Izolacia Spiro potrubia

Posouzení návrhů rozvodných soustav - Výběr materiálů - Izolace - Čištění a údržba - Napojení krbu - Digestoře - Cirkulace vzduchu

od bukshi » 12 zář 2011, 19:55

Ahoj,

chcel by som sa opytat ci podla vas treba izolovat a ak ano tak kolko cm izolaciou Spiro potrubie vedene pod stitom zaizolovanej strechy.

Vdaka za rady.
Přílohy
spiro.png
spiro.png (6.6 KiB) Zobrazeno 29126 krát
Uživatelský avatar
bukshi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 17
Registrován: 12 zář 2011, 19:40

od Leon » 13 zář 2011, 09:53

Já si myslím, že těch 180mm izolace, která odděluje venkovní a vnitřní prostor bude bezpečná pro kondenzaci, ale nevychází mi pro připadné ztráty tepla / chladu. Zde je odkaz na pomůcku, kde by bylo možno si můj teoretický odhad ověřit.
http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/44-tepelna-ztrata-potrubi-s-izolaci-kruhoveho-prurezu

izol.jpg
Leon
 

od bukshi » 13 zář 2011, 19:22

dakujem za informacie, tak teda zaizolujem este to potrubie min. 100 mm izolaciou ...
Uživatelský avatar
bukshi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 17
Registrován: 12 zář 2011, 19:40

od mirek » 13 zář 2011, 20:59

A nevyjde levneji zaizolovat pouze potrubi misto cele pudy? Vyjdou lip i ztraty - tzn, ze muze byt slabsi izolace.....
Uživatelský avatar
mirek
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 257
Registrován: 25 úno 2011, 21:26

od bukshi » 13 zář 2011, 22:08

Bude to v podkrovnom byte takze izolacia tam musi byt vseliako ...
Uživatelský avatar
bukshi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 17
Registrován: 12 zář 2011, 19:40

od Glom » 21 lis 2011, 17:23

Mám doma jednotku s aktivní rekuperací. Spodní patro na přívodu do místností má teplotu 23°C, horní patro se mi nepodařilo dostat nad 12°C. Předělal jsem poměrně náročně kompletní izolaci potrubí a teplota dosáhla max. 18°C. To už byl pokrok, ale ani 10 cm vaty přímo na potrubí v nevytápěný půdě nestačilo. Předělal jsem rozvody do místností do kastlíků a teď mám stejných 23°C jako ve spodním patře. Moje rada, jestli to jenom trochu jde - nedělejte rozvod v nevytápěným prostoru.
Glom
 

od bukshi » 22 lis 2011, 10:40

Glom píše:Moje rada, jestli to jenom trochu jde - nedělejte rozvod v nevytápěným prostoru.


Dakujem za radu a spravime to presne tak, cize posunieme spodnu vrstvu izolacie nad izolovane spiro potrubie ;)
Uživatelský avatar
bukshi
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 17
Registrován: 12 zář 2011, 19:40

od fiala » 20 pro 2011, 22:48

Leon píše:Já si myslím, že těch 180mm izolace, která odděluje venkovní a vnitřní prostor bude bezpečná pro kondenzaci, ale nevychází mi pro připadné ztráty tepla / chladu. Zde je odkaz na pomůcku, kde by bylo možno si můj teoretický odhad ověřit.
http://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/44-tepelna-ztrata-potrubi-s-izolaci-kruhoveho-prurezu

izol.jpg


Leone muzu vas poprosit o pomoc, jakou tlostku izolace mam zvolit pri izolovani potrubi vzduchotechniky? Dum o velikost cca 13,5 x 9,5, Jednotka Nilan VP 18 K EK9 bude stat v koupelne v jednom rohu domu u obvodove steny a od nej potrubi po celem dome.
V 1NP pujde nad zavesenym podhledem kde bude prostor cca 250 mm mezi panely a SDK.
Kolik by melo byt potrubi zaizolovano v 1NP, tak aby dochazelo k co nejmensim ztratam? A jake potrubi byste doporucil? Vim ze jste o tom psal na tzb-info.cz, ale hledal jsem to asi pul hodiny a nemuzu to najit :-(.
Prepokladam ze staci zaizolovat jen privodni potrubi, odvodni odtahove potrubi k rekuperaci asi nemusi byt izolovano ze?
Ve 2NP ho schovam do 400 mm vaty, tak asi zadny problem nebude.

Diky.
Uživatelský avatar
fiala
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2011, 11:36

od Pedro » 21 pro 2011, 10:43

fiala píše:jakou tlostku izolace mam zvolit pri izolovani potrubi vzduchotechniky?

zateplený prostor interní teplota 20 až 30°C
sání: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 100 mm
výfuk: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 100 mm
přívod: 40 mm minerální vata
odtah: není třeba izolovat

nezateplený prostor externí teplota -20 až +60°C
sání: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
výfuk: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
přívod: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
odtah: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm

Kaučukovou izolaci doporučuju jako separační nenasákavou. Izolace nad v interiéru určitě stačí kolem 100 mm, v nezatepleným prostoru je dobrý nejmíň šílených 200 mm (špatně se s tím dělá, hlavně kolem malých trubek). Všem vedením v exteriéru (nezateplený půdě) se snažte vyhnout. Pozor taky na izolace v podlahách. Když zalejete potrubí bez izolace, jeto úplně špatně. Moc izolace se tam nevejde, pro větrání to ještě ujde, pro chlazení nebo topení je to malér.
Pedro
 

od fiala » 21 pro 2011, 12:42

Pedro píše:
fiala píše:jakou tlostku izolace mam zvolit pri izolovani potrubi vzduchotechniky?

zateplený prostor interní teplota 20 až 30°C
sání: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 100 mm
výfuk: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 100 mm
přívod: 40 mm minerální vata
odtah: není třeba izolovat

nezateplený prostor externí teplota -20 až +60°C
sání: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
výfuk: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
přívod: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm
odtah: kaučuková izolace 20 mm + nad minerální vata 200 mm

Kaučukovou izolaci doporučuju jako separační nenasákavou. Izolace nad v interiéru určitě stačí kolem 100 mm, v nezatepleným prostoru je dobrý nejmíň šílených 200 mm (špatně se s tím dělá, hlavně kolem malých trubek). Všem vedením v exteriéru (nezateplený půdě) se snažte vyhnout. Pozor taky na izolace v podlahách. Když zalejete potrubí bez izolace, jeto úplně špatně. Moc izolace se tam nevejde, pro větrání to ještě ujde, pro chlazení nebo topení je to malér.



Diky za odpoved.
Staci mi teda schovat potrubi ve 2NP do 400 mm vaty, ktere bude jeste obaleno izolaci z vyroby?
Jak to myslite + nad mineralni vata 100 mm u sani a vyfuku? Jako vyfuk a sani obalit jeste 100 mm vaty?
Uživatelský avatar
fiala
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 75
Registrován: 18 říj 2011, 11:36

od pt3 » 12 čer 2012, 10:54

Chcel by som ozivit tuto temu, kedze ma prave caka podobny problem (moje tema: http://www.airforum.cz/viewtopic.php?f=18&t=1054 ).
Rozvody v prizemi mam hotove. Kedze som (ja blbec) nemyslel na rozvody pri zateplovani podkrovia musim ich viest po povale (presne ako na obrazku v prvom prispevku - izolacia A-cka 18cm, nad SDK mam 38cm).
Rozvod bude je 125mm spira. Izolaciu som naratal na 20 cm, ale ked som to skusal obalovat (Isover Unirol Plus 20cm) tak to islo velmi problematicky. Izolacia sa totiz ako keby lamala okolo rury (musel som ju viac stlacit)= R izolacie by urcite nedosahovalo teoreticky dane od vyrobca (vata musi byt v nestlacenom stave aby R bolo aspon priblizne ku tabulkovym hodnotam).
Skusil by som to teda inac:
Na ruru natiahnem porubnu izolaciu ku tomu urcenu (napr. isosleeve 25mm od multivacu) a nasledne vytvorim okolo rury ako keby kastlik zo 4 pasov sklenenj vaty (rura nebude obtocena, ale oblozena).
Takze mam na vazenych diskutujucich dve otazky:
1. Bude toto riesenie dostatocne (ked to bude natesno oboblozene, ci mozem ratat s takym telenym odporom ako keby bola obtocena?
2. Treba parozabranu? Za prepokladu ak poriadne (akryl + kvalitna Al paska) utesnim potrubie a tvarovky + na potrubi bude navlecena isosleev 25 (s Al foliou) a navyse pri prestupe cez parozabranu do podkrovia budte tento prestup kvalitne napojeny na porubie/navlecenu izolaciu na potrubi = ziadne vodne paryby nemali prenikat do izolacie v A-cku.
Jedine co ma napada, ze by mohla za nejakych okolnosti kondenzovat vzdusna vlhkost z okoliteho vzduch vo vrstve izolacie, ktorou bude potrubie oblozene - myslim ze nepravdopodobne

Dakujem vopred za vsetky fundovane odpovede :D
NILAN Comfort 300TOP
Uživatelský avatar
pt3
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 12 bře 2012, 10:50

od metball » 12 čer 2012, 13:42

pt3 píše:... skusal obalovat (Isover Unirol Plus 20cm) tak to islo velmi problematicky. Izolacia sa totiz ako keby lamala okolo rury ... vytvorim okolo rury ako keby kastlik zo 4 pasov sklenenj vaty (rura nebude obtocena, ale oblozena).
Takze mam na vazenych diskutujucich dve otazky:
1. Bude toto riesenie dostatocne (ked to bude natesno oboblozene, ci mozem ratat s takym telenym odporom ako keby bola obtocena?
...

Ave,
inu, neznalost geometrie neomlouvá ;) .
Aspoň jste si to užil "na cvikách",
když už jste nechodil "na přednesy" :evil:

Poznámka:
To, co tepelně izoluje,
je z 80% až 99% vzduch.

Okolní hmota mu jen dává tvar
a brání konvekci.

Proto jsou takovým "šlágrem" např. Ar, Kr, CO2 nebo dokonce vakuové izolace :twisted: .

pt3 píše:...
2. Treba parozabranu? ...
...tento prestup kvalitne napojeny na porubie/navlecenu izolaciu na potrubi = ziadne vodne pary by nemali prenikat do izolacie v A-cku.
... nejakych okolnosti kondenzovat vzdusna vlhkost...
... fundovane odpovede :D


Tady odpověď moc nečekejte.
Jen si uvědomte rozdíl mezi přívodním a vratným potrubím
při čtvero ročních dobách (pokud budete i "chladit větracím luftem"),
nebo v zimě a přechodném období.
Gramáže vody a teploty si musíte spočítat sám - návodů jsem dal neurekom na HICu.

Leč průsery čekejte.
A to na všech tepelně/teplotně/vlhkostních frontách.
Je to tu už mockrát popsané. Dohledejte.

Vždy se tu řeší jen jako jednotlivý důsledek
nějaké "prapodivné konstalace"
meteo podmínek.
Přitom teoreticky je to zcela jednoduché a bez jakýchkoliv výjimek.
Prostě jen si spočíst
bilanci vody a energie se započtením skupenských přeměn.
Smůla je v tom,
že počítat nemá smysl
jen v jednom či dvou, třech, ...
návrhových bodech.

I padesátka je málo.
A to nikdo nezaplatí.
iGoNY

P.S.:
Takže, holt jste udělal chybné rozhodnutí,
jehož následky odstraníte jen těžko a draho.
Pokud vůbec.
Když totiž vidím, jak upíráte toužebný pohled
na tepelný odpor,
a očekáváte od něj spásu,
není Vám pomoci.
Tož tak.

P.P.S.: 4 PT pt3
Něco málo v SZ. Jukněte a dejte echo.
Naposledy upravil metball dne 12 čer 2012, 13:52, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od pt3 » 12 čer 2012, 15:10

Samozrejme viem co najlepsie izoluje, len som chcel vediet ci som nieco neprehliadol v tejto kontelacii izolacie ;) .
Ku tepelnemu odporu samozrejme upierat zrat uporne musim, bo mi nic ine neostava...kedze nechcem fukat chladny/hrouci (podla obdobia) vzduch do izieb.
Takze otazku izolacie by som povazoval za vyriesenu (zavesim sem fotky, ked to bude k pozeraniu).

Stale mam skor strach z tej vody v izolacii.
1. Pri takejto hrubke izolacie by podla vypoctu nemala teplota klesnut o viac nez par desatin stupna kym preleti cez povalu. Takze v potrubi kondenz nebude (duuuufam).
2. Uvazujem sedliackym rozumom nad prostredim v izolacii nad SDK a v izolacii okolo potrubia:
Podkrovie:
- parozabrana nad SDK (precizne spravena - speci tmel+ AL paska + podlepenie zavesom atd...)
- 38cm izolacie pod/mezdi krokvy/kliestiny
- v A-ckovej povale zateplene medzi krokvy az do stitu 18cm
Potrubie:
- 125mm spiro, nejake tvarovky (precizne pospajane akryl, AL paska) navyse na potrubie natiahnuta 25mm izolacia s AL povrchom
-okolo izolacia 20cm (vid. vyssie spomenute - usporiadana do kastlika)

Spravat by sa to malo teda rovnako (teplota rovnaka, vlhkost rovnaka na oboch stranach) = ziadna mokra izolacia.
Jediny rozdiel je ,ze izolacia potrubia je o 15cm mensia... :D

Lokacia:

SK, okolie Ziliny, v nezastavanom prostredi (S strana chranena stromami)
Stavba 13,5x7,5m prizemie + obytne podkrovie, sedlova strecha (35°)
Straty naratane na cca 5,5kW s prirodzenym vetranim
podorys na http://www.airforum.cz/viewtopic.php?f=18&t=1054
NILAN Comfort 300TOP
Uživatelský avatar
pt3
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 12 bře 2012, 10:50

od Leon » 13 čer 2012, 13:01

pt3 píše:Stale mam skor strach z tej vody v izolacii.
Nejbezpečnější je kaučuková izolace, co vodu nenasákne. Jinak na TZB jsou výpočtový pomůcky na potřebnou sílu izolace, aby nedocházelo ke kondenzaci.
Leon
 

od pt3 » 14 čer 2012, 08:56

Ano ,vypoctove pomocky som pouzival (http://www.qpro.cz). Tym mi vychadzala hrubka izolacie najviac 50mm (IBA NA ZAMEDZENIE KONDENZACIE).
Preto uvazujem nad obalenim spira 50mm izolaciou (hydrofobizovanou - napr. Larock AL od Rockwool) s AL povrchom + AL paska na spoje a cele to oblozim 200mm vatou.
Vrta mi hlavou ci oblozenim izolovaneho spira vatou neposuniem zase rosny bod mimo parozabranu izolacie spira.
Je takato skladba izolacie spravna?
NILAN Comfort 300TOP
Uživatelský avatar
pt3
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 12 bře 2012, 10:50


od metball » 14 čer 2012, 17:45

PT pt3,
dík za lokaci a připomenutí, že podstatu úlohy už tu drahnou dobu máme.

Furt mi ale vrtá hlavou, proč řešíte
kondenzaci vlhkosti
v tepelné izolaci rozvodů?

Odtah v zimě - uvnitř trubky to bude kondenzačně zajímavé ...
Přívody do cimer v létě a zimě - bude to zajímavé
jen případnými tepelnými ztrátami/zisky,
tedy NEVHODNOU TEPLOTOU.

Kondenzace "na rosném bodu" v izolaci, to je buď prostup teplého vlhka do zimy,
nebo dtto, jen Vás zajímají INVERZNÍ OBJEMY. Co je systém a co podstatné okolí. Toť vše.
Ale mohu se plést.
Nebo neé?

iGoNY
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od pt3 » 14 čer 2012, 21:47

Pedro: konecne ma niekto potesil, ze to nemam tak blbo navrhnute :D
Metball: vidite a mna ani tak netrapi kondenzacia v potrubi a teplota v lete/zime. Podla qpro.cz to bude blbe (teplotne) az vtedy, ak sa cirkulacia vzduchu v potrubi zastavi (co asi nezastavi ani pri vypnutej jednotke kvoli prievanu :D ). Kedze bude izolacia tak hruba, tak podmienky pre kondenzaciu by nemali nastat (opat sa spoliehanm na rozne pracovne body, ktore som zadaval do vypoctovej pomocky).
Trapi ma skor to co ste uz spomenul, napr. vysoka vlhkost a nizka teplota = kondenzacia niekde v izolacii (zatial som pri simulovani mal bezpecnu hrubku do 50mm).

Co som si zistoval u dvoch firiem co sa zaoberaju rozvodmi, tak by to nemalo byt take horuce ako sa mi zda. Mozno to beriem prilis vazne :D , ale dvakrat meraj a raz rez...
NILAN Comfort 300TOP
Uživatelský avatar
pt3
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 20
Registrován: 12 bře 2012, 10:50

od Pedro » 15 čer 2012, 08:36

Každá vzduchotechnika má největší problém na potrubí sání v zimě, když je jednotka v relativním teple technické místnosti. Je jasný, že ve vatě je také vzduch, který by mohl na rozhraní rosnýho bodu kondenzovat ve ještě vatě, proto je nejbezpečnější kaučuková izolace, který tohle nevadí. Druhý problém je u napojení izolací k prostupu stěnou, v napojení na jednotku a ve všech spojích. Nicméně v praxi se používá vata normálně a pokud má zmiňovanou tloušťku a precizně provedené spoje, kondenzace problémy nedělá. Kdybych to navrhoval já, tak na sání vždycky kaučuk. U jednotek, co skutečně chladí (př. Nilan VPL) kaučuk i na 2-3 metry vedení přívodu a výfuku (odtah není třeba), zbytek ve vatě a je vše bez problémů.
Pedro
 

od filip » 16 srp 2012, 20:30

mám otázku na izoláciu SPIRO potrubia v SDk podhlade. Potrubie je v interiéri domu, je nad ním zateplená strecha. Spiro je však schované v SDK podhlade. SDK teraz ideme robiť.

Celé prívodné potrubie je obalené do izolácie. Odvod vzduchu nie je. Prečo je celý prívod po celom dome izolovaný? Je to len príprava na prípadne dohrievanie domu vzduchom pri výmene jednotky?
Uživatelský avatar
filip
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 29
Registrován: 22 říj 2011, 16:54

Další

Zpět na Vzduchotechnické rozvody

cron