Milano32 na TZB Hýbner Milan píše:My s vodu nemáme problém až od doby, kdy jsem zcela zaslepil cirkulaci. Dělali jsme různý nastavení, zapínali a vypínali. Závěr byl takový, že když se používá cirkulace je půl kapacity bojleru v háji. Známý vodař nám doporučil úplně odpojit cirkulaci a vstup zaslepit. Od tý doby opravdu žádný problém.
Milan Hýbner píše:Dobrý den,
zdravím svého jmenovce (tedy jestli je z masa a kostí). Jaká náhoda, že si lidé stejného jména koupí stejnou rekuperační jednotku a řeší stejný problém s cirkulací a shodou okolností přispívají do stejného diskusního fóra. (Každý diskutující je dle pravidel mimo jiné povinen uvést pravdivě své celé jméno...)
Zpět k jednotce Nilan VP18K.
Po zapojení této jednotky jsem zjistil, že vlivem zapojené cirkulace dochází k masivnímu promíchávání TUV v nádrži. Po kontaktování dodavatele mi byla dodána plastová cirkulační trubka na hrdlo cirkulace, která má bránit promíchávání (doporučuji zkontrolovat, zda ji případní vlastníci jednotky s cirkulací mají osazenou).
Před instalací této jednotky jsem pro ohřev TUV, včetně cirkulace, používal el. bojler s dlouhodobou průměrnou spotřebou 8,843 kWh/den. Po instalaci jednotky (za stejného nastavení cirkulace*), dlouhodobém hledání nastavení parametrů jsem se dostal v provozu ohřevu TUV pomocí tepelného čerpadla, větráním a chlazení na dnešní hodnotu 10,46316 kWh/den. Při zkušebním provozu této jednotky v režimu el. bojler (bez větrání) se spotřeba ustálila na 6,934 kWh/den. Problém této jednotky je ten, že aby se ohřívala TUV je nutné chladit/topit do vzduchu přičemž COP do vody je 0,65 a COP do vzduchu 3,69. Moje chyba, že jsem se před koupí jednotky dostatečně nezajímal o konstrukční provedení, ale naivně jsem měl za to, že když lednice s jedním kompresorem s pomocí přepouštěcího ventilu dokáže udržovat rozdílnou teplotu v prostoru mrazáku a lednice (popř. umožňuje vypnutí prostoru mrazáku/lednice, že v podobném duchu je řešena i tato jednotka. (tj. umožňuje oddělený ohřev TUV a vzduchu). Bohužel tato jednotka má výparníky (voda, vzduch) spojené do série. Jediná možná regulace energie předávané do vody, je uzavření (snížení) průtoku vzduchu okolo vzduchového výparníku, tím dojde k vyrovnání teplot vzduch/vzduchový výparník a teplo se přestane v tomto prostoru předávat. Bohužel v tomto režimu se dům dostává do podtlaku/přetlaku, což se zase nelíbí mě. Výsledek mého bádání je ten:
- ve dnech, kdy je potřeba chladit/topit celodenně, nechávám TUV ohřát pomocí tepelného čerpadla.
- ve dnech, kdy je venkovní teplota + - shodná s vnitřní a postačuje pouze větraní, bez úpravy teploty vzduchu, přepínám ohřev TUV na el. spirálu.
Stal se ze mě otrok ovládací jednotky CTS 600, protože ta toto nastavení v automatickém režimu nemá, proto musím tuto volbu provádět ručně dle venkovního počasí. Zatím mě to baví.
Protože dům není možno napojit na kanalizaci, musím řešit dilema:
a) nepožívat cirkulaci TUV, snížen komfort užívání domu a odtáčením studené vody do bezodtoké jímky se mi zvyšuje četnost vývozu této jímky (vyvážím čistou vodu za peníze).
b) používat cirkulaci TUV, vyšší komfort užívání domu a vyšší spotřeba el. energie na ohřev TUV
Zatím jsem si vybral za b).
* Cirkulace je řízena časovým spínačem a teplotou TUV
Milano32 na TZB Hýbner Milan píše:Už jen zbývá dodat, že jsme oba z Pardubic...a požádám vás o fotografii. Trochu vážněji.
Co popisujete, mohu potvrdit. Cirkulace vody promíchá nádrž a sníží se kapacita na polovinu. Elektrospirálu já nepoužívám, tu mám staženou v menu, aby nespínala. Zkoušel jsem časování oběhového čerpadla, ani to moc nepomohlo. Laboroval jsem nejprve se zapojením a jediný řešení bylo vrátit krytku na cirkulační vstup a úplně cirkulaci odpojit. Od tý doby to funguje úplně v pohodě. Cirkulační plastovou vložku (takový kus trubky) mám, ale bylo to stejný. Neměřím spotřebu až takhle přesně, ale s COP nemáte pravdu. COP pod 1 by bylo v případě, že byste používal jednotku jenom na ohřev TUV a nechtěl k tomu započítat chlazení nebo topení. To je jako byste se rozhodl přespat v zimě v autě někde na parkovišti, nechal si k tomu puštěný motor a topení a pak se zlobil, že to byl pěkně drahý hotel. Když byste chtěl jen ohřát vodu se slušným COP a nevětrat /netopit, nechladit/, musel byste si udělat vzduchový by-pass mezi sáním a odtahem. Není to můj nápad, poradil mi to technik přímo z Nilanu. Znamená to, že jenom v tomto režimu se otevře taková dvojitá klapka propojující sání a odtah a zároveň odtah zavře. Jednotka si tak tahá vzduch pro ohřátí vzduchu z venku před jednotkou a ne z domu. Tak nevětráte (když nechcete) a jenom ohříváte vodu s COP kolem 3. Klapka je ovládaná přímo jednotkou, to už vám ale neřeknu, jak mi to technik vysvětlil. Řekli, že nám to i zapojí, ale nakonec jsem to vůbec nedělal. Já chladím skoro celé léto a od podzima zase dotápím vzduch. Po propočtech jsem zjistil, že by se mi to ani nevyplatilo. Další možnost je tohle vůbec nedělat, jednotku si hodit jen na odtah a použít nějaký ventil do stěny a nebo nechat nastevřený okno. Vyvětráte a když jste spokojený s venkovní teplotou, nepotřebujete chladit/topit, je to jen o vyrovnání tlaků vzduchu.