Funkce konstatního průtoku

Obecné otázky - Teorie - Výpočty - Legislativa

od Martin-s » 24 dub 2020, 22:42

Je u rekuperační jednotky důležitá funkce konstantního průtoku (přívod/odvod), resp. řízení rovnotlaku?
Může u relativně těsného domu docházet k velkému rozdílu, kdyby byly např. tlakové ztráty rozdílné o polovinu a otáčky ventilátorů shodné, tak se snad skoro veškerý dodaný objem vzduchu protlačí zpátky do potrubí, než nějakými malými netěsnostmi?
Martin-s
 

od Pavel.ra » 26 dub 2020, 10:54

Konstantním průtokem může každý myslet trochu jinou funkci. Představ si bytový dům s deseti byty, který větrá jedna rekuperační jednotka. Když budou větrat všichni nájemníci po 200 m3/h, potřebuješ, aby jednotka dávala 2000 m3/h. Vezmi si jeden byt jako referenční a měř mu průtok (tlak) až v potrubí před vstupem do bytu. Chceš tam pro tento referenční byt zmíněných 200 m3/h. Co se stane, když 5 bytů nebude chtít větrat vůbec? Jednotka bude dál tlačit 2000 m3/h a tobě v tom referenčním bytě vylítne průtok i tlak nahoru. To ale nechceš. Můžeš tam mít mechanický regulátor, ale něco by mělo říct jednotce, aby ubrala na celkovém výkonu úměrně aktuální potřebě.
To je jedna z funkcí konstatního průtoku (tlaku).
Model můžeš aplikovat na rodinný dům, kde místo bytů budou místnosti. V takovém případě si ale myslím, že nastavení je konstatní a moc se měnit nebude. Leda by to někdo zcela zbytečně komplikoval a třeba každou místnost vybavil servoklapkou a celé to řídil třeba podle koncentrace CO2 v lokálních místnostech. Zbytečné, drahé...
Co ještě může vytvořit nerovnováhu v potrubí a tedy potřebu u jednotky měnit výkon? Filtr a jeho postupné zanášení. Navíc se nemusí zanášet stejně odtah jako sání. Co udělá jednotka? Začne talčit do zaneseného filtru, aby přemohla zvýšený odpor. Představ si, že tě někdo zapřáhne do povozu a bude nutit držet neustále stejnou rychlost kroku. Přijde kopec..a bič. Chvíli to možná vydržíš, ale také tě to může odrovnat. To samé platí u strojů, ventilátorů. Tlačit konstantně do zanesených filtrů je hloupost, podobná jako funkce start/stop u nových vozů. Takové rozpálené turbo je úplně "šťastné", když dojedeš po D1 do uzavírky nebo kolony, která na chvilku zastaví a tobě to naráz vypne motor.
Pavel.ra
 


Zpět na Vzduchotechnika