Jednotka blízko ložnic. Jak eliminovat riziko hluku?

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od andrew » 26 led 2024, 11:09

Zdravím.
Jsem investor laik. V pozdější fázi projektování jsme potřebovali přidat dětský pokoj. Tím došlo ke změnám v půdorysu. Technická místnost se nám přesunula blíže k ložnicím. Od pokojů ji dělí jen úzká chodba. Mám obavy z hluku, který by se mohl šířit buď přímo z místnosti do okolí nebo i skrze vzduchotechnické rozvody do místností. V technické místnosti bude i tepelné čerpadlo země-voda. Chtěl jsem se tady zeptat, zda-li jsou moje obavy oprávněné a jak se s tím případně dá něco udělat.

Konkrétně k VZT:
1) Rozvod do ložnic bude nyní celkem krátký (v podhledech). Původně byl rozvod navržen ve SPIRO potrubí, bylo to o dost dál. Já si myslím, že teď by to kvůli akustice vhodné nebylo. Je možné, že půjde v ložnicích slyšet ventilátor jednotky i přes tlumící prvky?
2) Nejbližší místo pro sání je z atria hned vedle tech. místnosti. Nemyslím si, že by bylo vhodné ho tam dávat pokud by způsobovalo šum. Atrium je odpočinkové. Pak je nejbližší sání vlevo 7m od místnosti. Je to schůdné? Sání ze střechy po studiu článků vhodné asi není. Může být sání i dál?
3) Pokud bude sání 7-9m od jednotky a potrubí v podhledu. Mohlo by proud vzduchu být slyšet z podhledu při vyšším výkonu jednotky?
4) Na rekuperační jednotce nehodlám šetřit. Vidím to na aktivní jednotku bez klimatizace. Je nějaká tichá jednotka, kterou by jste doporučili?

Ohledně opatření, které mě napadají pro snížení hluku:
1) Rozdělovací box uvnitř tech. místnosti + použití tlumičů
2) Pokud jednotka produkuje hluk vibracemi, pružně ji uložit nebo ji alespoň umístit na zadní betonovou stěnu/nikoliv příčku.
3) Odhlučnění místnosti + použití zvuko izolační dveře
- Větrání technické místnosti skrz jinou místnost (špajz vedle). Případně nevím, zda je dobrý nápad větrání oknem z atria, už kvůli tomu hluku do atria.

Budu rád za jakýkoliv názor a nápad. Děkuji.
Přílohy
mini-pudorys-vzt.png
pudorys
Uživatelský avatar
andrew
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 2
Registrován: 26 led 2024, 10:57

od Roket » 27 led 2024, 14:13

ad1) Spiro bube prakticky vždycky lepší než cokoliv jiného. Předpokládám, že chcete jít do plastových hadic. Když se spiro dobře navrhne, tak díky pevným profilům, věší světlosti bude mít menší tlakovou ztrátu než hadice, méně zatíží jednotku a ta nebude muset zvyšovat výkon a tím i hluk. Stačí jen kvalitní projekt a provedení.

ad 2) Sání by mělo být umístěno zejména s ohledem na světové strany, resp. nejčastější proudění větrů, mělo by být umístěno tak, aby nebylo vystaveno určitým možným lokálním nežádoucím vlivům.(sousedova dílna, udírna, kompost...atd). Požárně z hlediska odstupů od oken a dveří se u RD reálně nedá vyhovět tak jako tak, takže ani při kolaudacích se na to moc nehledí. Technicky 7 metrů rovného potrubí způsobí jen minimální ztráty. Dbejte více na okolnosti zmíněné na začátku odstavce.

ad 3) Hluk v samotném je slyšet jen tehdy, pokud je něco špatně. Když už něco, určitý šum může vznikat na ventilech na různých hranách, zúžení atd.

ad 4) Odhlučnit jednotku v technické místnosti lze následnými opatřeními a to bez ohledu na výběr. Když už počítáte s tím, že tam bude TČ, doporučil bych nešetřit ne na jednotce, ale právě na akustice místnosti. To se dá udělat tak, že i kdybyste uvnitř chtěl řezat cirkulárkou, nikdo v domě nic neuslyší. Chcete-li aktivní rekuperaci, tak potom jsou jedničkou jednotky od Nilanu.

ad opatření proti hluku) Začal bych místností, pro zkušenosti čerpejte u stavitelů nahrávacích studií nebo zkušeben hudebních kapel. Tlumení jednotky zase vychází s postupů při tlumení strojů (tady bych vycházel například ze zkušenosti úpravců luxusních aut, obytných aut..existují různé nalepovací materiály, pěny,..atd). Rozdělovací boxy raději ne, ale pokud už se rozhodnete, tak nejen z akustických důvodů bývá TM nejběžnější.
Roket
 

od Atlantis » 28 led 2024, 23:52

Asi to budeš mít jinak než já, ale myslím že neuškodí další zkušenost, aby sis udělal obrázek:
Mám Brink Flair 325 (pasivní rekup). Rozvody mám udělaný flexi hadicema 75/63mm.Konkrétně jde 160mm hadice z rekuperace do redukované rozbočky (Y), tam jde menší průměr do rozdělovacího boxu na ty 75mm hadice a druhá jde do spodního patra spiro trubkou, tam zase do boxu a hadice do pokojů.

Rekuperace je hodně vzdálená pokojům u vstupu do baráku v předsíni, hadice jdou přes celou chodbu (cca10-15m) a pak do pokojů. Hluk samotné jendotky je myslím v pohodě. Za dveřma není slyšet a nemyslím si že by nějak drnčela a přenášela vibrace. Je přimontovaná na stěně.
V pokojích není do cca 150m3/h slyšet vůbec nic. Mezi 150-180 je už v noci "něco slyšet", ale dá se u toho spát. Nad 200 už je to ale slyšet hodně no a 200-290 je už hrůza a dá se to tolerovat jen po dobu toho "boostu". Při těch 290m3/h jsou už otáčky ventilátoru na max (3000/min) a víc to nedá.

PS: má smysl aktivní rekuperace, když máš stejně TČ a nechceš jí chladit? Já bych asi ani aktivní nechtěl. Nemyslím si, že to vynahradí vyšší cenu, složitost a případnou poruchovost....
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od Roket » 29 led 2024, 13:03

Atlantis píše:V pokojích není do cca 150m3/h slyšet vůbec nic....
Myslím si, že právě zde naráží hadice se světlostí 75/63mm na svůj limit. Proto jsem psal, že dobře navržené pevné potrubí větší světlosti (obvykle DN125) na to bude lépe. Nedělal bych z toho ale vědu, protože hadice se zase snadněji dělají svépomocí a těch 150 m3/h na běžné větrání je až bohatě dostačující pro 5-6 osob. Ono se doporučuje 25 m3/h na osobu, ale to se předpokládá i určitá aktivita během dne, na spaní to stačí bohatě. Přes den zase nějaké mírné šumění nelze vzhledem k ostatnímu hluku vůbec vnímat. Proto si myslím, že je Atlantis se svojí realizací spokojený.

Ještě bych zmínil, že při rozhodování o typu jednotky a zejména pokud se uvažuje o aktivní rekuperaci, která umí upravit teplotu přívodního vzduchu dochlazením nebo ohřátím přívodního vzduchu na příjemné hodnoty, je potřeba uvažovat s izolací potrubí a tam vyjde výhodněji spiropotrubí nebo přímo izolační potrubí z EPP. Samostatné hadice, kterých je v součtu více běžných metrů mají v součtu větší povrch, více se ochlazují a náročněji izolují. Pro pasivní jednotky, kde se teplota přívodního vzduchu řízeně neupravuje, to takový problém není. Čímž netvrdím, že by izolace potrubí u pasivek nebyla vůbec potřeba.
Roket
 

od Atlantis » 30 led 2024, 01:57

Jo realizace co se týče hluku je v pohodě. Větrám cca na 100-140m3/h.

Co bych ale udělal jinak (projekt jsem nevymýšlel, nekamenovat! :lol: Rekup byla už součástí domu ), tak bych si dal několik el.klapek, abych mohl zavřít/otevřít jednotlivý pokoje nebo alespoň jedno a druhé patro (to mám v plánu dodělat). Proč? Protože nemá smysl větrat v noci celý barák, když se spí v ložnici a dětském pokoji. Problém je to v zimě, kdy se přichází o strašně moc vlhkosti - teď je například rozdíl v absolutní vlhkosti mezi vnitřkem a venkem cca 10g/m3. Což při průtoku 100m3/h dělá denně nějakých 24litrů vody! Aktivně zvlhčuji, jelikož mít vlhkost 29% je fakt nepříjemný a nezdravý....A tahle ztráta vody je energeticky taky výrazná. Nehledě na problémy a starosti kolem zvlhčování atd
Ono je pěkné že má být 25m3/osoba, ale těch vyústění rekuperace mám po baráku několik. Takže se průtok rekuperace rozdělí třeba na 10vyústění. V ložnici jsou sice dvě (dvě trubky), ale i tak když se výkon rekup podělí 10, tak abych dostal do ložnice dostatečný průtok, tak musím zbytečně větrat další 4pokoje kde nikdo není. Kdybych dal na celý barák jen 50m3/h, tak se v ložnici udusíme...

Mimchodem to stejné ohledně odsávání. Je pěkné, že si člověk na WC zmáčkne "boost tlačítko", ale ten odsávaný průtok se rozdělí mezi jedno WC, druhé WC, koupelnu, druhou koupelnu, tech. místnost a ještě kuchyň...takže ve výsledku to saje z každé místnosti asi jak kdyby tam byl ventilátor z notebooku....být tam klapky co by zavřely/přivřely ostantí vyústění nebo minimálně aspoň to druhé patro, tak by to bylo super.

Takže ano, bylo by to dražší, ale osadit několik klapek co se budou dát ovládat z automatizace by mi zvýšilo užitnou hodnotu rekuperace velmi výrazně.

Klapky na jedno a druhé patro mám v plánu časem osadit.Teď jsem dělal jednu "nekonvenční" úpravu a to odbočka rekuperace do garáže. Garáž mám spojenou s barákem, ale topím tam jen na nezámrznou teplotu (fakt tam nebudu topit na 23°C) a měl jsem šílený problémy s vlhkostí minulou zimu. Typicky přijede mokrý auto a ta voda se prostě nevypaří, ikdyž tam stálo týden. Vlhkost 90% atd...Tak jsem si udělal odbočku rekuperace jak na sání, tak foukání. Osadil jsem celkem 4klapky. A vždycky když se otevírá směr garáž, tak se zavírá dům (jak sání, tak foukání). Automatizace to otevře na hodinu 100% garáž, 0% barák po otevření vrat (takže odjedu/přijedu z autem a vyvětrá se na plný průtok rekuperací smrad). Pro sušení garáže se otevírá 40%garáž, 60% barák pokud je absolutní vlhkost venku nižší než v garáži. Zároveň se zvýší průtok rekup., aby do baráku šlo pořád těch cca 110-130m3/h

S letošní zimou můžu říct, že projekt je naprosto SUPER. V garáži krásně sucho a přitom tam nemusím zbytečně topit. Taky všechen smrad je vyvětrán pryč.I takový ten "zatuchlý smrad" co byl zalezlý v omítce a nešel nárazově vyvětrat. Nevím jestli je to proti nějakým pravidlům, ale nenapadá mě jaký by to mohlo dělat problém...
Uživatelský avatar
Atlantis
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 90
Registrován: 13 čer 2022, 18:05

od andrew » 31 led 2024, 20:34

Děkuji za reakce. Předně se omlouvám, spletl jsem se s tou aktivní jednotkou. V projektu byl uveden předehřev jako možnost. Teď si čtu, že aktivní jednotka je úplně něco jiného. Pardón. Pasivní stačí!

Z vašich odpovědí mě zatím vychází, že je nutné hlavně dobře zvolit místo sání a nevadí, když bude potrubí delší (i 15m povětšinou rovného potrubí??). V tom případě bych dal sání na východní stranu domu, kde není žádný soused a v letních dnech je tam víc stínu. Fouká od západu, ale výfuk by byl na střeše přímo nad TM, tak by to snad nevadilo.

Určitě se zaměřím na akustiku TM a maximální odhlučnění. Největší bordel bude dělat zřejmě tep. čerpadlo. Spiro potrubí se tedy bát nemám, děkuji za potvrzení. Jde mi také o to, aby přes noc jednotka jela na minimum a pokud možno (díky klapkám) soustředila svůj výkon na místnosti, kde se spí.

Pan projektant, zatím zmínil jednotku Atrea. O Nilanu jsem chválu už četl, udělám si ještě nějaké srovnání.
Uživatelský avatar
andrew
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 2
Registrován: 26 led 2024, 10:57


Zpět na Vzduchotechnické rozvody

cron