušeno ale k pochopení situace to myslím stačí). Pak vám stačí po domě rozmástit elektrické přímotopy protože protopíte řádově cca 5000 Kč ročně (jasně dává se typicky podlahovka ale to už je jen kvůli komfortu). Na co ale nesmíte zapomenout je nový nepřítel jménem teplo - není problém barák vytopit ale v létě uchladit. Je třeba si uvědomit, že když dítka paří na xboxu, je zapnutá televize a audio a žena vaří oběd tak jen tímto v té chvíli dotujete dům energií která ho vyhřeje když venku mrzne. Takže když je venku 30st, nemáte dům přesně zorientovaný k jihu (bacha: ta orientace je důležitá v tu chvíli ne proto že vám v zimě hezky svítí sluníčko do oken a hřeje, ale hlavně aby vám v létě pokud možno vůbec nezasvítilo do okna) a nemáte venkovní žaluzie či jiný venkovní stínící systém tak se vevnitř prostě upečete, i když budete v noci navětrávat okny chladný vzduch. A právě tomuhle může geniálně dopomoci dochlazovací provětrávání...........

Omlouvám se že je to částečně mimo téma, smyslem je toho kdo přemýšlí upozornit na určité aspekty a vyhnout ho ze zaběhnutých kolejí - kolem velkých měst to je nepochybně lepší ale mimo ně to zatím zůstalo stejné - mámo pojď postavíme si barák, ale s malýma oknama, zaplácáme ho polystyrenem aby nám bylo teplo, řízený větrání ježišmarjá co to je to je ale blbost co?, hele támhle je pozemek po babičcce tak se tam vyfláknem ať to stojí co to stojí, jéje mámo tolik jsme se nadřeli 4 mega v háji jak je možný že tu je vedro na chcípnutí a v zimě samá plíseň a nedejchatelnej vzduch?
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Mathilda » 04 říj 2016, 08:37

Jantar píše:jo, jasně, snad to takto nastavené mám, jaký parametr s jakou typickou hodnotou to řídí?
To se nastavuje v servisním menu u položky teplá voda, parametr přednost. Nastavíte teplotu, kdy se dohřev vzduchu by-passuje a veškerý výkon jde do vody. Po dosažení nastavené hodnoty teplé vody, opět se dohřev vzduchu automaticky povolí.
Uživatelský avatar
Mathilda
přispívající
přispívající
 
Příspěvky: 151
Registrován: 17 bře 2014, 15:39

od Jantar » 04 říj 2016, 10:58

negativ, vidím u teplé vody pouze 3 položky - dohřev spirálou, COMP a COMP MAX.
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Mathilda » 04 říj 2016, 11:34

Popisujete položky uživatelského menu, já mluvím o servisním menu.
Uživatelský avatar
Mathilda
přispívající
přispívající
 
Příspěvky: 151
Registrován: 17 bře 2014, 15:39

od Jantar » 04 říj 2016, 11:42

což je předpokládám oblast kam běžně nemám přístup jako uživatel, takže vše bude nejspíš ok nastaveno............ říkám si proč zvlášť servisní menu, nilan umožní v uživatelském uživateli takové věci že si v tom může nasekat pěknej brajgl............. proto by to chtělo uživatelsky vlídnější regulaci, aby uživatel jen říkal chci to a to a SW za něj parametry nastavoval sám.....

Sám se do toho snažím nehrabat, takže krom základního naladění používám už jen sezonní přepínání, tj. režimy topení a auto a pak už jen právě nastavení teplé vody (na zimu nastavím alespoň nějakou teplotu na spirále kdyby náhodou tak ať se s tím TČ nedře až odspodu a snižuju compmax na rozumnou teplotu.........), tedy takto:
zima: bivalence 45, compmax 55-65
léto: bivalence --, compmax 55-80
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Jantar » 07 říj 2016, 09:01

jednu OT poznámku - nemůžu si pomoct, ale ani po roce si pořád ještě nemůžu zvyknout na chování svého NED - myšleno v dobrém slova smyslu. Moje hlava pořád nemůže pochopit jaktože když venku je po ránu bílo od přízemních mrazíků že stále netřeba topit. Pravda, k ránu se sepnulo kompakťácký "topení" takže přívod do interiéru byl 40st, ale je to prostě neskutečný neboli jak říká cimrman "to se neochodí". A vzhledem k tomu že vylezlo sluníčko tak na další dny se zase něco naakumuluje.....
Víceméně aby to nebylo úplně OT já na kompaktu oceňuji ten komfortní přínos - v létě mi dochlazováním umožní komfortně obývat, v zimě dohřevem zkrátí topnou sezonu - což mě až tak nezajímá z hlediska úspor jako spíš o komfortu - tím že z určitých důvodů nemám systémové stínění na oknech tak v brzkém jaře/pozdním podzimu k vytápění používám pouze pidikrbovky protože když svítí sluníčko - topit zásadně netřeba, když nesvítí je vhodné třemi polínky posunout teplotu o dva stupně výše......
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Joseph_Brno » 08 říj 2016, 11:08

Zdravím,

Při projíždění netu jsem narazil na Compact od Nilanu a zatím jen pozitivní ohlasy.
Zajímalo by mě co k tomu máte, jestli TČ, nebo elektrokotel.

Je nějaký konkurenční výrobek srovnatelný s tímto? Kdyžtak mi to napište do sz, protože jak se tak dívám tak je vidět za koho se tu kope :roll:

viewtopic.php?f=22&t=1202&start=70#p11711
Uživatelský avatar
Joseph_Brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 03 říj 2016, 11:06
Bydliště: Brno

od Návštěvník » 08 říj 2016, 12:42

Čistý konkurent skutečně není. Jestli někdo nějaký vidí, ať napíše, dokážu si názor obhájit. Existují ale podobná zařízení. Například Genvex_rozdíl: nemá integrovaný el.kotel nebo TČ na vytápění; Stiebel_rozdíl: nejedná se o kombinaci aktivní a pasivní rekuperace, má je omezený výkon díky vnitřní jednotce; Nibe_rozdíl: nejedná se o kombinaci aktivní a pasivní rekuperace...dalo by se pokračovat dál.
Návštěvník
 

od Jantar » 08 říj 2016, 15:20

Já jsem taky na čistou konkurenci nenarazil, tím ovšem netvrdím že žádná není. Ale věnoval jsem se problematice celé 2 roky před stavbou. Mám k tomu dráty v podlaze.

K tomu co pííšete v odkazované části threadu:
TZV 6-8kW, budu předpokládat při výpočtové teplotě -15st. Mě to přijde jako hrozně velké číslo i na to že zřejmě tedy máte nějaké vylepšené ytongy bez přídavné izolace. Doporučuji navštívit bezplatné středisko EKISu a probrat s nimi způsob vytápění.
Připojení na plyn sice mám nicméně třeba i za použití TZB kalkulátoru bylo vidět jak strašně nevýhodné to ekonomicky je a k tomu údržba (mýmu šéfovi každý rok odcházela u plyn. kotle elektronická deska a za novou chtěli 4t).
Jestli dráty do podlahy nebo ne je na vlastním uvážení, pro mě byl klíč tepelná ztráta domu. Když půjdete za zástupcem drátů do podlahy ten bude tvrdit že u ztráty 7kW je ještě rentabilní jejich drát, zástupce tepelných čerpadel bude tvrdit že u 3kW vás už ten konkurenční drát sežere :-). Můj osobní názor je že pro ztráty kolem 5kW se klidně o drátu uvažovat dá. Ano není to univerzální a je to politické rozhodnutí. Kdo se bojí že elektrika nepoběží tak musí do vody aby mohl měnit zdroje. Já se nakonec rozhodl že s tím problém nemám. Kvalitní voda v podlaze je dražší než špičkový drát a to počítám tu neregulovanou, rozumná regulace v rozvodech bude myslím dalších 40t. A pořád je tam v podlaze ta voda mrcha jedna...........
Takže ověřit si jaké reálné ztráty bude mít ten dům (bacha je třeba si udělat rozumný vzduchotěs domu o tom na vyžádání klidně příště) a pokud to bude ucházející tak bych šel do bezúdržbového drátu a obloukem bych se vyhnul TČ (pro kterému ale jinak rozhodně nic nemám, jen je to více údržbové a investiční než drát v podlaze).
Kupříkladu já mám bungalov cca 145m2, stěny VPC (laicky v podstatě beto takže to neizoluje, na tom 20cm bílý polystyren zatažený cca 70cm pod terén, 20cm polystyrénu v podlaze, strop zafoukaný cca 40cm klimatizéru. Zásadně jsem neřešil izolaci paty zdiva (pěnosklo a podobný věci - ono u ytongu je ten problém o řád menší). A tohle všechno při rozumně udělaným vzduchotěsu mi dává cca 4kW/-15st. Je třeba si uvědomit že několik kW člověk vyrábí sám vlastní činností.
Převedeno do čísel mám roční spotřebu domu na úrovni cca 10MW z toho odhaduji že čisté topení bude tak 2-3MW max (nemůžu to efektivně změřit, protože světové produkty nepočítají s HDO). Neboli v elektrice protopím cca 5t max (při celkovém účtu za spotřebu a jistič cca 20-22t). A to nemám zdaleka ideální orientaci domu vůči jihu. Asi sám uznáte že v takovém případě nemělo smysl pořizovat TČ ale musel jsem se k tomu probrat a propočítat že to bude stačit a že mě to finančně nesežere. Od té doby šla cena el. dolů, když by náhodou někdy vylezla na neúnosnou úroveň tak zatopím ve svých pidi krbovkách dám tam tři 20cm dlouhá polínka a je zase na den vystaráno. Mimochodem na krby pozor, typický problém novostavby: když budu brát že máte tedy třeba 6kW ztrátu při -15st. tak si pozvete krbaře a on vám řekne "super, dáme vložku 8-16kW" a vy říkáte nebude to moc? a on povídá to víte že ne........No a pak je zrovna jako dnes sychravo, venku pár stupňů, vy řeknete "mámo uděláme si hezky" a škrtnete a takových 14kW výkonu se začne valit do místnosti která má v tu chvíli odhadem ztrátu po odečtení bežného provozu tak 0,5kW max! Co se děje potom asi nemusím nijak rozvádět....... prostě u novostaveb pozor, opakuji že problém není topit, problém je uchladit! Proto se píše že do NED a PD krby nepatří, já si ho dal jako vy vodu - chci mít jistotu že když nepůjde dlouho el. že se nestěhuju pryč. Dal jsem tam pro zajímavost to nejmenší co u nás výkonem na trhu je - od Haase typ Salerno..........

Zpátky k vám - pokud je o vodě v podlaze již rozhodnuto tak proč ne compact s elektrokotlem - a dle tepelné ztráty domu je možné že u něj už zůstanete že se vám TČ nevyplatí. Když budete mít zájem tak přes SZ si můžeme poslat číslo a popovídat si, klidně se můžete přijet i podívat........ať už nabídky využijete či ne přeji vám hodně štěstí, budete ho potřebovat to mi věřte.

Mimochodem veškeré mé dráty v podlaze nemají součtem příkon přes 7kW.
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Joseph_Brno » 09 říj 2016, 16:10

Jantar píše:......


Zdravím,
vidím to úplně stejně, máme stejné myšlenky, taky bych tak postupoval.
Ten drát do podlahy jsem zavrhl jen proto, aby (kdyby náhodou EE podražilo, což není vyloučeno) mohl ohřívat skoro čímkoliv tu vodu a neměl strach, že děti/žena neumrznou.
TČ je fajn věc, ale pro větší domy a starší zástavbu to bude super věc, ale pro mě si myslím, že zbytečnost.

Díky moc za ten odkaz, netušil jsem že takové poradenství existuje.
Bohužel se potácím už tři roky s dokončením územního plánu a tak nemám domek hotov, protože bych nechtěl abych platil za projekt, který tam potom nemůže být realizovatelný. Proto jsem si ty ztráty jaksi-taksi vypočítal z tabulky. Budu si k tomu muset sednout a pořádně to pročíst, ale nejsem z toho moudrej.

S tím krbařem to máte stejné jako s prodejcem TČ a nebo podlahového topení. Každý se snaží prodat to svoje.
Krásný příklad prodeje za jakoukoliv cenu je na streem.cz seriál Autobazar MonteCarlo :-D

Takže zpět k tématu. Ještě jednou vypočítám TZ a zajdu do EKISu. Compact vidím jako dobrou věc. Teď tam mají na Compact akci v podobě voucheru :-)

EDIT: Bohužel, ale na jih bude ložnice a dětský pokoj. Kuchyň s obývákem máme na sever. Přijde mi to super. V zimně se stejně topí a v léťě je tam chládek a na terase je stín od střechy. Vyzkoušeno u tchána i švagra :-)

IJK píše:.....

Možná jsem to neměl psát, ale přišlo mi to tak. O moc jiných výrobcích se tu nemluví, už vím proč. Děkuji.
Zkoušel jste někdy psát příspěvky tak jako všichno ostatní :-D
Uživatelský avatar
Joseph_Brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 03 říj 2016, 11:06
Bydliště: Brno

od Moorgos » 09 říj 2016, 18:59

Jantar píše:Převedeno do čísel mám roční spotřebu domu na úrovni cca 10MW...


mam patrovy barak 160m2 a stejnou spotrebu jako vy
komplet elektrina - D45d
Nilan Eco - a jsem rad, ze muj odhad zbytecne neinvestovat do Nilan Compact (chtel jsem ho, ale rozmyslel jsem si ho nakonec) se ukazal jako spravny.
Uživatelský avatar
Moorgos
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 24
Registrován: 24 črc 2012, 11:18

od Joseph_Brno » 09 říj 2016, 19:26

Jenze Nilan Eco byla pasivni rekuperace a jiz se nevyrabi.
Ale muzete to nejak rozvest?
Diky
Uživatelský avatar
Joseph_Brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 03 říj 2016, 11:06
Bydliště: Brno

od Návštěvník » 09 říj 2016, 20:15

Někdy mezi kopáním ZA a DO nebývá rozdíl. Češi jsou na to dost vnímaví. Jak zpívá Nightwork: zastávám se slabších, ikdyž nejsou v právu. To je zcela jiná písnička než v ruském Mrazíkovi: Pomáhej slabším a starším ustupuj! Když u nás Hyundai kopne do souseda z Boleslavi, nemusí se mu to zrovna vyplatit. Stejně tak umíme volit lidi z posledního místa na kandidátce a tak nikdy není předem jasný, jestli kopanec nakopne dopředu nebo dozadu. Nakopne, podkopne, zakopne...i špatná reklama může někomu pomoct, nejhorší je, pokud se o někom nemluví vůbec.

Taky jsem před časem vybíral a chtěl jsem zařízení All in One. Když projdete český trh, opravdově zvládnuté zařízení má jen několik málo firem a jednička je všem známá. Srovnávat Eco a Compact vůbec nejde, Eco je slušná celta, Compact zařízený karavan. Myslím si, že zařízení typu Compact je vlastní kategorie a obecné srovnávání s pasivními jednotkami je nesmysl, který může škodit na obou stranách. Moje osobní zkušenost je taková, že po dvou letech vybírání jsem nakonec skončil u VP18. A proč? Protože na konci stavby už na nic jinýho nezbylo.
Návštěvník
 

Další

Zpět na Vzduchotechnika