Jednotka blízko ložnic. Jak eliminovat riziko hluku?

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od andrew » 26 led 2024, 11:09

Zdravím.
Jsem investor laik. V pozdější fázi projektování jsme potřebovali přidat dětský pokoj. Tím došlo ke změnám v půdorysu. Technická místnost se nám přesunula blíže k ložnicím. Od pokojů ji dělí jen úzká chodba. Mám obavy z hluku, který by se mohl šířit buď přímo z místnosti do okolí nebo i skrze vzduchotechnické rozvody do místností. V technické místnosti bude i tepelné čerpadlo země-voda. Chtěl jsem se tady zeptat, zda-li jsou moje obavy oprávněné a jak se s tím případně dá něco udělat.

Konkrétně k VZT:
1) Rozvod do ložnic bude nyní celkem krátký (v podhledech). Původně byl rozvod navržen ve SPIRO potrubí, bylo to o dost dál. Já si myslím, že teď by to kvůli akustice vhodné nebylo. Je možné, že půjde v ložnicích slyšet ventilátor jednotky i přes tlumící prvky?
2) Nejbližší místo pro sání je z atria hned vedle tech. místnosti. Nemyslím si, že by bylo vhodné ho tam dávat pokud by způsobovalo šum. Atrium je odpočinkové. Pak je nejbližší sání vlevo 7m od místnosti. Je to schůdné? Sání ze střechy po studiu článků vhodné asi není. Může být sání i dál?
3) Pokud bude sání 7-9m od jednotky a potrubí v podhledu. Mohlo by proud vzduchu být slyšet z podhledu při vyšším výkonu jednotky?
4) Na rekuperační jednotce nehodlám šetřit. Vidím to na aktivní jednotku bez klimatizace. Je nějaká tichá jednotka, kterou by jste doporučili?

Ohledně opatření, které mě napadají pro snížení hluku:
1) Rozdělovací box uvnitř tech. místnosti + použití tlumičů
2) Pokud jednotka produkuje hluk vibracemi, pružně ji uložit nebo ji alespoň umístit na zadní betonovou stěnu/nikoliv příčku.
3) Odhlučnění místnosti + použití zvuko izolační dveře