VPL15 a vykon vytapeni

Výběr rekuperační jednotky - Hodnocení - Provozní náklady - Marketing

od vitapr » 26 zář 2013, 07:29

Zdravim.

Vcera jsme se stal majitelem VPL15ky a mel bych dotaz k vytapeni. Vim, ze rekuperace nebude nahrazovat vytapeni, ale pocital jsme, ze by to mohlo stihat ohrivat barak do te doby, nez teploty neklesnou pod nulu. (TZ baraku cca 3.5KW)
Rekuperace bezela zatim pouze pres noc, ale teplota v baraku zustala v podstate stejna. Myslel jsme si, ze by to mohlo za nejakych 12 hodin aspon o stupen zvysit teplotu. Jednotka tedka bezi furt na jednicku v modu "vytapeni". Na cidlu vystupu z rekuperace vedouci do jednotlivych mistnosti je teplota cca 47stupnu, takze jednotka topi. Kdyz ale prilozim ruku k vydechum v mistnostech, tak v podstate nepocituji, ze by z tama foukalo neco tepleho. Jedine co je trochu zahrate jsou talirove ventily.
Je takove chovani rekuperace normalni a vyhrati promrzleho baraku bude chvili trvat?

Dekuji za info a postrehy.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 26 zář 2013, 13:05

Jestliže z jednotky fučí 47°C, tak bezesporu topí. Otázkou je, jak kvalitně máte zaizolované rozvody a jestli se teplo neztrácí během distribuce. Možná si pletete teplotu čidel, 47°C může být na kondenzátoru nikoliv na výdechu z jednotky. Také záleží na množství přiváděného vzduchu do místností.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od vitapr » 26 zář 2013, 13:23

Teplotu bych rekl, ze si nepletu. Na kondenzatoru byla taky nejaka hodnota blizici se 50 stupnu. Rozvody jsou cele zaizolovane 3cm rockwoolu. Kolik fouka do mistnosti na prvni stupen to nevim, asi by se to dalo nejak zjistit pomerove oproti hodnotam pri zregulovani na maximalni vykon.
Pokud zvysim intenzitu foukani, tak pak jednotka nestiha dohrivat vzduch a teplota klesne treba na 30 stupnu. Proto jsem to zatim nechal furt na jednicku.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 26 zář 2013, 13:49

Pokud skutečně dovnitř jde 47°C, tak to je slušné. Na první stupeň fouká něco kolem 100m3/h a to by, mělo s teplotou pomalu hnout. Samozřejmě také záleží na stavební konstrukci (akumulaci), množství stavební vody, atd.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od Laďa Jaskva » 26 zář 2013, 18:38

vitapr píše:Teplotu bych rekl, ze si nepletu. Na kondenzatoru byla taky nejaka hodnota blizici se 50 stupnu. Rozvody jsou cele zaizolovane 3cm rockwoolu. Kolik fouka do mistnosti na prvni stupen to nevim, asi by se to dalo nejak zjistit pomerove oproti hodnotam pri zregulovani na maximalni vykon.
Pokud zvysim intenzitu foukani, tak pak jednotka nestiha dohrivat vzduch a teplota klesne treba na 30 stupnu. Proto jsem to zatim nechal furt na jednicku.


Dobrý den. Máte doma teploměr? Co Vám brání změřit teplotu vyfukovaného vzduchu? Co chcete počítat, když nevíte vůbec nic, kromě teploty v jednotce. Vezměte teploměr a jednoduše to změřte. Třeba zavařovací teploměr. Teplota + 45°C je tak vysoká, že by to pálilo. Čili podle mě se ta teplota sníží natolik, že si o nějakém topení můžete nechat pouze zdát. A izolace 3 cm na potrubí to nespasí. A výkon 100 m3 vzduchu do celého baráku přenese celkem zanedbatelné množství tepla. :cry:
S pozdravem Laďa
Uživatelský avatar
Laďa Jaskva
přispívající
přispívající
 
Příspěvky: 119
Registrován: 01 dub 2012, 09:03

od vitapr » 26 zář 2013, 20:39

Ted jsem to zmeril a z vydechu jde vzduch cca 34 stupnu na prvni rychlost a 25 stupnu na 4. rychlost.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od vitapr » 27 zář 2013, 10:16

Takze se vracim k prvotni otazce. Je schopna VPL15 vytopit dum a nebo udrzovat v dome teplotu 21 stupnu, treba i pri teplotach blizimcim se nule? Dum je dvoupodlazni 170m2, teplena ztrata cca 3.5KW
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 27 zář 2013, 14:02

vitapr píše: Dum je dvoupodlazni 170m2, teplena ztrata cca 3.5KW
To je celková tepelná ztráta? To znamená tepelná ztráta větráním i prostupem? Obvykle se udává tepelná ztráta jen prostupem a zapomíná na kompenzaci ztrát větráním. U pasivních rekuperací je problém umocněn tím, že se počítá s určitou účinností i při výpočtových mrazech -12°C a zapomíná na spotřeby předehřevů. Jinak by pasivní jednotka zamrzla. S omezenou účinností třeba nezamrzne,ale zase musíte počítat s navýšení TZ ventilací Může se dost dobře stát, že se majitel pasivního domu nechá unést TZ při -12°C a vůbec netuší, že mu auditor chybně ponížil TZ o účinnost pasivní rekuperace, kterou za takových teplot vůbec nemůže provozovat.
K původní otázce ohledně vytápění pomocí VPL. Porovnejte celkové tepelné ztráty za zvolené teploty s výkonem jednotky. Nezapomeňte, aby to byly opravdu celkové TZ. Nejprve jednotka pokryje TZ větráním a pokud něco zbyde, to bude na topení.
Nedíval bych se ale na jednotku jako primární topný zdroj. Když už jste vzal do ruky teploměr. Změřte aktuální teplotu v místnosti. Předpokládám kolem 20°C a do místnosti jste naměřil 34°C. Z hlediska teplotní účinnosti super, pasivní jednotkou tohle nejde. Porovnejte i energetickou bilanci, diskutér SFO vypočítal, že do domu dodáváte ďábelských 666 W. Můžete přeměřit i spotřebu jednotky a opět porovnat. Spotřebu si změřte za časový úsek, opět chybou by bylo změřit jen okamžitý příkon.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od vitapr » 27 zář 2013, 16:31

Tepelna ztrata prostupem by mela byt neco kolem 3KW, kolik je to presne s vetranim nevim, proto ta hodnota kolem 3.5KW.
Jednotku za primarni zdroj nepovazuji, jen jsem myslel, ze by to mohla stihat v tomto prechodnem obdobi, nez se zprovozni primotopy.
V baraku je ted cca 19 stupnu, ale jednotka s teplotou v podstate nehnula. Mozna je to tim, ze akumulace bude chvili trvat a 600W topneho vykonu, jak spocital SFO neni moc.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 27 zář 2013, 22:26

Pokud je TZ prostupem 3 kW, bude tepelná ztráta ventilací cca podobná.
Spočtený výkon 600 W není nominální výkon, je to přenesený výkon 100 m3/h dle uvedených teplot vzduchu.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od vitapr » 07 kvě 2014, 09:50

Nechtel jsem zakladat nove vlakno, tak jsem to dal sem.

Mozna to bude blby dotaz a asi potrebuji male vysvetleni.
Jaky je rozdil v rekuperaci tepla mezi VPL15 a Gott 2600 v "pasivnim" rezimu (vypnutem kompresoru). V jednotce Gott mi to je celkem jasne, ze tam bude neco jako deskovy vymenik.
Jak ale funguje vymena tepla u VPL15 pri vyplem kompresoru? Ohriva se nejak privodni vzduch odpadnim starym? Jestli ano, tak jaky zasadni rozdil je mezi temito dvemi jednotkami.

Dekuji za vysvetleni.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 07 kvě 2014, 10:21

VPL 15 když vypne kompresor v podstatě přestane rekuperovat. Ale na tom není nic divného. Když se u pasivní jednotky přiblíží teplota odtahu venkovní teplotě, také přestane rekuperovat. Pokud má pasivní rekuperace reálnou účinnost kolem 80% (na zelenou úsporám počítají max. 77%), tak při vnitřních 21 °C a venkovních zhruba 16 až 17°C žádný zásadní účinek pasivní rekuperace není znát. Pasivní rekuperace se v podstatě také odstaví sama.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od vitapr » 07 kvě 2014, 12:08

Pokud to chapu dobre, tak se aktivni rekuperace s vypnutym kompresorem chova jako pasivni rekuperace s baypasem?

Bylo tedka totiz par dnu, kdy slunce pres den uz docela slusne prohralo barak (teplota v baraku dosahla nastavene teploty na regulaci), ale vecer a nebo do rana je porad dost zima a rekuperace jen vetrala a neprihrivala vzduch. V tomto pripade se zadna rekuperace nekona a ja si do mistnosti foukam vzduch o teplote venkovniho vzduchu?
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 07 kvě 2014, 15:35

vitapr píše:Pokud to chapu dobre, tak se aktivni rekuperace s vypnutym kompresorem chova jako pasivni rekuperace s baypasem?

Dalo by se to tak říct.
vitapr píše:Bylo tedka totiz par dnu, kdy slunce pres den uz docela slusne prohralo barak (teplota v baraku dosahla nastavene teploty na regulaci), ale vecer a nebo do rana je porad dost zima a rekuperace jen vetrala a neprihrivala vzduch. V tomto pripade se zadna rekuperace nekona a ja si do mistnosti foukam vzduch o teplote venkovniho vzduchu?

Nevím, jestli mluvíte o nějakém konkrétním typu, ale u VPL15 by to bylo o špatném nastavení. Aktivačním pokynem není jen vnitřní teplota, ale také požadovaná teplota přívodního vzduchu. Tu si můžete sám nastavit. Bez ohledu na vnitřní termostat tak jednotka přivádí dovnitř vzduch o teplotě, kterou ji povolíte. To platí i o chlazení. Pokud povolíte jen například 18°C, nebude chladit vzduch na 10°C nebo nepovolí pouštět dovnitř vzduch o teplotě 15°C (např. v noci) a přepne se automaticky do módu topení.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od vitapr » 09 kvě 2014, 08:39

Mluvim konkretne o VPL15 s ovladanim CTS 600.
V nastaveni jsem nikde nenasel moznost urcit teplotu privadeneho vzduchu. Mozna to jen nemuzu najit, ale prosel jsem cele menu a nic. Pokud by se dala stahnout nekde struktura menu s nejakym popisem, tak by to mohlo pomoc.
Uživatelský avatar
vitapr
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 34
Registrován: 07 bře 2012, 10:16

od KorDa » 09 kvě 2014, 09:57

vitapr píše:Mluvim konkretne o VPL15 s ovladanim CTS 600.
V nastaveni jsem nikde nenasel moznost urcit teplotu privadeneho vzduchu.
Je to menu teplota kontrola, pro léto nastavujete minimální teplotu LÉTO MIN, pro zimu ZIMA MIN, pak jen nastavíte, za jakých venkovních teplot je pro vás léto v položce LÉTO>12. Jakmile bude venkovní teplota nad 12°C, přepne se jednotka do ledního režimu.Samozřejmě můžete tuhle přepínací hodnotu upravit podle sebe. Může Vám jednotka jet i přes den v letním režimu a v noci dle zimního. To znamená přes den více chladit a přes noc topit. To je jen na vás.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od ussama » 16 led 2015, 20:36

podařilo se vám nastavit tu teplotu přívodního vzduchu? jsem také majitelem vpl 15 a také jsem chtěl nastavit teplotu přívodního vzduchu, protože mi přijde divné, aby když je venku -10°C, šel do místností vzduch o stejné teplotě. Zkoušel jsem to ZIMA MIN., ale ať sem nastavil co jsem chtěl, tak jednotka stejně nesepla. V NILANu mi žekli, že to nejde, že jednotka buď topí nebo netopí, nic mezi že není. ZIMA MIN. je teplota min. teplota v místnosti, pokud jsem to dobře pochopil, ne min. teplota přívodního vzduchu. Takže teď mám na jednotce nastaveno 25°C a jednotka topí ve dne v noci. Jsem mírně rozčarován, že zařízení za 90 000 Kč bez DPH neumí to co každý kotel za 20000.
Ještě je menu VZDUCH VYMENA/ENERGIE, které je v návodu určeno pro zkušené uživatele. Je tu někdo takový?
Uživatelský avatar
ussama
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 10
Registrován: 01 črc 2012, 16:28

od Návštěvník » 17 led 2015, 01:16

Vypadá to, že vůbec nechápete princip rekuperace. Už jste viděl u nějaké rekuperace nastavit teplotu přívodního vzduchu? Nepleťte si dohřev nebo topný zdroj s rekuperací. Regulací přívodu byste chtěl regulovat účinnost rekuperace. Nezlobte se na mě, ale tu chce pořád každý maximální nebo žádnou. Maximální v zimě a minimální v létě (proto se u jednotek dělá na léto by-pass). Ještě jsem neviděl jednotku, která by regulovala účinnost rekuperace. Teď chci 90% a teď už je to na mě moc teplý přívod, uber účinnost na 50%, ať dovnitř nejde takové teplo... :lol:
Návštěvník
 

od Mathilda » 17 led 2015, 13:11

Musím potvrdit slova Návštěvníka, že skutečně jde o nepochopení funkce rekuperace. Účelem rekuperace je maximální zpětný zisk tepla a jeho převod do přívodního vzduchu. Výsledná teplota přívodního vzduchu se nereguluje, ta je vždy maximální možná. Starší modely VPL15 mají nastavení ZIMA MIN a LÉTO MIN, novější modely i ZIMA MAX a LÉTO MAX. Jak už ze samého názvu vyplývá, jedná se hraniční hodnoty. V případě MIN je to minimální přípustná teplota a MAX maximální. Nejedná se tedy o nastavení teplot "mezi". Je to určitá analogie mezi regulací by-passové klapky. Triviální jednotky by-pass vůbec nemají, částečně vybavené mají neřízený by-pass, který má z továrně pevně nastavenou hodnotu. Když má nastavenou hodnotu například 25°C, znamená to, že jakmile teploty uvnitř je vyšší než 23°C, otevírá se by-pass a jednotka obchází výměník. Je to proto, aby vnitřním vzduchem neohřívala za letní noci chladnější vzduch z venku. Mimochodem je to špatný a nedostatečný algoritmus, neboť v zimě při zatopení v krbu se u těchto jednotek otevře by-pass také! Nejlepší jednotky mají by-pass nastavitelný dle přání klienta a také ve vazbě na venkovní teploty. Nemůže tedy dojít k otevření by-passu v zimě.
U jednotek s aktivní rekuperací, kde není deskový výměník, plní funkci regulovatelného by-passu právě nastavení MIN / MAX a odděleně pro LÉTO a ZIMU.
Nastavení MIN znamená, že jednotka začne rekuperovat (dohřívat přívodní vzduch). Stejně jako pasivní rekuperace v tento okamžik uzavře by-pass a pustí proud vzduchu na výměník, aktivní spouští svoji technologii (může být různá) a rekuperuje na své unikátní maximum. To se logicky v závislosti na venkovním vzduchu projeví různou teplotou přívodu. Je odebráno maximum tepla odtahovanému vzduchu z WC, koupelen, kuchyní a maximum tepla je dodáno přívodnímu čerstvému. Jestliže jednotky disponují konstantním výkonem, logicky hodnota přívodního vzduchu je odvislá od teploty venkovního vzduchu a dále se nereguluje.
Hodnota MAX (mají jen novější modely) stanovuje i horní mez.
Abych odpověděl ještě na dotaz s nastavením režimu ENERGIE. Obecně neexistuje žádné nastavení u žádné jednotky stran regulace její účinnosti (v přímém důsledku teplota přívodního vzduchu). Nastavení ENERGIE je úplně mimo téma a pokud se v něm budete bez znalosti systému pokoušet provádět změny, jen si rozházíte optimální nastavení a skončíte u resetu do defaultního stavu. Hledáte, co není a ještě na špatném místě. ENERGIE vyvažuje optimální stav spouštění kompresoru tak, aby byla co nejnižší spotřeba. Dochází ke střídání podtlakového a přetlakového režimu a detailně se nastavují spínací hodnoty. Nerad bych se vás dotknul, ale pokud nechápete funkci rekuperace, tohle je ještě o level dál a proto se do toho nepouštějte.
Abych odlehčil situaci a neberte to prosím zle, připomíná mi to scénu z Troškova filmu, kdy si Škopkovi koupili PC a byli rozčarováni z toho, že tak drahá mašina nakoupená za echtgold nenakrmí králíky.
Uživatelský avatar
Mathilda
přispívající
přispívající
 
Příspěvky: 151
Registrován: 17 bře 2014, 15:39

od ussama » 17 led 2015, 17:38

Dekuji za obsahlou prednasku a urazky. Princip rek.chapu. U pasivnich mi to pride normalni ze nejde nic moc ridit, ale aktivni sem ocekal za ty prachy vic, nez topim/netopim. K cemu je tedy to zima min.? Nastavuji tim min.teplotu vzduchu nebo min.teplotu v mistnosti? Kdyz mam nastaveno v noci teplotu v mistnosti 20. Ta je dosazena, je vhanen ledovy vzduch a ochlazuje interier. Prislo by v takove situaci logicke, vhanet nejaky teplejsi ale ne uplne na mx.vykonu,protoze je pozadovana teplota dosazena.
Uživatelský avatar
ussama
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 10
Registrován: 01 črc 2012, 16:28

Další

Zpět na Ekonomika

cron