Zajištění chodu jednotky v zimě

Obecné otázky - Teorie - Výpočty - Legislativa

od Zdeneka » 28 úno 2011, 14:10

Řešíte někdo (jak) chod jednotky v zimě? Myslím zamrzání výměníku.
Uživatelský avatar
Zdeneka
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 3
Registrován: 28 úno 2011, 12:59

od Pavel Šulc » 01 bře 2011, 16:53

Díval jsem se na EHR280 od Elektrodesignu a našel jsem tam klapku, která by nějak měla přisávat vzduch z místnosti a tím si přihřívat přívodní vzduch. To se jako vytváří v domě podtlak?
280.jpg
Pavel Šulc
 

od shampoo » 01 bře 2011, 19:49

Mám AKOR-HR
Neviem ako to funguje ale:
- ked som dal na prívod vzduchu /nasávanie do domu /hustejší fironový filter,klapka sa potvorila....
- aj ked mi jednotka zamŕza v zime skoro každý den ,vždy to rieši elektronika odstavením jedného ventilátora /výfuk do izieb / druhý je v chode /sanie z domu/kým sa výmenník nerozmrazí ......čiže ešte som otvorenú klapku nikdy nezažil :D
shampoo
 

od Racochejl » 01 bře 2011, 23:18

shampoo píše:Mám AKOR-HR
Neviem ako to funguje ale:
- ked som dal na prívod vzduchu /nasávanie do domu /hustejší fironový filter,klapka sa potvorila...
- aj ked mi jednotka zamŕza v zime skoro každý den ,vždy to rieši elektronika odstavením jedného ventilátora /výfuk do izieb / druhý je v chode /sanie z domu/kým sa výmenník nerozmrazí ......čiže ešte som otvorenú klapku nikdy nezažil :D

Když ti to saje z domu, kudy se dostává vzduch do domu? Dělal jsi blower-door test? ROzmrazit výměník může trvat celkem dlouho a co potom s potlakem? Pan šperl tu někde psal o nové normě, která zakazuje podtlak kdž je v obýváku krb a to jsem to hledal a našel jsem, že ve zdech mají lidi nasávací otvory. Máš taky něco takovýho?
Nativa_ComfortZone.jpg
Racochejl
 

od shampoo » 02 bře 2011, 12:01

Test nemám
- mám starý možno 100 ročný dom a na ten test :lol:
Rekuperáciou riešim hlavne vlhkost v dome /momentálne je 37- 45 % /a čerstvý vzduch.
Aj tak musím vetrat prerušovane iba kvoli nízkej vlhkosti 4x po 1 hodine za 24 hodín.
A je to paráda.
shampoo
 

od Martin Šperl » 02 bře 2011, 12:36

100 leté domy (obzvláště bez vyměněných oken) nebývají vzduchotěsné a tak podtlakové "řešení" lze provozovat. V každém případě ale po celou dobu takového chodu jednotky ze sebe udělá obyčejný větrák s nulovou účinností rekuperace.
Martin Šperl
 

od Ilja » 09 lis 2011, 14:05

Pavel Šulc píše:Díval jsem se na EHR280 od Elektrodesignu a našel jsem tam klapku, která by nějak měla přisávat vzduch z místnosti a tím si přihřívat přívodní vzduch. To se jako vytváří v domě podtlak?
280.jpg

Podle mě je to naprostý nesmysl. Když se mi otevře nějaká přisávací klapka, jednotka přijde o rekuperaci. To ji nemusím používat vůbec. Když bude venku -5°C měl bych při teoretické 100% účinnosti vyfukovat ven -5°C, po smíchání klapkou odtahu z místnosti 21°C, vstupuje do jednotky vzduch 13°C. Při zachování teoretické 100% budu ven vyfukovat 13°C. V reálném chodu ale 100% účinnosti nedosáhnu a ven půjde nějakých 16°c. Větráním budu ven topit. K čemu taková rekuperace?
Ilja
 

od Martin Šperl » 10 lis 2011, 15:05

Ilja píše:Podle mě je to naprostý nesmysl. Když se mi otevře nějaká přisávací klapka, jednotka přijde o rekuperaci. To ji nemusím používat vůbec. Když bude venku -5°C měl bych při teoretické 100% účinnosti vyfukovat ven -5°C, po smíchání klapkou odtahu z místnosti 21°C, vstupuje do jednotky vzduch 13°C. Při zachování teoretické 100% budu ven vyfukovat 13°C. V reálném chodu ale 100% účinnosti nedosáhnu a ven půjde nějakých 16°c. Větráním budu ven topit. K čemu taková rekuperace?

Myslím, že to tu někde napsal velmi správně pan František Klocnar. Nejdůležitější je teplota, která odchází z domu. Kdo chce skutečně zjistit, jak mu funguje rekuperace, ať si změří teplotu venku na výfuku. To je ten nejzákladnější parametr, který by si měl každý prověřit a zapomenout na % účinnosti udávaná výrobcem.
..
Dodal bych, že zároveň by bylo ideální změřit i vlhkost vzduchu odcházející z domu. Jenže opět zapomeńte na běžné domácí meteostanice. Stejně jako se motá účinnost, ještě více se motá absolutní a relativní vlhkost a její měření.
..
Co se týče zmiňované klapky. Vůbec nechápu, jak může toto být vyráběno sériově. Z hlediska ventilace je to něco jako dirka v plynové masce z důvodu nezamlžování skel nebo namazání brzdových destiček z důvodu jejich nižšího opotřebení. :D
Martin Šperl
 

od flatron » 20 lis 2011, 22:54

(1) Jak se tedy dá používat pasivní RJ v zimě, když je třeba -15 °C nebo i míň? Potřebuji realizovat vnitřní zateplení a právě zvýšená vlhkost v koupelně nebo kuchyni bude víc kritická v zimě než v létě (vyšší gradient teploty vůči obvodovému zdivu/stropu). V případě koupelny lze použít nárazové větrání (ca. 15 min), ale v případě vaření to můžou být i 2 hod.
(2) Jak často při teplotách <-10°C rekuperační jednotka zamrzá a kolik času (procentuálně) zabere odmrazení?
(3) Mělo by smysl instalovat 1 podtlakový ventil např. nad vchodové dveře z činžovní chodby do bytu? Anebo je lepší umístit ventil třeba v kuchyni, který by se používal při odsávání z kuchyně, koupelny, WC?
(4) Může mi v zimním provozu nějak pomoct regulace xCC Air? Např.
(a) vhodným nastavením ventilátorů pro přívod a odtah (se započtením infiltrace přes zdi, těžko odhadnout její podíl) - v podstatě řešení dle uživatele shampoo
(b) souběžným ovládáním odtahu a podtlakového ventilu
(c) spínání předehřevu, pokud by byl instalován
(5) Jakým způsobem detekuje xCC potencionální zamrznutí RJ? Z teploty přívodního vzduchu?
Uživatelský avatar
flatron
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 4
Registrován: 08 kvě 2011, 22:08

od Martin Šperl » 21 lis 2011, 00:01

flatron píše:(1) Jak se tedy dá používat pasivní RJ v zimě, když je třeba -15 °C nebo i míň?

Nedá. Jednoduše zamrzne. musíte těch -15°C na sání nějak předehřát a to se dá několika způsoby..zemní registr, tepelné trubice, el. předehřev...

flatron píše:((2) Jak často při teplotách <-10°C rekuperační jednotka zamrzá a kolik času (procentuálně) zabere odmrazení??

To záleží na tom,jakou má účinnost, čím větší, tím dříve. Jednotky by neměla jet až do zamrznutí, většinou je při takových teplotách trvale odstavena.

flatron píše:((3) Mělo by smysl instalovat 1 podtlakový ventil např. nad vchodové dveře z činžovní chodby do bytu? Anebo je lepší umístit ventil třeba v kuchyni, který by se používal při odsávání z kuchyně, koupelny, WC??

Doporučoval bych rovnotlaký systém, jakékoliv podtlakové ventily jsou problematickým prvkem a povětšinou zbytečným.

flatron píše:((4) Může mi v zimním provozu nějak pomoct regulace xCC Air? Např.
(a) vhodným nastavením ventilátorů pro přívod a odtah (se započtením infiltrace přes zdi, těžko odhadnout její podíl) - v podstatě řešení dle uživatele shampoo
(b) souběžným ovládáním odtahu a podtlakového ventilu
(c) spínání předehřevu, pokud by byl instalován?

Obecně řečeno ani regulace z Marsu nepřeveze fyziku. Voda jednoduše při mrazu zamrzá. Regulovat předehřev samozřejmě xCC (i jiná regulace) umí. Pořád ale musíme regulovat něco, co bude ohřívat přívodní vzduch.

flatron píše:((5) Jakým způsobem detekuje xCC potencionální zamrznutí RJ? Z teploty přívodního vzduchu?

Několika teplotními čidly. Hlavní je přímo ve výměníku.
..
Hlavně nepodlehněte švindlům s "nezamrzáním" pasivních deskových výměníků. Skutečně nezamrzají pouze aktivní rekuperační jednotky, po většinu provozu rotační výměníky...zbytek je buď pro větrání nepoužitelný nebo na úkor minimální účinnosti.
Martin Šperl
 

od Mašát » 24 lis 2011, 11:58

Máte pravdu, že některý věci jde napsat dost šikovně. Pepino_Honda odkazoval na jednotku Sentinel Kinetic, přečetl jsem si jejich vyjádření kolem protimrazový ochrany
autor návodu píše:Vzhledem k vysoké účinnosti jednotky, by mohlo v extrémních obdobích dojít k namrzání výměníku. Proto je jednotka vybavena automatickou funkcí odmrazování. V případě, že se odváděný vzduch ochladí až pod bod mrazu, snižuje se postupně průtok nasávaného vzduchu za současného zvyšování průtoku odtahovaného vnitřního vzduchu. Do doby než se výměník ohřeje, po té se oba průtoky opět vyrovnají. Tento princip se neustále opakuje do doby, než stoupne venkovní teplota nad bod mrazu. Při odmrazování vzniká nepatrný podtlak na krátkou dobu. Nerovnoměrnému chodu při odmrazování je možné zamezit instalací předehřevu na přívod čerstvého vzduchu do objektu – viz kapitola Ohřívače vzduchu.

Když si to přeložim do češtiny tak se na jedný straně píše "...by mohlo v extrémních období..." a o několik řádků níž "...neustále opakuje do doby, než stoupne venkovní teplota nad bod mrazu.." To tedy znamená skoro celou zimu mi to pojede dost v podtlaku. Když budu mít doma krb nebo krbovky, podtlak neni nic moc pro hoření. To je jiná otázka, zajímavější je to opatrný vodění kolem protimrazovky :roll:
Mašát
 

od metball » 24 lis 2011, 12:48

Mašát píše:... To tedy znamená skoro celou zimu mi to pojede dost v podtlaku. ...

Ave
bohužel typický OOO, 8-)
stejně,
jako výrok,
že výměník má účinnost 100%
právě při dosažení nulové diference teplot. :twisted:

AVB

PS Kontinuum je "svinstvo". Watty už teprv. A dvojí změna fáze? To raději neřešte. Kůň má větší hlavu :evil:
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od Martin Šperl » 24 lis 2011, 14:02

Já jen doplním, že on ten relativně neutrální "podtlak" není jen tak. Je to dobře maskovaný zloděj tepla. Co se asi stane v domě s podtlakem? Cucne si. Cucne si veškerou netěsností, dveřmi, okny a přivede do domu studený vzduch mimo rekuperaci. Zákazník to v klidu dotopí a je spokojen, jak mu ZDARMA nezamrzla jednotka. Ach jo. Skoro se divím, že se v návodech nepíše: "Milý zákazníku, teď Vám budeme chvilku zdarma čůrat na nohy, zdvihněte si nohavice. Děkujeme."
..
Rád bych po 101 zopakoval, že při sázce na podtlak, zázračné klapky přisávající vnitřní vzduch, obcházení výměníku, atd..přestává nebo se úplně vypíná rekuperace a z rekuperační jednotky se stává obyčejný ventilátor bez úspor při větrání. Jednotky s malou účinností výměníků nezamrzají, ale opět také nespoří. Přepínání do různých protimrazových režimů není chvilkové (nezaměňovat s odtáváním výparníků TČ), jakmile čidlo v jednotce zjistí teplotu pod 0°C, zareaguje a protimrazový režim BEZ ÚSPOR může u těchto jednotek trvat hodiny i dny.
..
Jediné, co skutečně funguje jako pasivní prvek protimrazové ochrany, je zemní registr nebo zmiňované tepelné trubice.
Martin Šperl
 

od aghalee » 24 lis 2011, 19:13

Krásné téma,takže může mít někdo jako já a tam vidím různé výhody a vymoženosti,nebudu rozebírat účinnosti rekuperací tam snad už mají jasno všichni,já mám aktivní která nezamrzne ani v mrazech a pokud jsou abnormální tak povolím stahovací pasku u připojení k rekuperaci pak samosebou přisávám vzduch ze sklepa ale ten nevytápím takže teplota nějakých plus deset ale to stačí aby nezamrzla a okenko otevřené sklepní pořád takže vzduch z venku ohřát zeminou pod úrovní a stropama z podlaží ale né mnoho je tam 15 cm EPS.Já tvrdím na každou díru se muisí najít záplata ale vžy bude jinná. tady vždy doporučeno VP18 a na TZB frigotech nebo pan Jícha ale není možno takhle radit,ještě jsem tu třeba neviděl otázku kde bude stanice stát třeba ve vytápěném prostoru nebo venku ale každej hned ví co je pro vás nejlepší,jak je to možné,ptám se.
Uživatelský avatar
aghalee
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 16
Registrován: 01 kvě 2011, 16:54

od Leon » 24 lis 2011, 20:41

aghalee píše:Krásné téma,takže...

Marketing se vplíží vždycky všude, chytrý člověk to však prokoukne. V tomto tématu ale nejde o propagaci nějaké konkrétní značky, jde o obecný problém všech jednotek s pasivním deskovým výměníkem, kterých je na našem trhu absolutně nejvíc.
Leon
 

od Honza2 » 25 lis 2011, 09:22

Pánové je to zajímavý téma, ale já mám doma rekuperačku ECV380 přes dva roky bez zemního registu a bez předehřevu a ještě nikdy se to nezastavilo. Mám tam hadici na kondenzát a je v ní pár max pár kapek.
Honza2
 

od Pedro » 25 lis 2011, 11:49

Honza2 píše:Pánové je to zajímavý téma, ale já mám doma rekuperačku ECV380 přes dva roky bez zemního registu a bez předehřevu a ještě nikdy se to nezastavilo. Mám tam hadici na kondenzát a je v ní pár max pár kapek.

A není vám to divný? Víte co je rosný bod? Když se ve výměníku potká teplý 21°C (při obvyklé vlhkosti 50% ), bude kondenzovat už při kontaktu s venkovním vzduchem o teplotě kolem 10°C. Při nějaký horší účinnosti nebo nižší vlhkosti kolem 5°C. Když vám nic nekondenzuje asi se tak studený vzduch do jednotky nedostává, nebo nefunguje výměník. Rekuperačku máte k ničemu. Změřete si teplotu výfuku z domu, je tu o tom celá diskuze. Jedině tak poznáte skutečnou účinnost rekuperačky.
Pedro
 

od metball » 25 lis 2011, 12:52

Pedro píše:... se ve výměníku potká teplý 21°C (při obvyklé vlhkosti 50% ), bude kondenzovat už při kontaktu s venkovním vzduchem o teplotě kolem 10°C. ...

Thumbs Up,
jen bych netvrdil, že existuje nějaká konkrétní dvojice, pětice, entice ... teplot a podobná množina vlhkostí.
Kondenzace je Ekvitermní Proces, uvolňující energii v kontinuálním procesu ... :evil:
Jen zvyšte rychlost a dějí se takové protichůdné pochody ... :twisted:
Fakt to raděj nechte koňovi ;)

AVB
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od Marfi » 25 lis 2011, 13:29

Myslíte zvýšení rychlosti proudění vzduchu? Já když zvýším stupeň větrání, začne teplota na výfuku ještě stoupat. Dával jsem to do souvislosti s tim, že se nestíhá probíhat rekuprace. Kondenzát teče docela dost.
Marfi
 

od mirek » 25 lis 2011, 20:25

Honza2 píše:Mám tam hadici na kondenzát a je v ní pár max pár kapek.


To je skutecne zajimave - vzhledem k tomu, ze jimam kondenzat do "kyblu", tak vim kolik ho vytece - letos od zacatku rijna uz vylevam asi paty - rekuperacka tedy za dva mesice vyprodukovala cca 50 litru vody :-)
Uživatelský avatar
mirek
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 257
Registrován: 25 úno 2011, 21:26

Další

Zpět na Vzduchotechnika