Je přívod vzduchu stěnovou výustkou dobré řešení?

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od marek_brno » 09 pro 2022, 20:23

Dobrý den, I po strávení spousty hodin zjišťováním výhod a nevýhod přívodu čerstvého vzduchu zdí vs ze stropu bych se rád zeptal jestli má prosím někdo na fóru zkušenosti s výustkou BOREA 125 (https://shop.systemair.com/cs-CZ/borea--125/p120698) pro přívod čerstvého vzduchu při stěnové montáži.

Co jsem se dočetl tak nejlepší volba pro přívod vzduchu je umístit talířovou výustku do stropu. Předpokládám, že do stěny tuto talířovou výustku není doporučeno umístit protože je neefektivní (vzduch proudí pouze po stranách takže se drží pouze u zdi na které je výustka z důvodu Coandova efektu) Já se ale chci vyhnout stropním výustkám abych nemusel všude instalovat podhledy které mi instalaci zbytečně prodraží, prodlouží trasu potrubí a taky sníží výšky místností apod..

Do zdí je prý nejlepší dýza (napr https://www.ventilatory.cz/vzduchotechnicka-dyza-o-125-mm-x12820) ale tá vypada hrozně a rád bych se jí vyhnul proto hledám alternativu která efektivně vymění vzduch a zároveň nebude způsobovat nepříjemný pocit chladu pro obyvatele apod..

Proto se chci zeptat, jestli má prosím někdo na fóru zkušenosti s uvedenou výustkou (případně může doporučit lepší) U výustky se dá uzavřít talíř takže bude v mém případě foukat pouze mřížkou (případně se dá experimentovat s vytaženým talířem a deflektory na spodní straně aby vzduch nefoukal za krk apod..). Jde mi o to jestli při této konfiguraci je reálné aby výustka "dofoukla" čerstvý vzduch aspoň 2m co mi přijde vzhledem k rozměrům mých místnosti dostatečná vzdálenost pro efektivní obměnu vzduchu.

Myslíte si, že uvedené řešení bude funknčí nebo je to blbost a má to další problémy (o kterých asi nevím) a opravdu je mnohem lepší investovat do podhledů a použít talířové ventily ve stropě? případně můžete ze zkušeností doporučit alternativní řešení?

Příkládám taky návrh VZT pro představu.

Budu vděčný za jakýkoliv komentář, děkuji.

VZT_1NP.pdf
(306.95 KiB) 59 krát

VZT_2NP.pdf
(304.89 KiB) 31 krát
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od Atlantis » 11 pro 2022, 15:33

marek_brno píše:....protože je neefektivní (vzduch proudí pouze po stranách takže se drží pouze u zdi na které je výustka z důvodu Coandova efektu)

...

Jde mi o to jestli při této konfiguraci je reálné aby výustka "dofoukla" čerstvý vzduch aspoň 2m co mi přijde vzhledem k rozměrům mých místnosti dostatečná vzdálenost pro efektivní obměnu vzduchu.

Nejsem projektant VZT ale jen uživatel rekuperace. A jako uživatel si myslím, že tohle nemá vůbec smysl řešit. Průtok vzduchu rekuperací je ve výsledku velmi malý a pokud kamkoliv do pokoje budeš vzduch foukat, tak on si cestu najde - ideálně co nejdál od dveří, aby se stihnul smíchat se vzduchem v místnosti.

Při takto malém průtoku se už stejně začnou projevovat víc vlivy jako je proudění vzhledem k rozdílné teplotě v místnosti atd...To co popisuješ bych řešil v případě vzduchotechniky kterou se chladí/topí a má o řád větší průtok vzduchu a potřebuješ opravdu ten studený/teplý vzduch nějak správně distribuovat

Ale jestli budeš foukat do celýho baráku řekněme 100m3/h (jo máš tam napsáno víc, ale v reálu ti to stejně nepoběží na max: hluk + zvlášť teď v zimě, kdy jde dovnitř zbytečně suchej vzduch) do jestli počítám 6 vyústění), tak to máš jen blbých 17m3/h na výfuk/pokoj. To nic není na to, aby mělo smysl nějak extra řešit směrování vzduchu atd...
Já mám vyústění klasicky na stropě, ale pokud k tomu v normálním provozu dám ruku, tak prostě sotva cítím že něco fouká.
Přitom samozřejmě na papíře vypadá 100m3/h hodně, ale jak se to rozdělí do těch několika pokojů, tak je z toho jen lehký vánek. Jen pro srovnání daných 70-100m3/h dosahuje obyčejný 120mm počítačový ventilátor...a teď is vem, že tento průtok rozdělíš do celého domu...
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od Návštěvník » 12 pro 2022, 15:24

Atlantis píše:Nejsem projektant VZT ale jen uživatel rekuperace. A jako uživatel si myslím, že tohle nemá vůbec smysl řešit. ...
Přesně.
Návštěvník
 

od marek_brno » 12 pro 2022, 23:36

mockrát děkuji za odpověď, plánuji aktivní rekuperaci (nilan compact) takže ní plánuji topit i chladit myslel jsem, že tok vzduchu je +- stejný bez ohledu na to jestli jednotka jenom větrá nebo i topí/chladí ale asi to dáva smysl že pak bude průtok vyšší (čekal jsem že i kdyby bylo v jednom místě víc teplo/chlad tak se to postupně v místnosti promíchá.. )

Takže otázka pořád zůstává: jestli takhle vysoký proud teplého/studeného vzduchu (v projektu mám od 30 po 50m3/h) bude působit nepříjemně při použití stěnové výustky (např té BOREA 125) pro osoby v blízkosti cca 1m od výustky

chápu to tedy správně, že ty máš pouze větrací jednotku? kolik m3/h ti to fouká při běžném provozu?
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od Atlantis » 13 pro 2022, 21:45

Já mám pouze pasivní rekuperaci - tzn jen předehřívá příchozí vzduch tím odpadním. Ačkoliv s aktivní rekuperací zkušenosti nemám, tak si myslím, že používat to nějak výrazně na topení/chlazení je SILNĚ OPTIMISTICKÁ představa.
Mám rekup Flair 325, tzn maximální výkon má 325m3/h. V mé konfiguraci to dá max cca 280m3/h (vzhledem k tlakovým ztrátám na rozvodu atd), kdy už jedou ventilátory na max otáčky. V reálu používám 100m3/h, v zimě přes den dávám jen 50. V zimě je teď venku šíleně suchý vzduch a mít velký průtok vzduchu znamená přicházet o vlhkost (momentálně jak venku mrzne tak mi jde do domu vzduch o teplotě 22°C a vhlkosti 18%!!!) .

V noci dávám těch 100, abych měl dostatečný průtok v ložnici (bohužel nemám klapky, kde bych zavřel přes noc neobývané patro) kde spíme a nerostlo tam CO2 přes cca 1000ppm.
V létě, kdy je venku v noci chladněji než uvnitř dávám max 150m3/h. Víc už je moc slyšet v ložnici když se spí...


Obecně ta rekuperace se svýma reálně max 200m3/h má strašně malý průtok vzduchu na to, aby nějak výrazně dokázala změnit teplotu v domě (třeba taková klimatizace, ta nejmenší LG co se prodává má průtok vzduchu 600m3/h) - na to jsem přišel právě v tom létě, kdy jsem se snažil přes noc co nejvíc vyvětrat teplo z domu pryč. Ale ta rekuperace s teplotou prakticky vůbec nepohla...A jak jsem si počítal poměr teplot a spotřeby ventilátorů rekuperace, tak mi vyšlo efektivnější pustit klimatizaci :D

Nevím jak vysokou (nízkou) teplotu vzduchu to udělá, ale řekněme že tím chladíš, jede to na 100m3/h a vyfukuje vzduch 8°C a uvnitř máš 25°C. Tak to máš 17°C rozdíl, tepelná kapacita vzduchu je cca 1.007kJ/kg/K a hustota vzduchu je cca 1,2kg/m3. To vyjde v Joulech na hodinu a po vydělení 3600 z toho máš watty.

Takže 100*1007*1,2*17/3600 = 570W chladicí výkon ...a tohle máš rozděleno na celý dům...Zase srovnání s tou malou klimačkou - ta má nominal chladicí výkon 2500W, v turbo režimu dokonce 3700W. Tak jako jasně, lepší než nic, ale jen abys od toho nečekal zázraky...
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od Zahy » 13 pro 2022, 22:15

marek_brno píše:mockrát děkuji za odpověď, plánuji aktivní rekuperaci (nilan compact) takže ní plánuji topit i chladit myslel jsem, že tok vzduchu je +- stejný bez ohledu na to jestli jednotka jenom větrá nebo i topí/chladí ale asi to dáva smysl že pak bude průtok vyšší
Mám také Compacta a je potřeba pár věcí ujasnit. Já mám jednotku bez elektrokotle i bez tepelnýho čerpadla (není to AIR9, ani GEO...ani EK) jenom normál Compact. Tahle jednotka dokáže super ohřát vodu odpadním vzduchem a dohřát vzduch přívodní třeba na 45°C. Není to ale topný zdroj a ani bych to tak nedoporučoval provozovat. Znám spoustu lidí, kteří vlastně ani neumějí rekuperaci používat a hlavně v zimě. Konkrétně Compact dává v režimu topení na minimální chod nějakých 100 m3/h. To je ale šílené kvantum vzduchu pro běžné větrání. Jsme čtyři a minipes, želvu nepočítám. Opatřil jsem čidla CO2 a větrám jen podle nich. Jednotka se prostě zapne, jenom když je potřeba. Zjistil jsem, že běží v průměru 10 hodin denně a to dost možná i proto, aby dohřála vodu. Základní problém tedy je, že skoro všichni větrají naprosto zbytečně moc a pak se diví, že mají problémy s nízkou vlhkostí a kupují další zbraně, kterými proti tomu bojují. Různě zvlhčovače a vlhkostní výměníky a další. Já problém s vlhkostí nemám ani když mrzne. Běžná produkce vlhkosti v domácnosti to stíhá a určitý pokles v zimě je v pohodě. Proto si myslím, že chtít topit přívodním vzduchem je trochu nepochopení výhod týhle jednotky, kterou mám už sedmým rokem a jsem spokojený. V létě je to trochu jinak, tam problémy s vlhkostí nemáš a Compact si sám při chlazení přidá, nejmenší chod při chlazení je zhruba 200 m3/h. Ještě snad výkonový stupeň větrání není výkonový stupeň chlazení/topení. Je jedno, jestli při topení větráš na 3 nebo 4, jde tam víc vzduchu ale zase se neohřeje tolik. Takže v klidu na 1 a jen maximálně půl dne větrání. Možná snad proto bych typ vyústky neřešil, fakt z toho nic nefouká, ani o ventilaci nevíš. Možná snad bych si to nedal nad postel nebo nad sedačku. Když to chladí, fakt z toho padá může padat dost studený vzduch a to přímo na hlavu není moc fajn.
Zahy
 

od marek_brno » 14 pro 2022, 17:44

moc děkuji za odpovědi opravdu mi to pomohlo protože jsem rekuperaci nikdy neměl a nemám v okolí možnost si to vyzkoušet - takže pokud většinu času pojede vzduchotechnika na nejnižší výkon a ten bude snáď 100m3/h (tak jak to má Atlantis i Zahy) tak po rozdělení na 5 výustek to bude asi jen lehký vánek 20m3/h v každé místnosti.. takže tam je asi jedno jestli je to ze zdi nebo stropu.. nechám si tedy výustky do místnosti DN125 aby to rozměrově sedělo na Boreu a kdyby to náhodou foukalo špatně tak věřím že to časem půjde vyměnit za dýzu DN 125 která je sice nevzhledná ale aspoň se bude dát nastavovat pro ještě efektivnější větrání (tzn. v létě chladný vzduch směřován do stropu aby pozvolna padal dolu a promíchaval se se starým vzduchem a v zimě naopak) V projektu mám sice lindab SHH jako výustku přivodu čerstvého vzduchu ale na tu jsem moc chvály neslyšel.. jen mě zaráží že přívod čerstvého vzduchu bokem přes zeď jsem nikde neviděl a dle mého názoru je to rovnocenné řešení né-li lepší (hlavně kvůli možnosti nastavení výustky a bez nutnosti podhledů...) ale možná mi něco uniká?


ad výkon:
je mi jasné, že vzhledem k nízkému průtoku vzduchu a topnému/chladícímu výkonu nelze očekávát okamžitou změnu teploty a o to mi ani nejde - předpokládám ale, že když bude celý den pomalu foukat teplejší (nebo v létě) chladnější vzduch (a to v izolovaném přívodním spiro potrubí), že se to v čase nastřádá a projeví. Nekdo říká že to stačí uchladit/vytopit někdo že ne. Dům stavím jako pasiv takže veřím, že tepelná ztráta nebude velká tak věřím, že to (aspoň po většinu roku) zvládne vychladit/vytopit..

klimatizace by byla samozřemě výkonnejší ale za cenu intenzivního nepříjemného chladného vzduchu který všichni dobře známe, a taky bych ji musel mít ideálně v každé místnosti + venkovní jednodku k tomu.. + odpadní teplo které to vyprodukuje se zahodí... takže to asi není cesta

ad vlhkost:
počítám s tím, že vlhkost může být nízká (a to hlavně v dřevostavbě) ale dům mám z ytongu tak věřím, že při nejnižším výkonu a běžné produkci vlhkosti jak píše Zahy to bude stačit. Vypínání jednotky mě trochu děsí - to může způsobovat znečištění trubek že?. Jak dlouho to už takhle děláš? projevilo se ti to na znečistěném potrubí? nebo když je to krátkodobě přerušované (jestli to chápu správně půl dne v tvém připadě) tak snáď to nebude problém...
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od Atlantis » 14 pro 2022, 21:59

marek_brno píše:klimatizace by byla samozřemě výkonnejší ale za cenu intenzivního nepříjemného chladného vzduchu který všichni dobře známe, a taky bych ji musel mít ideálně v každé místnosti + venkovní jednodku k tomu....

Jo mít to v každé místnosti je blbost. Měl jsem v domě připravenou montáž klimaček do každého pokoje. Když jsem pak vybíral kam je dát, tak jsem si dal do pracovny (spodní patro), do ložnice (horní patro) a pak jsem to nechal namísto jednoho pokoje v horním patře dát do chodby nad schody. Chlaďař na mě blbě koukal co jsem si to vymyslel za blbost, že ten chlad mi uteče pryč a že ještě neviděl chladit chodbu a kdovíco...ale řeknu vám, nejlepší místo pro klimu! V létě stačí zapnutá tahle jedna klima a vychladí to celej barák. A bez toho otravného foukání (jen na chodbě, kde člověk jen projde během minuty). Jinak se ten chlad krásně rozptýlí po celým baráku přirozeným prouděním vzduchu. A co jsem ani nečekal, tak to vychladí i celý horní patro (musí samozřejmě zůstat otevřený dveře do pokojů). No takže ve výsledku se používá jen tahle jedna klima a v těch pokojích se prakticky nepoužívají vůbec - jsou to totiž malý pokoje a i ta nejmenší klima má i na minimální výkon toho výkonu moc - jednok to fouká, je to nepříjemný a teplota jde prudce dolů, pak to vypne, je tam přechlazený a tak...

Do každýho pokoje by to asi mělo smysl v nezatepleným baráku, kde je prostě potřeba hodně výkonu, jinak tam začne být vedro. Ale v zatepleným? Celý léto mi stačila ta jedna klima (teda barák má okna na sever, tak to taky hraje roli), která ještě běžela jen na 40% výkonu (na dálkáči můžu omezit výkon, má to pak větší účinnost). Příkon 400-450W, běžela ve vedrech 24/7. V baráku bylo příjemně vychlazeno, teplota kolem 22-24°C, všichni spokojení, nikde nic nefoukalo za krk.

PS: teď v zimě těma klimama topím a teplý vzduch už do spodního patra klesat nebude...takže na to pak chce taky myslet, jelikož ideální umístění klimy pro chlazení a pro topení je rozdílné ;)

marek_brno píše: Vypínání jednotky mě trochu děsí - to může způsobovat znečištění trubek že?. Jak dlouho to už takhle děláš? projevilo se ti to na znečistěném potrubí? nebo když je to krátkodobě přerušované (jestli to chápu správně půl dne v tvém připadě) tak snáď to nebude problém...

Znečištění trubek...jak to myslíš? Jako že když se vypne rekup, tak se do trubek dostane prach z baráku (který by se tam jinak nedostal, protože je tam jinak kontinuální proud čistého vzduchu?)
To upřímně nevím jestli bych vůbec řešil....v baráku máš víc míst, kde se ti bude držet bordel :lol:
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od Zahy » 14 pro 2022, 23:36

marek_brno píše:Vypínání jednotky mě trochu děsí - to může způsobovat znečištění trubek že?. Jak dlouho to už takhle děláš? projevilo se ti to na znečistěném potrubí? nebo když je to krátkodobě přerušované (jestli to chápu správně půl dne v tvém připadě) tak snáď to nebude problém...
Provozuji jednotku takhle od samého začátku, žádný problém to není. Ani mě nenapadá, jak by mohlo přerušení větrání způsobit zanesení potrubí? Někdo tvrdí, že by mohlo v trubkách něco kondenzovat a pak plesnivět. Já takovou zkušenost nemám a pokud by ses děsil samovolného průvanu, namontuj si klapky na sání a výfuk. Na sání servo a na výfuk stačí mechanická. Já žádné nemám a nikdy nic. Mám to naprogramovaný po úsecích, není to čistá polovina ON/OFF.
Zahy
 

od marek_brno » 14 pro 2022, 23:51

Tak koukám, že ti i řešení pomocí klímy funguje dobre! Já v létě plánuji stínit předokenníma žaluziema takže ten zbytek snad Nilan zvádne uchladit...

Znečištění trubek...jak to myslíš? Jako že když se vypne rekup, tak se do trubek dostane prach z baráku (který by se tam jinak nedostal, protože je tam jinak kontinuální proud čistého vzduchu?)
To upřímně nevím jestli bych vůbec řešil....v baráku máš víc míst, kde se ti bude držet bordel


No všude se píše, že rekuperace má běžet furt (klidně na minimální výkon ale furt), o prach asi nejde ten tam nějaký bude ale většinu snáď zachytí filtr. jde mi např o plíseň která se tvoří v temných místech bez průvanu takže v trubkách je to ideální místo když zrovna nefouká... netuším ale jestli třeba pár hodin neproudení vzduchu v trubkách toto může způsobit nebo ne... proto se ptám na dlouhodobou zkušenost.. zas 100w celý den, každý den jenom za puštěné ventilátory je taky docela raketa za celý rok pokud na vyvětrání stačí pouze pár hodin denně..

problematiku stěnových výustek asi uzavřeme. jdu do toho - nebudu kvůli talířovým ventilům dělat podhledy všude a tím si snižovat stropy a ještě za to platit spoustu peněz navíc když to asi nemá žádný přínos... ale kdyby k tomu měl někdo nějaký postřeh proč je to blbost prosim pište dokud nezačnu realizovat.. přinejhorším snáď se to potrubí zakončené ve steně bude dát nadpojit do budoucího podhledu kdyby toto řešení opravdu bylo k ničemu..
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od Atlantis » 15 pro 2022, 01:08

Ad spotřeba - moje pasivní teď bere 20W při 100m3/h, při 50m3/h je to 11W. Ty ventilátory mají při malých průtocích spotřebu malou, ale pak exponenciálně roste. 110W mi to bere při plným výkonu.

špinavý trubky:

moc si nedokážu představi, jak by vypnutí jednotky mohlo způsobit problém. Snad jedině v případě, že by k vypnutí došlo v okamžiku, kdy máš v koupelně vlhkost 90% a vysokou teplotu po sprchování a v trubkách (co vedou chladnější částí baráku) ti kondenzuje voda. Ale tak když to tak vemu, tak to jsou odpadní trubky, takže případná špína je "vcelku jedno".
V přívodních trubkách teď v zimě nikde nic kondenzovat nemůže, leda zase naopak v létě, kdy máš vychlazenej barák a najednou by venku byla nějaká rychlá bouřka a 80% vlhkost, 30°C...ale to jsou dle mě naprosot okrajově pravděpodobnostní případy

Ještě k těm vyústěním do stěny - to budeš mít tak, že v některých pokojích bude podhled (tam kde povede hlavní trubka) a pak budeš mít do sousedního pokoje jen díru skrz a tam výfuk? Nebude pak divná různá výška a kvalita stropů?
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od marek_brno » 15 pro 2022, 09:31

Ad spotřeba - moje pasivní teď bere 20W při 100m3/h, při 50m3/h je to 11W. Ty ventilátory mají při malých průtocích spotřebu malou, ale pak exponenciálně roste. 110W mi to bere při plným výkonu.

dle sdělení Nilanu žerou ventilátory Compactu prý 100W v běžném provozu co mi přijde trochu moc

špinavý trubky:

souhlasím snáď se jedná o okrajové případy.. myslím že by to muselo být vypnuto v řádu několika dní aby plíseň dostala šanci a pří velké vlhkosti např. z koupelen si pohlídám aby se VZT nevypla


Ještě k těm vyústěním do stěny - to budeš mít tak, že v některých pokojích bude podhled (tam kde povede hlavní trubka) a pak budeš mít do sousedního pokoje jen díru skrz a tam výfuk? Nebude pak divná různá výška a kvalita stropů?

ano přesně jak píšeš někde budou podhledy a někde ne - většinou se tu různou výšku stropu povede schovat do linie něčeho aby byla minimálně vidět.. v projektu v 1. příspěvku je to blbě vidět ale jedná se o ty diagonální čárkované čáry - podhledy budou jen v chodbě a pod schody + zádvěří, koupelna v přízemí a malé úzké kastlíky v místnostech které snád nebudou vypadat tak hrozně (když se do nich zakomponuje osvětlení..)
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od Zahy » 15 pro 2022, 15:40

V Compactu jsou motory ebm R3G190-RG 19, to dohledáš snadno na stránkách mají elekroschémata se soupisem dílů. Když se podíváš na datasheet
ebm_1.png

ebm_2.png

Spotřeba při 175 m3/h je udávaná 18 W, závisí to na zatížení, ale 100 W to není ani v součtu. Kdysi jsem si to měřil a zapisoval, ale pak mě to přešlo. Pokud jednotka jenom větrá je spotřeba minimální.
Datasheet jsem stáhnul tady: https://www.tme.com/Document/abf4f4e36d ... 20_DTE.pdf
Zahy
 

od marek_brno » 15 pro 2022, 16:51

Uff tak to je dobře.. 100W mi přišlo fakt hodně a tuto informaci mi sdělil přímo technik Nilanu nedávno.. koukám na schéma.. ty ventilátory jsou tam asi 2 tak pořád to bude v součtu celkem málo.. obzvlášť pokud se třeba na pár hodin jednotka vypne co jí snáď fakt neuškodí.. kdyby měl ješte někdo něco k nevýhodám stěnových výustek prosím pište..
Uživatelský avatar
marek_brno
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 6
Registrován: 10 čer 2021, 16:28

od pefi » 13 kvě 2023, 22:02

marek_brno píše:Budu vděčný za jakýkoliv komentář, děkuji.
VZT_1NP.pdf

VZT_2NP.pdf


Trochu skřížkem po funuse, ale snad to nevadí:

Zajímavý sortiment stěnových výustek má finský Climecon:
https://www.climecon.cz/lino-lino-w

Pokud v 1NP budou v 1.07 spát dva lidé a současně není zájem hnát domem zbytečně spoustu vzduchu a neplánujete zónovou regulaci, tak bych:
- ubral jednu přívodní výustku ze 1.06.
- posílil bych množství vzduchu jdoucího do 1.07.
- dal dostatečně kapacitní prostupový ventil mezi 1.07 a 1.06
Cílem je udělat kaskádové větrání - čistý vzduch poteče do ložnice a z ložnice půjde prostupovým ventilem do obýváku. Buď se vydýchá v ložnici (noc) nebo v obýváku (den).

Tak jak to máte v projektu budete mít při sníženém výkonu v noci v 1.07 málo vzduchu pro dva lidi a současně budete úplně zbytečně hrnout spoustu čistého vzduchu do 1.06, ikdyž tam nikdo nebude.
Zkuste si představit jak byste chtěl mít vzduchovou bilanci jednotlivých místností, když jednotka bude v zimě dávat 80 - 100 m3/h a ne optimistických 240 m3/h které jsou v projektu.
(V létě to není problém, ale v zimě si zbytečně vysušíte dům.)
Uživatelský avatar
pefi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 29
Registrován: 25 čer 2021, 17:30

od Jantar » 14 črc 2023, 13:49

Také s křížkem po funuse :-).
Co budu komentovat jsem komentoval už v jinýc vláknech, nicméně:
- topit s aktivní rekuperací samozřejmě v našich podmínkách nelze (možná tak v Chorvatsku ale tam bych asi dům koncipoval úplně jinak, nevím.....). Chladit ovšem "poměrně účinně" lze. Ty uvozovky tam jsou právem - chladícího výkonu to samozřejmě přenese stejně málo jako topícího, ale pocitově to je velmi funkční - např. venku je 32st, přívodní vzduch je třeba 20st a v tom vzduchu se pohybujete a omývá vás, takže to je velmi snesitelné (samozžejmě pokud byste v tu chvíli rekuperaci vypnuli tak za nějakou poměrně krátkou dobu interiér ohřeje vzduch a už by to tak snesitelné nebylo. Prostě je to takové virtuální chlazení, ale pocitově velmi dobré, nedovedu si to bez něj bez klímy absolutně představit).
- čtu si tady o hodinových kubíkách a musím říci, že mé zkušenosti a měření jsou naprosto odlišné. Např Atlantis napsal: "V reálu používám 100m3/h, v zimě přes den dávám jen 50. V zimě je teď venku šíleně suchý vzduch a mít velký průtok vzduchu znamená přicházet o vlhkost (momentálně jak venku mrzne tak mi jde do domu vzduch o teplotě 22°C a vhlkosti 18%!!!) .
V noci dávám těch 100, abych měl dostatečný průtok v ložnici (bohužel nemám klapky, kde bych zavřel přes noc neobývané patro) kde spíme a nerostlo tam CO2 přes cca 1000ppm.
V létě, kdy je venku v noci chladněji než uvnitř dávám max 150m3/h. Víc už je moc slyšet v ložnici když se spí...

Já to měl taky tak, než jsem začal měřit CO2 a s hrůzou jsem zjistil, že 90m3/h 24h denně je naprosto nedostatečné a např komfort v obýváku pod 1000ppm se nepodařilo zajistit ani se 160m3/h pokud v něm byl tuším více než jeden člověk. Ložnice pak byla katastrofa největší, proto mám aktuálně nastaveno hodinových cca250m3 (Nilan compact). Tak se to ale samozřejmě nedá používat v zimě to bych barák zničil o zdraví nemluvě, takže jsem začal systémově zvlhčovat. Jinak k tomu hluku - nevím, co měl Atlantis na mysli, v mém případě Nilan Compact novostavba, ložnice od jednotky cca 5 metrů přes dvoje interiérové dveře. Přímý hluk z jednotky není slyšet ani při max tj. 400m3/h. Při těch 250m3/h je vzduch sice slyšet jak opouští výústku a je to pár decibel příjemného zvuku. Zvuk jednotky po rozvodech není slyšet vůbec (v cestě je standardní tlumič u jednotky + do ložnice jsem pro jistotu nechal na přívod zabudovat ještě jeden podružný - jestli má nějaké opodstatnění netuším).
Uživatelský avatar
Jantar
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 72
Registrován: 18 říj 2012, 22:27

od Atlantis » 18 črc 2023, 14:08

K tomu CO2 - přes den stačí těch 100 nebo i klidně 50m^3/h, jelikož třeba obývák je otevřený do zbytku domu a je tam v rámci celého domu vysoký objem vzduchu (tzn setrvačnost vzrůstu CO2 je dostatečná) + občas někdo otevře dveře a podobně, v zimě jede krb, takže mám navíc další průtok vzduchu atd. V té ložnici je potřeba ale nastavit minimálně 100m^3/h (co2 kolem 1600ppm), spíš 150m^3/h(CO2 1200ppm). Proto bych ocenil ty klapky, aby se dalo v noci větrat JEN do ložnice a dětského pokoje a zbytek by byl vypnutý - to by mi stačil celkový průtok klidně 50m^3/h, pokud by to bylo jen do těchto 2 pokojů.

Ten hluk je u mě dost výrazný - jde o hluk co se šíří rozvodem. Rozvody jsou docela dlouhé - dlouhá chodba (do ložnice 20metrů cca) a rozvod je dělaný potrubím 75mm - takže to má dost velkou tlakovou ztrátu a ventilátor musí běžet na dost velké otáčky. Žádný vyloženě tlumič tu není. Z rekuperace to jde do rozvojení na spodní/horní patro a pak rozdělovací box ze kterého to jde do těchto trubek. Z trubek pak rovnou do stropního boxu (tam je kousek flexi potrubí) a pak ze sádroše do talíře.

Rekup je Brink Flair 325, taky novostavba. Rekup jsem nevybíral/neřešil. Bylo to součástí baráku od developera (jo blbost, vím :D )


Co se týče chlazení, tak můžu 100% doporučit klimatizaci někde v chodbě (záleží jak máte řešený barák). Mně jedna obyč klima (nejmenší co se dělá) to příjemně vychladí celej barák, aniž bych někde cítil proud vzduchu (kromě té chodby), včetně spoedního patra. V zimě tím topím a pokud jsou otevřený dveře, tak to vytopí celý horní patro (tady je problém, že dolů po schodech se teplýmu vzduchu už logicky nechce :D )
V tom létě je to v pohodě ikdyž se třeba zavřou dveře když tam člověk pár hodin něco dělá - ten barák má přecejenom určitou tepelnou setrvačnost. Chladím primárně v noci (klimá má výrazně vyšší účinnost, když je venku chladno, než když je venku 35°C), takže pokoje jsou hezky vychlazené a není problém do nich pak zavřit dveře :lol:
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05


Zpět na Vzduchotechnické rozvody

cron