Včera byl u nás zákazník a skoro mi vynadal, jak si můžeme dovolit prodávat rekuperační jednotky tak draho. Zavedli jsme tedy debatu na to, co si vlastně zákazník kupuje a kolik za to platí.
V pasivní rekuperační jednotce jsou to dva ventilátory, regulace, výměník, filtr a skříň.
Ceny:
Nejkvalitnější EC ventilátory vyrábí firmy EBM Papst a také jsou nejdražší. I mezi nimi jsou ale cenové rozdíly. Pro jednotky do rodinných domů (klasických 300 m3/h) se pohybují ty kvalitnější kolem 5.000 Kč/kus.
Mezi špičku výměníků patří bezesporu Recair a Klingenburg. Cena takových výměníků opět v daném objemovém množství větraného vzduchu se pohybuje kolem 7.000 Kč.
Filtry jsou korunové záležitosti až maximálně 200-400 Kč/kus. Záleží na třídě filtrace.
Skříň jednotky je také velmi rozdílných kvalit. Obecně se za top kvalitu považují kovové skříně s kvalitní nenasákavou izolací, jako druhojakostní plastové s EPP výliskem (izolace podobná polystyrenu). Kvalitní a těsná kovová skříň stojí 5-15.000 Kč. Poplastované skříně z výlisku EPP jsou za třetinu ceny.
Největší rozptyl je u regulací. Typy umožňující vypnutí/ zapnutí a regulaci jen v několika výkonových stupních se pohybují od 1-3.000 Kč. Když je regulace doplněná vlhkostními čidly, nějakou zobrazovací jednotkou, cena stoupá 5-10.000 Kč a top regulace s internetovým přístupem do 15.000 Kč.
V součtu se ty nejkvalitnější jednotky pohybují kolem 40.000 Kč. Proč jsou tedy na trhu kvalitní jednotky s jen pasivní rekuperací i za dvojnásobek? Není už to zlodějina?
Protože každý natáhne ruku a rekuperační jednotky se nedostávají ke koncovým zákazníkům přímo, jako je tomu u lednic nebo televizorů. Větrací jednotky se bohužel nakupují nejčastěji přes stavební a montážní firmy. Montážní firmy koncové zákazníky nejvíce ovlivňují a také si chtějí přijít na své. Když vám někdo namontuje rozvody vzduchu, považujete ho za odborníka a logicky chcete radu. On vám samozřejmě rád poradí. Berte tohle a tohle je šunt. Montážní firma drží velkoobchod pod krkem a chce 20% ale nestydí se říct i o 50%. Když by tedy špičková jednotka byla bez problémů prodejná za 40.000 Kč, musí mít cenu 60.000 už jenom proto, aby zbylo na montážníky. Velkoobchod chce být také z něčeho živ a cena leze na 75.000 Kč. Zákazník chce vždy slevu a aby bylo z čeho slevy poskytovat, získá jednotka cenu dalších 5-10.000 Kč navrch. Hádejte, kdo to všechno zaplatí?
