NILAN VP18

Výběr rekuperační jednotky - Hodnocení - Provozní náklady - Marketing

od Martin Šperl » 30 črc 2011, 19:55

Matt píše:
Martin Šperl píše: Zde bych si troufal doporučit NILAN VP18K.

Dekuji za odpovede, mam zopar otazok k tomuto typu:

Zabudovane tepelne čerpadlo zhruba na aky stupeň Celsia vie zohriat vodu v 180l nádrži v lete a v zime?
Je potrebné dodatočne priohriať túto vodu, aby sa dala použiť na kúpanie, sprchovanie?
Zhruba aku ma priemernu spotrebu el.energie tento typ rekuperacnej jednotky?
Je mozne umiestnit tuto jednotku do pivnice a rozvody umiestnit v podlahach, a mriezky v dolnych castiach steny?
Zhruba aku sumu treba pripocitat k rekuperacnej jednotke za rozvody? Viem ze je to individualné ale zhruba kolko % cini cena rozvodu v porovnani s cenou jednotky?
Viete mi poslat kontakt na serioznu firmu ktora sa zaobera predajom a montazou tohto zariadenia na Slovensku?
Vopred dekuji.

a) v zimě i v létě max. 65°C, prodlužuje se jen doba ohřátí, jelikož ale prakticky jen vyjímečně vypustíte vodu naráz všechnu a voda je neustále dohřívána, je vody dostatek.
b) není potřeba nic dohřívat, naopak ředíte, proto 180 litrů vody bohatě dostačuje pro 4-5 člennou rodinu.
c) cca 2000 kWh za rok. Ve spotřebě je zahrnut ohřev vody, chlazení, dohřev vzduchu ( částečné topení) a samozřejmě větrání. V současné době bude probíhat měření v referenčních domech, podle mých informací je již zaregistrováno přes 60 domů, měřit se bude 2 roky a následně uvidíme skutečné spotřeby v našich podmínkách.
d) do sklepa jednotku dát můžete, ale je to jako s podobným zařízením, sklep by neměl být vlhký a protože ohříváte vodu, neměla by být jednotka příliš vzálená od odběrného místa. Mřížky do podlahy bych nikdy nedoporučil. Můžete je vést v podlaze, ale vyústění co nejvíce ke stropu.
e) rozvody stojí pořád podobně, ať použijete rekuperaci za 30 nebo za 200 tisíc. Na rodinný domek cca 150m2 počítejte 60.000 Kč komplet se vším.
f) to Vám neporadím, v Česku bych ještě o pár věděl, ale na slovenské firmy se musíte ptát přímo v centrále Nilanu v Plzni. Podle mě to ale zládne jakákoliv vzduchařská firma a ta se s distributorem určitě domluví.
Martin Šperl
 

od martinpapo » 30 zář 2011, 13:56

Martin Šperl píše:
Matt píše:
Martin Šperl píše: Zde bych si troufal doporučit NILAN VP18K.

Můžete je vést v podlaze, ale vyústění co nejvíce ke stropu.


chcel by som sa opytat preco doporucujete mriezky s privadzanym vzduchom ustit co najvyssie k stropu?
0.len pre istotu myslite tym teplovzdusne vykurovanie pre PD alebo ND ?
1.samozrejme je znami fakt,ze pri PD je teplota takmer rovnaka v celej vyske meistnosti a je jedno kde to bude
2.odporucanie od nasho technika bolo napriek tomu dat ich pre istotu do podlahy (co vychadza drahsie ako vedene v podhlade)
3.co ale ND? ide len o konfort?

dakujem
Uživatelský avatar
martinpapo
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 11
Registrován: 22 zář 2011, 13:21

od Leon » 01 říj 2011, 01:51

martinpapo píše:0.len pre istotu myslite tym teplovzdusne vykurovanie pre PD alebo ND ?
1.samozrejme je znami fakt,ze pri PD je teplota takmer rovnaka v celej vyske meistnosti a je jedno kde to bude
2.odporucanie od nasho technika bolo napriek tomu dat ich pre istotu do podlahy (co vychadza drahsie ako vedene v podhlade)
3.co ale ND? ide len o konfort?

dakujem

0. při teplovzdušném vytápění jsou lepší mřížky v podlaze, obecně pro větrání a chlazení jsou lepší u stropu.
1. úplně jedno to není, dulěžitá je teplota přiváděného vzduchu a možnost nebo intenziata promíchávaní v místnosti. Jiné je to v ložnici během noci, kdy se v místnosti nic nepohne, jiné je to v dětské herně uprostřed hry na honěnou.
2. viz bod 1.
3. ND jsou náhradní díly? To je neumím odpovědět konkrétně, ale mohu zůstat v rovině obecné. V každé rekuperační jednotce jsou ventilátory. Různá cena, různá kvalita různé výkony, bez větších problémů lze sehnat a vyměnit. Nic zásadnějšího se v jednotce s pasivní rekuperací nepokazí. U aktivních přibyde kompresor a to je něco podobného jako s opravou ledničky. Kompresor půjde také zaměnit a dál také nevidím nic, co by nebylo běžně k sehnání. 4 cestný ventil, dehytrátor, nějaká zpětná klapka,...prkotiny, který musí každý chlaďař /opravář ledniček/ dát bez problémů do kupy.
Leon
 

od martinpapo » 06 říj 2011, 09:03

Leon píše:
martinpapo píše:0.len pre istotu myslite tym teplovzdusne vykurovanie pre PD alebo ND ?
1.samozrejme je znami fakt,ze pri PD je teplota takmer rovnaka v celej vyske meistnosti a je jedno kde to bude
2.odporucanie od nasho technika bolo napriek tomu dat ich pre istotu do podlahy (co vychadza drahsie ako vedene v podhlade)
3.co ale ND? ide len o konfort?

dakujem

0. při teplovzdušném vytápění jsou lepší mřížky v podlaze, obecně pro větrání a chlazení jsou lepší u stropu.
1. úplně jedno to není, dulěžitá je teplota přiváděného vzduchu a možnost nebo intenziata promíchávaní v místnosti. Jiné je to v ložnici během noci, kdy se v místnosti nic nepohne, jiné je to v dětské herně uprostřed hry na honěnou.
2. viz bod 1.
3. ND jsou náhradní díly? To je neumím odpovědět konkrétně, ale mohu zůstat v rovině obecné. V každé rekuperační jednotce jsou ventilátory. Různá cena, různá kvalita různé výkony, bez větších problémů lze sehnat a vyměnit. Nic zásadnějšího se v jednotce s pasivní rekuperací nepokazí. U aktivních přibyde kompresor a to je něco podobného jako s opravou ledničky. Kompresor půjde také zaměnit a dál také nevidím nic, co by nebylo běžně k sehnání. 4 cestný ventil, dehytrátor, nějaká zpětná klapka,...prkotiny, který musí každý chlaďař /opravář ledniček/ dát bez problémů do kupy.


diky. nastudoval som si problematiku vyustkov, sirenie tepla v miestnosti podla teplot, rychlost ...
Uživatelský avatar
martinpapo
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 11
Registrován: 22 zář 2011, 13:21

od Hřib » 14 lis 2011, 22:49

Dobrý den,
měl jsem zájem použit na ohřev TUV a rekuperaci pasivní jednotku od Nilanu Eco či Comfort a solární systém s el. spirálou pro ohřev vody. Jednalo by se o PD se ztrátami do 17kWm2 dle PHPP. Nyní je mi nabízeno použití pouze Nilanu VP18. Pročetl jsem různé diskuze a pochopil jsem že VP18 ohřívá vodu pouze teplým odpadním vzduchem. Když ho není dostatek na ohřev vody, tak se musí zvýšit výkon jednotky. Moje otázka zní dokáže VP18 rychle dohřát vodu el. spirálou z důvodu její velké spotřeby neboli obsahuje VP18 el. spirálu pro rychlí dohřev vody? Děkuji za odpověď popř. zkušenosti s podobnými sestavami
Hřib
 

od Pedro » 15 lis 2011, 00:26

Pro pasivní dům jsou VP18 s aktivní rekuperací optimálním řešením. Hned vysvětlim proč, původně jsem taky vymýšlel a kombinoval různý nesmysly dohromady. Nakonec mě náhoda zavedla k ing. Korčákovi a ten mi to vysvětlil jednoduše. V PD je minimální potřeba topení, proto nemá smysl uvažovat o tepelným čerpadle. V současných cenách je to drahý a navíc je potřeba teplovodní rozvod. Ideální je topit přímotopem nebo topným kabelem v podlaze. PD potřebuje ale stejné množství teplý vody jako jakýkoliv jiný dům, konstrukce domu na tom nic nezmění. Když nemám TČ a ze stejných důvodů ani nebudu investovat do plynu (náklady na přípojky, kotel, revize), mám jenom dvě volby solár nebo aktivní rekuperaci s ohřevem vody jako je nilan VP18. Solár potřebuje velký prostor na nádrž a v zimě nefunguje a protože ho musim v zimě zastoupit bojlerem, jsem na tom provozně na tom stejně jako u VP18 v poměru 1:3. K soláru bych ale musel řešit ještě klasickou rekuperaci a zajistit u ní předehřev na zimu. To byste musel u toho ECO taky a ještě ten vzduch dohřívat jako u všech pasivních rekuperaček. Úplně nejlepší jsou modely kombinující pasivní a aktivní rekuperaci, ale ty už jsou moc drahý. Zůstala tedy jenom volba jestli VP18 s chlazením nebo bez. Spirálu na rychlý ohřev samozřejmě má každá a to hlavně kvůli legionelám. Je umístěná v horní části nádrže, takže se přednostně ohřívá asi 60 litrů, aby nedošlo k čekání na vodu třeba při nečekaný navštěvě.
Pedro
 

od Hřib » 15 lis 2011, 17:38

Díky za názor. Přímotopy jsou samozřejmostí. Můj původní záměr používat rekuperaci pouze přes zimu. V teplejším období bych rekuperaci vypnul, tudíž bych nepálil zbytečně elektriku. Ohřev vody realizoval soláry a následně el. spirálou. U pasivní rekuperace je spotřeba minimální, kdežto u aktivní je vyšší. VP 18 vypnout nemohu, protože bych neměl levný zdroj teplé vody a musí jet celý rok. V tom vězí moje nerozhodnost a shánění informací. Náklady na pořízení jsou zhruba stejné, ale provozně bude VP 18 dražší (méně místa a jednoduchost systému jsou u VP plusy, provozní náklady a životnost čerpadla mínusy)
Hřib
 

od Pedro » 16 lis 2011, 12:24

Hřib píše:Díky za názor. Přímotopy jsou samozřejmostí. Můj původní záměr používat rekuperaci pouze přes zimu. V teplejším období bych rekuperaci vypnul, tudíž bych nepálil zbytečně elektriku. Ohřev vody realizoval soláry a následně el. spirálou. U pasivní rekuperace je spotřeba minimální, kdežto u aktivní je vyšší. VP 18 vypnout nemohu, protože bych neměl levný zdroj teplé vody a musí jet celý rok. V tom vězí moje nerozhodnost a shánění informací. Náklady na pořízení jsou zhruba stejné, ale provozně bude VP 18 dražší (méně místa a jednoduchost systému jsou u VP plusy, provozní náklady a životnost čerpadla mínusy)
Já měl názor úplně stejný, protože jsem technologii aktivní rekuperace neznal. Elektriku nepálíte vůbec zbytečně. Je to úplně naopak. Představte si zimní období (-10°C), kdy solár nestíhá a jede bojler. Na ohřívání vody pro čtyry lidi spotřebujete za den 10-12kWh, dům má tepelnou ztrátu 3kW prostupem a 3kW větráním. Větrání budete krýt rekuperací z 80%. Jsem realista a mírný optimista. Celková denní spotřeba na topení a TUV bude kolem 80kWh. Když na to samé použijete aktivní rekuperaci budete kolem 60kW. Dostal jsem z Nilanu přehled spotřeb v konkrétní domácnosti, nevím sice komu patří a nemám verifikovanou platnost, ale moje spotřeby u VP18K jsou velmi podobné.
Spotřeby.png
Největší rozdíl je v ohřevu teplý vody. Když si vezmete solár, je jaro, léto a podzim voda zadarmo, zima za plnou cenu. To je poměr placený elektřiny za vodu a ohřev zdarma 1:3 v rámci roku a to samý je u VP18, jenom je to jinak rozložený. Získáváte lepší účinnost rekuperace, u PD i značnou část topení (přímotopy pojedou kratší dobu). Já mám navíc chlazení v létě zdarma. Nijak se mi nezvyšuje spotřeba. Jako mínus uvádíte životnost. Rozdíl mezi rekuperacemi je jen v životnosti kompresoru, jinak jsou tam součástky stejný. Výměna kompresoru vyjde na 12 tis. Kč, ověřte si to nějakýho ledničkáře. Životnost je minimálně 15 let.
Pedro
 

od hrib » 17 lis 2011, 13:37

Díky pedro za obsáhlou odpověď. Vedu ještě diskuzi s p. Šperlem, kterou bych pak zveřejnil, pokud na to přijdu jakým způsobem. Vcelku souhlasím. Ale právě cena kompresoru za 15 let nebude nejspíš 12, ale víš. Když si vezmu cenu 15k a 15 let, tak bych každý rok ušetřil 1 tisíc. Od jara do podzimu by jela pouze solára, protože rekuperovat by se nemuselo. Vyvětrám okny, takže další úspora. Aktivní r. má spotřebu 0,5 kW/ hod., ale bude muset jet celý rok, aby ohřívala vodu, byť rekuperuje s vyšší účinností a COPem 1:3 v zimě menším. Rozhodnutí je na mě :)
Uživatelský avatar
hrib
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 3
Registrován: 15 lis 2011, 20:19

od Pedro » 17 lis 2011, 18:15

hrib píše:Díky pedro za obsáhlou odpověď. Vedu ještě diskuzi s p. Šperlem, kterou bych pak zveřejnil, pokud na to přijdu jakým způsobem. Vcelku souhlasím. Ale právě cena kompresoru za 15 let nebude nejspíš 12, ale víš. Když si vezmu cenu 15k a 15 let, tak bych každý rok ušetřil 1 tisíc. Od jara do podzimu by jela pouze solára, protože rekuperovat by se nemuselo. Vyvětrám okny, takže další úspora. Aktivní r. má spotřebu 0,5 kW/ hod., ale bude muset jet celý rok, aby ohřívala vodu, byť rekuperuje s vyšší účinností a COPem 1:3 v zimě menším. Rozhodnutí je na mě :)

Já se moc ceny kompresoru nebojim. Věřím, že vydrží dýl a navíc je to kompresor. Kompresor je pořád jednom kompresor, který dělá tlak do chladiva. Už dneska bych ho dokázal nahradit mnohem levnějším typem. Kompresory jistě nejsou, co bývaly a co šlapou ještě po 40 letech ve starých Calexkách, ale i tak je 15 let na solidní kompresor minimum. Potřeboval bych vysvětlit, jak to myslíte, že ušetříte každý rok 1tisíc Kč? Když bych postupoval analogicky a uvažoval s životností solárů 30 let, po 15 letech jsou na 50% životnosti. Neznám pořizovací cenu vašeho solárního systému, když ale vezmu 80.000 Kč, po 15 letech jste -40.000 Kč. Nádrž u VP18 a u soláru bude asi stejné životnosti, ventilátory u pasivní rekuperace taky, bedna a to ostatní také, zbyde skutečně jen ten kompresor. Chtělo by to jiné vyjádření. Když po 30 letech budete chtít repasovat stávající soláry a pas. rekuperaci a porovnat s repasí VP18. Zdá se mi to ale přitažený za vlasy z jedný i druhý strany, takhle bych na věc nenahlížel. Možná jste to ale myslel jinak.
Pedro
 

od metball » 17 lis 2011, 18:57

hrib píše:... spotřebu 0,5 kW/ hod., ale ... Rozhodnutí je na mě :)

Ave,
úvahy (gradient úvah. :twisted: ) se mi líbí,
použitý fyzikální rozměr už nikoliv 8-) ...

iGoNY
Uživatelský avatar
metball
dobrovolný redaktor
dobrovolný redaktor
 
Příspěvky: 888
Registrován: 18 dub 2011, 20:29

od hrib » 17 lis 2011, 19:12

Myslel jsem to tak, že na solárech se mi nejspíše do 15 let nic nerozbije. Proto těch ušetřených 15 tisíc za kompresor, které v solárech není. V životnosti čerpadla jsem spíše pesimista. Leda že by mi kroupy rozmlátily trubice, ale i to by mohlo být reálné. Soláry jsem myslel dewon, eusolar nebo kdosetrimazatri. Nejspíš se přikloním k aktivní rekuperaci pro méně místa, rozvodů a složitosti. Místo na střeše bych mohl použít časem na fotovoltaiku, až cena panelů klesne. Díky za strávený čas :)
Uživatelský avatar
hrib
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 3
Registrován: 15 lis 2011, 20:19

od hrib » 17 lis 2011, 21:09

Pedro ještě bych měl jednu otázku. VP18 ohřeje 180l za 5 až 7 hodin, což je vcelku dlouhá doba. V nádrži by měla být i topná tyč. Jde nastavit Nilan, např. na stálé udržování teplé vody na 50 stupňů, aniž by se musela zvyšovat intenzita větrání, díky kterému by se jinak ohřála nebo dokonce Nilan vypnout? Když se Nilan rozbije nebo je dlouhodobý výpadek proudu, tak vyvětrám okny, ale vodu si neohřeji. Díky
Uživatelský avatar
hrib
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 3
Registrován: 15 lis 2011, 20:19

od Yco » 20 lis 2011, 19:27

Dobrý večer,

my sme si VP18K M2 kúpili na jar, ale až dnes sme sa presťahovali kompletne a čakalo nás nepríjemné prekvapenie. Čidlo T11 ukazuje 65 a T12 44 stupňov celzia. Ale voda po troch vedrách tečie už len vlažná až studená. Nastavil som dohrev špirálou pri 55 stupňoch.

Verím, že je to len o nejakých užívateľských nastaveniach. Pán Šperl, poradíte?

Vďaka.
Uživatelský avatar
Yco
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 59
Registrován: 19 úno 2011, 07:58

od Martin Šperl » 20 lis 2011, 21:54

Yco píše:Dobrý večer,

my sme si VP18K M2 kúpili na jar, ale až dnes sme sa presťahovali kompletne a čakalo nás nepríjemné prekvapenie. Čidlo T11 ukazuje 65 a T12 44 stupňov celzia. Ale voda po troch vedrách tečie už len vlažná až studená. Nastavil som dohrev špirálou pri 55 stupňoch.

Verím, že je to len o nejakých užívateľských nastaveniach. Pán Šperl, poradíte?

Vďaka.

Yco, to není v nastavení, to je nejpravděpodobněji špatně připojená voda. Čidlo T11 je na hladině, T12 je u dna nádrže. Jestliže máte nádrž ohřatou, a to je patrné, není možné vybrat 3 kbelíky 180 litrů teplé vody. Chyba v napojení vody může být několikerá:
a) napojení studené na teplou a tak studená voda přitéká nahoru do nádrže.
b) napojení studené na cirkulaci. Trubka cirkulace vede cca do poloviny nádrže a tak opět přitékající studená voda ochlazuje nádrž.
c) různé další kombinace.
V každém případě máte jednotku v pořádku. Nechte si zkontrolovat napojení vody, zvýšením teploty si nepomůžete.
Martin Šperl
 

od Leon » 21 lis 2011, 02:08

Martin Šperl píše:...to je nejpravděpodobněji špatně připojená voda...

Naprostý souhlas s panem Šperlem. Přidal bych ještě možnost d) otočený cirkulační čerpadlo.
Leon
 

od Yco » 21 lis 2011, 22:34

Zdravím, páni. Áno, bolo to v zlom nastavení vody. My zatiaľ nemáme obehové čerpadlo. A nebol tam ani spätný ventil. Už je nainštalovaný. A voda zatiaľ vyzerá, že bude ok.

Ďakujem veľmi pekne.
Uživatelský avatar
Yco
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 59
Registrován: 19 úno 2011, 07:58

od Radek Němec » 26 led 2013, 11:52

Dotaz z TZB-Info:
Pekny den, obracim se na zkusenejsi zde na foru s nasledujicimi dotazy ohledne rekuperacni jednotky Nilan VP18C.
Na zacatek par informaci o dome: jedna se o bungalov ca 198m2. Stavba - system Madmax, tedy NED. Veskere mistnosti jsou propojeny vzduchotechnikou (na pude umisten rozvodnik - bedna na rozvedeni do vsech mistnosti (sani + vyduch)). Topeni v jednotlivych mistnostech: stropni folie Fenix Ecosun. Na jednotce Nilan nastavena teplota 21° a stupen 1. Nyni k dotazum:
1) v soucasnem zimnim obdobi pritapime odpoledne krbovymi kamny, kdy v obyvaku se dostaneme nekdy i na teploty napr. 27 stupnu. V loznici, protoze jsme zvykli spat spise v chladu, mam na termostatu (Fenix) nastaveno pouze 13° - aby zbytecne topeni nebezelo. Teplota v teto mistnosti se ale drzi na ca 15-16° - coz je pro nas ok. Divne mi ale je, ze pokud bezi Nilan a "bere" si teplo ze zmineneho obyvaku, pak ma tepla dle meho nazoru dostatek a toto zbyle teplo by mel rozvadet pomoci vyduchu i do zmiene loznice. To se ale evidentne nedeje, protoze je zde teplota na zminenych ca 16°. Proc se tedy "nadbytecne" teplo nerozvadi pomoci vzduchotechniky po celem dome? S tim si lamu hlavu neustale, co jednotku pouzivame.
2) pri opravdu velkych mrazech kolem -15° se mi u venkovni mrizky objevuje namraza, ktera je kolem vyduchu z domu ca 1m siroka. Vyduchy jsou umisteny v podbiti. Mam tedy strach kvuli plisnim, vlhkosti apod. Nekdo mi radil tuto mrizku na zimu odstranit, kvuli lepsimu odvodu vzduchu. Je to tak spravne?
3) V tomto roce se mi na jednotce jiz 3x (s odtupy ca 3 tydnu) objevila alarmova hlaska KOCHT. Alarm jsem vyrusil, nicmene se po ca 2 tydnech objevil opet. Vymenil jsem tedy filtry a zatim je to v poradku. Muze byt tato porucha zpusoben afiltry? Nemel jste nekdo podobny problem?

Predem velmi dekuji za odpovedi na tyto 3 body, ktere me zajimaji. Pekny den. Jirka Marsalek.
Radek Němec
 

od Pedro » 26 led 2013, 12:59

Jirka Marsalek píše:
1) Proc se tedy "nadbytecne" teplo nerozvadi pomoci vzduchotechniky po celem dome? S tim si lamu hlavu neustale, co jednotku pouzivame.
Větrací systémy vzduchotechniky v RD jsou standardně dělané tak, že nasává ze špinavých prostor a a vyfukuje do čistých. Všimněte si tedy, kde máte umístěné odtahy. Směrem k nim se šíří teplý vzduch a nikam jinam. Z (kuchyňo)obýváku do může být maximálně ke kuchyňské lince, na chodbu směrem ke koupelně a WC a nikam jinam. Tak je to správně. Nikdy se nesmí šířit záměrně větrací vzduch z jedné "čisté" místnosti do druhé. Chodby a různé komunikační prostory můžeme pro provětrání využít nebo hermeticky oddělit a do každé místnosti instalovat odtah a přívod. V takovém případě se nebude vzduch cíleně šířit nikam. Samozřejmě, že v běžných RD zůstávají otevřené dveře, lidé se pohybují a vzduch promíchává, tomu nelze dost dobře zamezit. Čistě větrací systémy bez ohledu na výběr jednotky žádné teplo ale ani zápach, kouř atd. vám z obýváku do ložnice šířit nemají.
Něco jiného jsou systémy kombinující větrání a topení. Takové systémy cirkulují vzduch domem a přimíchávají do něj čistý vzduch. Tak lze skutečně teplo rozvést, ale negativem řešení je i rozvod pachů a vyrovnávání teplot. To znamená, že byste jen těžko dosahoval požadované diference teplot v místnostech. Chtít obojí opravdu nejde.
Jirka Marsalek píše:
2) pri opravdu velkych mrazech kolem -15° se mi u venkovni mrizky objevuje namraza, ktera je kolem vyduchu z domu ca 1m siroka. Vyduchy jsou umisteny v podbiti. Mam tedy strach kvuli plisnim, vlhkosti apod. Nekdo mi radil tuto mrizku na zimu odstranit, kvuli lepsimu odvodu vzduchu. Je to tak spravne?
Při teplotách po -15°C se nemusíte obávat žádné plísně. Jde o to, co se děje po odeznění mrazu. Zda místo odtaje, námraza zmizí a nezůstává nikde známka vlhkosti. Chtělo by to vědět, jakým způsobem je proveden prostup. Pokud je to jen povrchová námraza a podbití je ošetřeno standardním nátěrem. Můžete mít v klidu. Z a takových teplot omrzá na domě kde co. Ještě k mřížce. Je třeba vědět, v jaké poloze je umístěna a jak jsou naklopeny lamely. Není dobré, když mřížka pro vertikální použití je instlována v horizontální poloze a naopak. V takovém případě je skutečně lepší mřížku vyměnit.
Jirka Marsalek píše: 3) V tomto roce se mi na jednotce jiz 3x (s odtupy ca 3 tydnu) objevila alarmova hlaska KOCHT. Alarm jsem vyrusil, nicmene se po ca 2 tydnech objevil opet. Vymenil jsem tedy filtry a zatim je to v poradku. Muze byt tato porucha zpusobena filtry? Nemel jste nekdo podobny problem?

Zanesené filtry v kombinaci s mrazivým vzduchem, mohou způsobit omezení přístupu vzduchu, zvýšení teploty na kompresoru a tím jednotky přepne do režimu výstrahy a omezí chod. Ona se nevypne celá, ale například vodu by vám dohřála spirálou. Dokonalý přívod vzduchu je podmínkou, filtry je potřeba kontrolovat a měnit.
Pedro
 


Zpět na Ekonomika