Akustika rekuperace

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od Mates » 08 úno 2023, 14:44

Hezký den všem,

chtěl bych se prosím poradit a předem děkuji za vaše rady.

Komplet rekonstruuji domek, takže je prostor se zamyslet nad centrální rekuperací. Doma jsme trochu nadprůměrně přecitlivělí na hluky :-), což je hlavní důvod potřeby se poradit.

Domek bude mít v první fázi obývané jedno patro cca 100m2 (světlá výška 2,5 m), do budoucna přibude reknostrukce polozapuštěného suterénu cca 50-100m2 (světlá výška 2,2 m) a jeden podkrovní pokoj cca 30 m2. Domácnost tvoří 3 osoby (a párkrát do roka na návštěva 2 dalších osob na víkend).

Už jsem si něco v rámci fóra načetl a pochopil jsem, že ve vztahu k citlivosti na zvuky je třeba při využití rekuparce řešit akustiku mezi místnostmi a akustiku samotné rekuparace. Pro první i druhý akustický zdroj jsou, jak jsem pochopil, důležité jak správné rozvody, tj. přímočaré trasování, kvalitní materiál potrubí, dvouvrstvé potrubí, dostatečný počet vyústění, zakončení vyústění flexipotrubím, tlumiče, tak správně zvolená centrální jednotka s dostatečnou výkonovou rezervou, aby mohla být puštěná spíše na nižší stupně než vyšší. Jestli jsem něco zapomněl, budu rád za upozornění. Tam, kde bych se chtěl, kromě případného jiného upozornění, poradit je výkon centrální jednotky - jaký by měl v mém případě zhruba být, aby to nebylo poddimenzované ale ani přehnaně naddimenzované? A dále které značky na trhu lze doporučit z hlediska co nejvíce tichého provozu?

Moc děkuji,

M.
Uživatelský avatar
Mates
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 1
Registrován: 08 úno 2023, 14:08

od 000 » 18 kvě 2023, 12:21

přímočaré trasování - nesmysl, naopak obloouk má mnohev větší útlum hluku než rovný kus.
kvalitní materiál potrubí - pokud bude např. plechové, je jedno jaké kvality bude, na hluk to nemá vliv
dostatečný počet vyústění - samozřejmě ano, ale rozhodně neplatí čím víc, tím líp
zakončení flexipotrubím, tlumiče - ano, tlumiče jsou rozhodující pokud máte na mysli flexipotrubí sono, jedná se vlastně také o jednoduchý tlumič
jednotka s dostatečnou výkonovou rezervou - nesmysl, hluk ventilátoru je dán průtokem tlakem a částečně konstrukcí ventilátou. Vzhledem k tomu, že se všichni výrobci snaží o co nejtišší ventilátory, lze říct, že při daném pracovním bodu se hluky různých ventilátoeů zásadně lišit nebudou. Naopak když budete velký ventilátor používat ve spodní části výkonové křivky, bude nejspíš pracovat s horší účinností a tedy i vyšším hlukem než menší ventilátor ve stejném pracovním bodu. Dosti lidí to asi bude rozporovat, ale je to pravda.
jestli jsem něco zapomněl - ano zapoměl jste nechat si VZT naprojektovat odborníkem, jestli chcete ušetřit nějakých 20tis proto, abyste mohl vyhodit nějakých 200tis, pak postupujete správně.
000
 

od Atlantis » 19 kvě 2023, 10:18

Nemyslím si, že by namyšlení rekuperace byl až takový problém. Pokud si člověk seskládá z rad na webu vlastní názor, tak to bude mít v pohodě i bez "oficiálního projektu".
Jak to mám zapojený já (barák jsem nestavěl, rekup tu už byla): 2patra, reálně tak 80+80m^2 užitné polochy.
Sání je v koupelnách, WC, skladě a kuchyni
Foukání v pokojích

Brink Flair 325,
do/z baráku: thermoflex trubka do podhledu a na dvou rozích baráku mřížka
do/z pokojů:
thermoflex trubka do podhledu, tam Y rozvětvení spodní+horní patro
Spodní jde kus hadicí do spiro potrubí co jde o patro níž.
Horní jde do regulační klapky pro vyvážení průtoku horního a spodního patra (v reálu je klapka pořád otevřená) a pak do distribučního boxu, kde se z té jedné tlusté trubky dělá několik tenkých (75mm). Ty pak jdou do jednotlivých pokojů.
Ve spodním patře to stejný
V každém pokoji je pak stropní box (nebo jak se tomu říká), z něj kousek sonoflexu až po sádroš a tam talířový ventil

Co je podle mě BLBĚ:
- chybí elektrická klapka co by regulovala hodní/spodní patro:
v noci je zbytečné větrat spodní patro, když se spí nahoře
S tím souvisí i klapky na odtah - alespoň rozdělení horní/spodní patro. Protože pokud na WC zmáčknu boost tlačítko, tak bez klapek to začne sát ze všech vývodů, což znamená, že i při 300m3/h průtoku to udělá z toho WC třeba jen 70. Což je na rychlé odvětrání smradu slabý

- Průtok sání z kuchyně je žalostně malý (cirkulační digestoř).
Takže buď
A) (idální řešení) vykašlat se na recirkulační digestoř a prostě to táhnout ven (i za cenu ztráty trochy tepla, což je dle mě naprosto irelevantní, jelikož za filtry do digestoře dá člověk MNOHEM víc, než za to teplo)
B) rekuperace co umí připojení digestoře

C) táhnout tlustou (160mm) trubku do kuchyně (a ne jen to 75mm potrubí jak do ostatních pokojů). A u rekuperace mít elektrickou klapku co při vaření přepne odtah pouze z kucyhně

C1) to stejný jako C, ale prostě výfuk digestoře zapojit do rekuperace napřímo (v digestoři by samozřejmě zůstal filtr, aby do rozvodu rekup. nešel bordel (olej atd), ale prostě jen smrady a vlhko, co uhlíkový filtr nepobere)
Přepínání klapky a řízení rekuperace je pak např. dle spotřeby varné desky nabo digestoře - jakmile by byla detekována spotřeba, tak se přenastaví klapky a spustí rekup. na plný výkon. Po vypnutí varné desky se za 2minuty všechno vrátí do defaultu.

Tohle jsou reálný zkušenosti po 2 letech žití v domě s rekup. A vsadil bych se, že ten projektant by stejně na půlku věcí nemyslel. Takže vyplázneš 20litrů za projekt, co bude z půlky tak dobrej ve srovnán ís tím, co tady během 15minut sepíšu...
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od pefi » 21 kvě 2023, 16:51

Dělat vzduchotehcniky na velký mnohapatrový dům bych si netroufl, ale když člověk vidí obecně zoufalou kvalitu projektů v jiných oblastech, tak u náhodně vybraného projektanta se zázraky čekat nedají a podobného výsledku dosáhne i samouk po přečtení několika zahraničních příruček.

Mi se osvědčuje vymyslet si řešení sám a pak ho ukázat někomu, kdo se v tom oboru pohybuje a zeptat se co si o tom mém návrhu myslí. Pár chyb se tam najde, ale ve výsledu je to lepší, než to co padá z projektantů, protože kdyych měl platit čas projektanta tak, aby to udělal opravdu pořádně a přemýšlel 1/10 toho času, který tomu dám já, tak se nedoplatím.

Ostatně to co píše Atlantis o svém domě a svých zkušenostech tomu odpovídá.

K původnímu dotazu:
Můžete hluk tlumit, nebo se můžete snažit, aby pokud možno nevznikal a jen si hlídat přeslechy mezi místnostmi. Hluk vzniká když vzduch proudí moc rychle nebo když někde něco vibruje a rezonuje.

Já na to šel tak, že jsme si sepsal místnosti, kolik vzduchu chci aby jimi protékalo a pak jsem řešil přívody a odvody tak, aby to v součtu bylo poblíž nuly. Ložnice jsou jasné přívody, WC, kuchyně a koupelna odtahy.
Norma říká 25 až 30 m3 na osobu v ložnicích, taky říká jak zhruba množství vzduchu pro koupelny, WC a kuchyně.
Držím se doporučení, že rychlost v potrubí nemá jít přes 3 m/s a nemá být menší než cca 1 m/s. Takže v mém případě by typický provoz by měl nakonec vypadat tak, že vzduch v potrubí poteče většinu času rychlostí 2 až 2,5 m/s, při intenzivním větrání to stoupne na cca 3 až 3,5 m/s a při provětrávání cca 1 m/s nebo i méně. Je to tak s vědomím, že provětrávání možná bude fungovat mizerně, protože rychlosti jsou příliš nízké, jenomže v tomto režimu se to nacházet nebude skoro nikdy, protože se mi to podařilo navrhnout jako kaskádové větrání a v domě prakticky každý den je aspoň jedna osoba, která si párkrát za den skočí na WC a tím aktivuje Boost, který propláchne dům čistým vzduchem a to ve výsledku stačí.

Pro to co jste popsal byste si měl vystačit s jednotkou co papírově dává cca 200 až 250 m3/h s vizí, že ji budete většinu času provozovat někde poblíž 80-100 m3/h.
Šlo by to asi vymyslet i pro jednotku, která papírově umí jen 150-180 m3/h, ale to vám nedá žádný rozumný prostor pro nápravu případných chyb.
Uživatelský avatar
pefi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 29
Registrován: 25 čer 2021, 17:30

od vzhurukvyskam » 05 bře 2024, 20:10

pefi píše:Dělat vzduchotehcniky na velký mnohapatrový dům bych si netroufl, ale když člověk vidí obecně zoufalou kvalitu projektů v jiných oblastech, tak u náhodně vybraného projektanta se zázraky čekat nedají a podobného výsledku dosáhne i samouk po přečtení několika zahraničních příruček.

Mi se osvědčuje vymyslet si řešení sám a pak ho ukázat někomu, kdo se v tom oboru pohybuje a zeptat se co si o tom mém návrhu myslí. Pár chyb se tam najde, ale ve výsledu je to lepší, než to co padá z projektantů, protože kdyych měl platit čas projektanta tak, aby to udělal opravdu pořádně a přemýšlel 1/10 toho času, který tomu dám já, tak se nedoplatím.

Ostatně to co píše Atlantis o svém domě a svých zkušenostech tomu odpovídá.

K původnímu dotazu:
Můžete hluk tlumit, nebo se můžete snažit, aby pokud možno nevznikal a jen si hlídat přeslechy mezi místnostmi. Hluk vzniká když vzduch proudí moc rychle nebo když někde něco vibruje a rezonuje.
Naučte se jak přestat myslet negativně rychle a snadno.

Já na to šel tak, že jsme si sepsal místnosti, kolik vzduchu chci aby jimi protékalo a pak jsem řešil přívody a odvody tak, aby to v součtu bylo poblíž nuly. Ložnice jsou jasné přívody, WC, kuchyně a koupelna odtahy.
Norma říká 25 až 30 m3 na osobu v ložnicích, a taky říká jak zhruba množství vzduchu pro koupelny, WC a kuchyně.
Držím se doporučení, že rychlost v potrubí nemá jít přes 3 m/s a nemá být menší než cca 1 m/s. Takže v mém případě by typický provoz by měl nakonec vypadat tak, že vzduch v potrubí poteče většinu času rychlostí 2 až 2,5 m/s, při intenzivním a větrání to stoupne na cca 3 až 3,5 m/s a při provětrávání cca 1 m/s nebo i méně. Je to tak s vědomím, že provětrávání možná bude fungovat mizerně, protože rychlosti jsou příliš nízké, jenomže v tomto režimu se to nacházet nebude skoro nikdy, protože se mi to podařilo navrhnout jako kaskádové větrání a v domě prakticky každý den je aspoň jedna osoba, která si párkrát za den skočí na WC a tím aktivuje Boost, který propláchne dům čistým vzduchem a to ve výsledku stačí.
Určitě zkuste tyto praha 8 masaze zad a nohou.
Pro to co jste popsal byste si měl vystačit s jednotkou co papírově dává cca 200 až 250 m3/h s vizí, že ji budete většinu času provozovat někde poblíž 80-100 m3/h.
Šlo by to asi vymyslet i pro jednotku, která papírově umí jen 150-180 m3/h, ale to vám nedá žádný rozumný prostor pro nápravu případných chyb.


Asi nejlepší odpověď na internetu!

Držím se doporučení, že rychlost v potrubí nemá jít přes 3 m/s a nemá být menší než cca 1 m/s.


Díky za radu!! :)
Uživatelský avatar
vzhurukvyskam
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 1
Registrován: 05 bře 2024, 20:01

od pefi » 04 čer 2024, 12:31

000 píše:jednotka s dostatečnou výkonovou rezervou[/u] - nesmysl, hluk ventilátoru je dán průtokem tlakem a částečně konstrukcí ventilátou. Vzhledem k tomu, že se všichni výrobci snaží o co nejtišší ventilátory, lze říct, že při daném pracovním bodu se hluky různých ventilátoeů zásadně lišit nebudou. Naopak když budete velký ventilátor používat ve spodní části výkonové křivky, bude nejspíš pracovat s horší účinností a tedy i vyšším hlukem než menší ventilátor ve stejném pracovním bodu. Dosti lidí to asi bude rozporovat, ale je to pravda.


Ta výkonová rezerva není kvůli hluku, ale kvůli schopnosti udělat dostatečný tlak při požadovaném průtoku v reálných podmínkách, protože bez rezervy, pokud není projekt dokonalý, není prostor pro zaregulování. Navíc všichni (pochopitelnně) šetří na velikosti potrubí a rozměru výustek a výsledek v podobě tlakové ztráty se zákonitě dostaví - najednou to nemá řešení nebo se musí dodělat přepínání větví, což také není zadarmo.
Když má člověk rezervu, tak místo drahého přepínání větví lze podobného efektu dosáhnout instalací levnějších regulátorů konstantního průtoku, takže při boostu se pak průtok zvětší jen tam, kde není regulátory omezen.
----
75 mm jako odtah z kuchyně v projektu od projektanta? A já si dělal vrásky z toho, že jako odtah z kuchyně jsem dokázal nachystat jen obdelníkový ekvivalent průměru 120 mm.
Uživatelský avatar
pefi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 29
Registrován: 25 čer 2021, 17:30


Zpět na Vzduchotechnické rozvody

cron