Vzduchotechnika a krb

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od ADMINd » 20 led 2012, 19:41

Pro článek autora Metballa jsem založil nové téma.
Martin Šperl píše:...
a krb ...
s mírným přetlakem ...

Jj,
I se "Silným Přetlakem" bude mít 95% Pt Readers "Houston"
(bych zůstal v dnešní VESMÍRNÉ lajně dvou významných hráčů minulého tisíciletí - aspoň podle nás "polejvanech").

"Što Takoje"
Silný Přetlak?
PLUS 50-80 CaPkalů proti Exteriérovému Tlaku?
Víc moc neé.

Důvod "Apollo 13 Here..."?
Spalovací komora si "poklidně cucala studený luft"
přes jakýsi,
nejméně několik minut stabilní,
"velký odpor".
Klidně přitom, když zrovna děláte +50Pa BDT. :twisted:
Při -50Pa BDT byste už museli mít fakt rozhicováno
a současně super perfektně zmáklou geometrii spalinových cest.
Nebo nééé? BDT fakt ufachčí podtlak i v místě EXTERIÉROVÉHO sání vzduchu ke krbovkám?
Nastavila se dynamická rovnováha.
Průtok byl stabilizován jak pacoš,
ohřívalo se to "po cestě pěkně stejnoměrně" ...
Plynule to zrychlovalo, pak zase zpomalovalo,
až se to tak někde 5 m nad komínem úplně zastavilo.

A náhle ZRADA!
Chcete přiložit?
I otevřete dvířka (velká, prosklená, ...),
komora se skrz BRUTÁLNĚ SNÍŽENÝ ODPOR nadechne studeného vzduchu,
páč i v těch 10 metrech spalinové cesty to hloupě poslouchá Newtona :evil:
a pořád to jede směrem komínem ven ...
(no tak jo,
při -50Pa justnow běžícího BDT
se s tím nadechováním do komína nebude spalovací komora ani zdržovat
a hned si znechuceně odfrkne ... on ten luft toho v tahu fakt moc nevydrží ...)

Studený vzduch se tak někde na PÁTÝM METRU spalinový cesty fest ROZHICUJE ...
Ven komínem "je to sice ještě kujebácky daleko, zato menší lochnó" ...
Už se stačil dost rozhicovat i ten lust těsně u otevřených dvířek.
Takže celkově se objem vzduchu zvýšil tak o půl řádu a ...

A hádejte, kudy vyletí ten rozhicovanej luft VEN?

Tož tak je to se smrtelností podtlaku v baráku s krbovými vložkami.
S krbovými vložkami, které produkují JustNoW Teplo.
Neéééé CO, natož Yperit ;)
S tím si to pls neplést.
To pak Néjni Smrt Vyděšením ...

Taky ať vás ani nenapadne ANALOGICKY Uvažovat O PLYNOVÝCH SPOTŘEBIČÍCH (PB, propan, zemní, koksárenský, svítiplyn, bahenní, z "hnojních" výroben ...).
Nebo o Krbu.

Naopak, pořádý "jednozápalový čtyřtunovky"
fakt žádná skládačka pro pastóšníky
i kdyby dávala FURT A POŘÁD -150 Pa
NEROZHODÍ ANI O 2%.

iGoNY

P.S.:
Bojim, bojim, že ani větší přetlaky zakuckání otevíravých "skleníků" nezabrání.
Zakuckání záleží na okamžitém výkonu spalování
a geometrii systému
(na vlastních frekvencích systému).
Žádná další Kouzla v tom nehledejte.
Ani Atera, ni Nilan, bo Uša-Mišán. Nic z toho.
Jen Blbá Fyzika. :P

pěvecký sbor středověká duchovní hra

P.P.S.:
Jestli to už máte v hlavě srovnaný,
tak klidně podtlakový režim větrání v pastóšce a krbáče.
Pokud si to budete v Makovici srovnávat dál:
Přikládací malý dvířka zboku a klidně "fixní akvárko zepředu"
(leč fix se blbě čistí, proto ho "asi nikdo" nedělá).
Ideálně? Tak, jak to máme my na zámcích - boční dvířka, ústící do obslužné cimry/chodby.
Ale tam to zbytečně NEMOTORIZOVAT, tzn. nepodtlakovat ani nepřetlakovat,
služebnictvo a vzdělání ve Fyzice?
... však to z vlastních zkušeností znáte ...
Další dobrá fligna jsou nadzvedávací "akvárka", ale tam už je to vyšší dívčí i pro Hradního Pána.
Nejdřív spaliny ochladit, výkon přebytkem vzduchu výrazně snížit, přiložit, nechat proběhnout "turbo rozhoření těkavek a vodíku"
a pak zase klídek ...

P.P.P.S.:
A "prodrbal sem" okamžik 6 666. shlédnutí vlákna :x ...
A úplně závěrem a beze srandy: Dohořívání dřevěného uhlí, to chce mít tlakově oddělenou celou spalinovou cestu.
Takže třebas šetřílkovské "v horním štoku druhý kamínka do stejný díry",
ty dnes vyhořej o půl hoďky dřív než obvykle,
větší dole furt ještě doutnaj,
taky právě blbě těsně/netěsnej barák a někde něco pootevřenýho/ucpanýho
a k tomu už jen blbej směr slabého větru (1.6 - 3.3 m/s)
a je po Vás, jak po ŽABĚ!
Mechanický Luftování a jeho režim na tom nic nezmění.
Jen se to stane za jiné konstalace.
Uživatelský avatar
ADMINd
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 27
Registrován: 17 úno 2011, 14:47

od Martin Šperl » 20 led 2012, 21:53

Metball píše:Tož tak je to se smrtelností podtlaku v baráku s krbovými vložkami.

1) začal bych zatápěním.
Při zátopu podtlak v místnosti s krbem možná nezabije, ale stojí tu proti sobě komínový tah za studena a podtlak řízeného větrání. Sázím to, že se pořádně topič zakucká, až podpálí noviny. Smrtelné to asi nebude, ale možná jej usmrtí manželka, až bude prát vyuzené záclony a závěsy.

2) přikládání při rozpáleném krbu.
Pokud je krb rozpálený, problém s přikládání suchým dřívím nebude. Probém muže nastat, kddyý se nepřinese úplně vychlé a nebo se přiloží polenem, na kterém jsou ještě zbytky sněhu a podobně neochotně hořlavým palivem. To už nebude topeniště úplně rozhicované a při pokusu o urovnání nebo pomoc rozhoření opět podtlak v zádech dokáže přivábit kouř, kterému se do komínu nechce a převaluje se za sklem.

3) vynechme dohořívání, to je skutečně bez legrace.

4) vybírání popela a vymetání.
Pár kubíků vzduchu navíc v místnosti se hodí i při této činnosti. Podtlakový průvan opět nezabije, ale dokáže pozlobit.
Martin Šperl
 

od ALF » 23 led 2012, 20:31

Mňa by tiež zaujímalo ako je to s rekuperáciou a kondenzačným kotlom.
Kondenzačný kotol budeme mať v kúpeľni, kde bude aj odťah. Rekuperácia bude umiestnená vo vedľajšej miestnosti. Bude mať ten odťah v kúpelni nejaký vplyv na funkčnosť kondenzačného kotla?
Uživatelský avatar
ALF
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 3
Registrován: 13 led 2012, 19:06

od Pedro » 24 led 2012, 01:14

ALF píše:Mňa by tiež zaujímalo ako je to s rekuperáciou a kondenzačným kotlom.
Kondenzačný kotol budeme mať v kúpeľni, kde bude aj odťah. Rekuperácia bude umiestnená vo vedľajšej miestnosti. Bude mať ten odťah v kúpelni nejaký vplyv na funkčnosť kondenzačného kotla?

Důležitý je přívod vzduchu. Pokud je z venku, je to bez problémů. Atmosferický kotle nebo karmy vůbec nesmí být nainstalovaný v jedný místnosti se vzduchotechnickou jednotkou.
Pedro
 

od vaclav » 03 kvě 2012, 18:14

Krbař mi ke krbovým kamnům nainstaloval na externí přívod vzduchu automatickou klapku, která při poklesu teploty spalin pod 300 °C uzavře přívod ext. vzduchu a krbová vložka si saje vzduch jen z interiéru. Mám ale pasivní dům a je maximálně vzduchotěsný (bdtest 0.24). Mám obavu , co se stane, když ventilační jednotka pojede jen na odtah a krb bude dohořívat?
vaclav
 

od metball » 03 kvě 2012, 23:12

vaclav píše:... na externí přívod vzduchu... teploty spalin pod 300 °C uzavře ...
...
když ventilační jednotka pojede jen na odtah a krb bude dohořívat?


Kupte dva až tři hlásiče CO (kysličníku uhelnatého),
provozujte krbovou vložku (?kamna?) "ad absurdum" a pak nám tu dejte vědět Vaše zkušenosti. ;)

Nic lepšího nelze pro tento druh pionýrů doporučit. Je to relativně vysoce bezpečné zjištění skutečného stavu věcí.
Jo, ještě se kamnáře zeptejte, při jaké nejnižší teplotě spalin lze vyslat signál "zavřít klapku".
Možná se Vám to bude hodit, pokud budete trvat na stálém mírném podtlaku v pastóšce.
Leč, plánujete-li ušetřit na jednom ventilátoru v jednotce :evil: ,
pak ten jediný dejte na přívod do pastóšky a ne na výfuk.

iGoNY

P.S.:
A než podlehnete smrti vyděšením, koukněte se, jak je ta klapka hermetická ... a jak velký podtlak bude schopna vyvodit jednotka při zapnutí jen na odtah (měří se klidně "šlauchváhou").
No, a uvědomte si, jaký je odpor "ofukového přívodu vzduchu" v porovnání s přívodní klapkou,
jestli jste schopen "ofuk" hermeticky uzavřít, jak se Vám výrazně zhorší začmudění skla, pokud pojede ventilace na podtlak a oplach skla nebude rozvodem z exteriérového přívodu ale z interiéru ... tedy zpět, kupte aspoň čtyři hlásiče CO, ať máte klid.
A možná si ještě několikrát dookola přeříkejte, co všechno budete muset servopohony řídit v pasivním a dobře hermetickém domě, když si dovolíte zapálit "oheň v akvárku".
A že toto OnLine regulování
bez Drahé Kvalitní Měřící Techniky
nemá ani smysl zvažovat, to Vám raděj ani nebudu říkat.
Prostě Vám nezbude, než se naučit "bezpečné rituály" a k nim bude patrně mj patřit
"Topím v Krbovkách? Letím vypnout vzduchotechniku a pozavírat všechny prostupy vzduchotechniky obálkou."
Pak jdu a pootevřu okno v místnosti s krbovkama.
Klidně na mikroventilaci - ta Vám veškeré "mikroklimatické poruchy" bude anulovat. Pokud ovšem máte dobře postavený komín, žeáno!
Vše je to o "lokaci a aktuálním meteu" kolem baráku.
A bezpečném chování se k ohni v "kryptě".
Ale pokud to budete mít vychytaný, fakt Vám klidně může jet vzduchotechnika, okna mohou být hermeticky utěsněná, ... ale musíte mít taky precizně regulovatelnou krbovou vložku nebo kamna a musíte přesně vědět, jak to v právě nastalé meteosituaci celé funguje. Bez výjimek a bez pardonu.

P.P.S.:
Jó, to kdyby Vám "kamnář/krbař"
nacpal plnoprůřezovou klapku
do komína, která by se taky zavírala těsně pod 300°C ...
a kamna by byla tak efektivní, že by spaliny v místě čidla nepřekročily teplotu 180°C, komín měl jen šest metrů ... a pak Vám řekl, že musíte strojní ventilací jet na 80 Pa přetlaku, to by bylo jinší kafé. :twisted:

P.P.P.S.:
Stejně velmi rychle zjistíte (pokud máte skutečně těsný dům a venku bude bezvětří),
že to, kudy si dům dokáže přidýchávat vzduch na nízkých tlakových diferencích je až obskurní.
No, a pokud hrajete na to, že ve 23:20, kdy dohořívají uhlíky,
pustíte digestoř a 800 kubíků hodinových povalí přímo z pastóšky ven ... tak to ten hlásič začne ječet do půl minuty.
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od vaclav » 04 kvě 2012, 01:20

Jednotka umožňuje zvýšený odtah 300m3/h ven z domu, nic dovnitř. Myslíte, že je to i tak bezpečné při uzavření klapky sání externího vzduchu do krbových kamen? Je tam vůbec taková klapka na uzavírání přívodu nutná? Osazuje se běžně nebo ze mě vytáhl další peníze zbytečně?
vaclav
 

od metball » 04 kvě 2012, 02:15

vaclav píše:... Je tam vůbec taková klapka na uzavírání přívodu nutná? Osazuje se běžně nebo ze mě vytáhl další peníze zbytečně?

A vidíte, to se mi na "produktech evropské nezralé akademické a podnikatelské sféry v oboru skoronulových domů" líbí nejvíc.
Vtlučou svým "produktům" do hlavy až paranoický vztah
ke smrtelné nutnosti
za každou cenu zachránit
i jediný Joule nízkopotenciálního,
tedy znehodnoceného (či dokonce už prvotně nehodnotného) tepla a ...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Paranoia

A pak si rozhicujete kamna :twisted:
a klidně je necháte profukovat studeným venkovním luftem.


LuftFórařstvo, akumulace vysoce kvalitního tepla
např. v akumulačních těžkých kamnech je o tepelné kvalitě,
která je několik řádů jinde,
než jaký psycho-fyziologický potenciál má i relativně použitelná vodní podlahovka.

Pokud jsem Vás již zaujal mými výroky o tom,
že vzduchem se blbě topí s ještě blběji chladí - ano,
přesně tak to je.
Jenže teplotní diference 500 °C oproti teplotě lidského těla (to je panečku velmi vysoké napětí, žádná 1.5V baterčička)
není zdaleka srovnatelná s diferencí -12°C / 21°C / 35°C,
nebo si chcete vyzkoušet "krbové studené sálání a pocení"
na 11°C studených profukovaných kamnech
... rychle byste kamnáře hnal, že Vám o klapce neřekl.

A výkon je napětí kráte proud.
U tepla je ještě lépe si říkat, že 10x větší teplotní potenciál bývá i dvacetkrát kvalitnější teplo.
Proč že bývá?
Šťourové by řekli, že když prvotní diference je 0.001K ... inu, silně nelineární závislost, čtvrtá i pátá mocnina ...
A stejně jako u "šaliny" VVN, VN i NN
taky spousta transformací potenciálu a nezbytná akumulace.

vaclav píše:Jednotka umožňuje zvýšený odtah 300m3/h ven z domu, nic dovnitř. Myslíte, že je to i tak bezpečné při uzavření klapky sání externího vzduchu do krbových kamen? ...

Nevím, nevím,
češtinu jsem nikdy moc "negómal" - ale jakožto technik vidím zásadní rozdíl mezi povinností použít a možností použít 8-) .
A těch 80 sekundových litrů je stejně srandovně málo na to, na co to bylo původně myšleno. Za bezvětří a rovnosti teplot exteriéru a interiéru se fakt blbě větrá ... Na druhou stranu, kolik dní v roce je právě takových.

No a výhradně pro Vás:
Když hoří oheň v "akvárku", tak na spuštění zvýšeného odtahu zapomeňte :evil: .

iGoNY
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od vaclav » 04 kvě 2012, 07:30

Nechci jednotku provozovat jen na odtah, jde mi o to, aby to bylo bezpečné. Může to obsluha(někdo z rodiny) blbě nastavit a jednotka může jet jenom na odtah nebo může jednoduše mít přívodní ventilátor poruchu a poběží jenom výfukový ventilátor. Já to večer poznat nemusím a do rána může být pozdě. Myslel jsem si, že externí přívod do kamen hermeticky odděluje přívod vzduchu pro hoření a slouží právě pro nezávislé zásobování vzduchem pro hoření kamen. S klapkou to postrádá smysl. Krbař mi ale tvrdí, že tam ta klapka má být. Mně se nezdá mít bezpečné hoření krbu závislé na bezporuchovém chodu jakéhokoliv zařízení s možnou poruchou.
vaclav
 

od Unstrech » 04 kvě 2012, 22:08

Docela jste mě zaskočil, osobně bych taky žádnou klapku nedával. Trochu by dům mohl ochlazovat luft, který by proudil topným tělesem. Spoléhat se ale na to, že klapka vždycky otevře a vzduchotechniku někdo omylem nepřenastaví nebo nedojde k popisovaným záležitostem, co vytáhnou oxid uhelnatý z kamen, to už je pořádný brouk v hlavě. Je fakt, že u některých domů se sotva otevřou dveře při podtlaku. Co na to nějaký jiný kamnář?
Unstrech
 

od vaclav » 14 kvě 2012, 09:10

Kamnář tvrdí, že provoz bez regulace přívodního vzduchu není možný. Tak co tedy dělat? V jiné diskuzi se tu řešil stěnový podtlakový přívod vzduchu k decentrálním jednotkám. Zůstala nezodpovězena otázka jaký podtlak přívod otevírá. Bylo by to řešení, kdyby takový ventil sloužil v obýváku jako pojistka?
vaclav
 

od Koník » 31 črc 2012, 17:54

Krbař nejsem. Pokud se v krbu netopí, dochází při vnějším přívodu vzduchu k proudění, které ochlazuje komínem celý dům. Proto ta klapka venku. Pokud chcete regulovat množství vzduchu ke krbu, musela by být další regulace u krbu v bytě.
Je to možné vysvětlení požadavků krbaře.
Mít krb znamená nemalou investici od zesílených základů až po utěsnění a uteplení. Opravdu se vyplatí? Tedy pokud to nemá být hlavně pro radost. Pokud jsem četl, tak se v tom topí první dva roky a potom jen při návštěvách. Tak to bylo i u mého švagra. Ale záviděl jsem mu ;) , to je pravda. Zvažte výkon krbu, v NED a lepších domech se musí při topení větrat...
Uživatelský avatar
Koník
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 7
Registrován: 16 črc 2012, 15:22


od Leon » 24 čer 2013, 13:49

Přesně tak, vzduchaři se s jakýmkoliv otevřeným ohněm nemají rádi.
Problémy dělají nejen digestoře, ale i podtlakové jednotky (mezi takové patří např. Nibe Fighter 640P, Nibe Fighter 750, Nibe Fighter 370, Nilan VGU 250, velký problém je i Comfortzone od Nativa díky větším objemům vzduchu...) Zákazník by si měl velmi zvážit, zda do podtlakových jednotek jít, pokud chce doma i krb, krbová kamna nebo plynové atmosferické kotle.
Leon
 

od Jarekkapral » 02 bře 2020, 12:11

Dobrý den, vybírám krb do našeho nového domu, a četl jsem něco i o externím přívodu vzduchu, dokážete mi prosím někdo poradit, podle čeho vybrat kvalitní krbovou vložku do domu?
Jarekkapral
 

od Marekkaspar » 04 bře 2020, 16:33

Doporučuji pokud máte možnost si tam natáhnout trubky na externí přívod vzduchu, můžete si tak pak sám ovlivňovat spalování, je to opravdu dobré. Jinak jakou krbovou vložku vybíráte? potřebujete teplovodní krbovou vložku nebo teplovzdušnou?
Marekkaspar
 

od Jarekkapral » 05 bře 2020, 20:22

Díval jsem se po teplovodní krbové vložce, která by měla i výměník, a mohl bych tak topit do radiátorů. Vy máte přímo nějakou krbovou vložku, kde máte napojený externí přívod vzduchu?
Jarekkapral
 

od Marekkaspar » 08 bře 2020, 22:08

Ano pořídil jsem si teplovzdušnou krbovou vložku do pasivního domu s možností napojení externího přívodu vzduchu, a mám tam i elektronické řízení spalování. Mám krbovou vložku BEF AQUALITE 6 PASSIVE od výrobce krbů krby-bef .cz
Marekkaspar
 

od IJK » 09 bře 2020, 18:44

Marekkaspar píše:... i elektronické řízení spalování. ...


Ave,
jaký máte pocit z MaR celkem velkého "akvárka"?
Co vše Vaše implementace regulačního procesu hoření dřeva měří?
Provozujete jako krb (přikládání a pohled na plameny), či spíše jako "jednozátopovky"?
Kam pouštíte / kde akumulujete ohřátou vodu?
Jak máte vyřešen ohřev PITNÉ vody v přechodném období a v létě?

A to nejdůležitější: jak se Vám jeví návrh výměníku Spaliny - Voda?
Především z úhlu pohledu "údržby a pohodového čištění" ...

SFO

Douška:
Jiná alternativa téhož výrobce
https://www.krby-bef.cz/download/tl-bef ... 707_cz.pdf
(mimochodem sleduji kotvrdovčáky už aspoň 15 let)
která se mi také zdá adekvátní do bydel s minimální potřebou tepla a to především z pohledu pohodového přikládání ("šoupDvířka")
a možnosti koukat se na Veselý Oheň v Akvárku,
... byť toto topeniště nemá tak "krásné papírové parametry".
iGoNY
Uživatelský avatar
IJK
stálý dopisovatel
stálý dopisovatel
 
Příspěvky: 528
Registrován: 21 čer 2014, 12:52

od IJK » 11 bře 2020, 12:34

Dodám, že MaR krbových vložek s výměníky tepla, kde na sekundární straně musí být vždy VODA je dosti podstatné rozšíření FÁZOVÉHO PROSTORU úlohy "přitopím si krbovkou"... :twisted:

SFO

Douška?
http://www.topin.cz/clanky/mohou-byt-kr ... etail-7430
Uživatelský avatar
IJK
stálý dopisovatel
stálý dopisovatel
 
Příspěvky: 528
Registrován: 21 čer 2014, 12:52


Zpět na Vzduchotechnické rozvody