Cirkulace TUV

Obecné otázky - Teorie - Výpočty - Legislativa

od 32Milano » 19 zář 2012, 12:49

Pro Unstrecha – nemám problém s větráním ale s ohřevem vody v přechodném období, který je bohužel spjat s úpravou přívodního vzduchu do domu. V létě jednotkou chladím, v zimě topím, ohřívám TUV pomocí tepelného čerpadla a jsem spokojen. Pak je tu ale zbytek roku (ok, budu na sebe tvrdý, 1/3 roku), kdy pro moji tepelnou pohodu nevyžaduji úpravu teploty vstupního vzduchu, ale veškerou energii tepelného čerpadla bych chtěl využít na ohřev TUV. Což, jak s nelibostí zjišťuji *, pravděpodobně nejde. Respektive jde:
a) dodatečnou úpravou VZT potrubí vytvořením by-passu (děkuji Pedrovi za obrázky, budu o tom přemýšlet)
b) nebo se smířím s pod tlakem/přetlakem v domě a jednotka pojede v nastavení „Vice vody“

Ad b) Podtlak/přetlak v domě nechci, a proto se ho pomocí mikroventilace (když je to scestné) snažím snižovat. Chodit po domě a otevírat okna v návaznosti na to co dělá jednotka (jestli ohřívá TUV/ nebo ne, jestli je aktivní Ruční volba/nebo ne), abych eliminoval případný podtlak/přetlak, mě nebaví a myslím si, že to není ta správná uživatelská pohoda.

Ještě k té 1/3 roku. Přestože mám velkou akumulaci (VPC, betonový strop) manželka si ztěžovala (na jaře a teď na podzim, když je denní teplota venku do 20 OC) na tepelnou nepohodu, když jednotka upravovala teplotu přívodního vzduchu (při chodu z důvodu ohřevu TUV). Jestliže chladila, šel z vyústek velmi studený vzduch (až 11 OC) při 2 stupni výkonu (menší na chlazení použít nejde), což bylo po ránu nepříjemné (CTS600 umístěná na zdi stále ukazovala 24 OC). Když topila, vycházel z vyústek zbytečně teplý vzduch (až 35 OC), což společně s přípravou večeře zvyšovalo teplotu v pobytové místnosti (CTS600 umístěná na zdi stále ukazovala 24 OC). Má to také ekonomickou rovinu, v případě, že jednotka při ohřevu TUV v tomto období upravovala teplotu přívodního vzduchu, měla spotřebu zhruba o cca 3kWh/den větší, než když veškerou energii věnovala na ohřev TUV (365/3 dní * 3 kWh/den * 2,71 Kč/kWh = 989,15 Kč za rok zbytečně).

* Přestože jsem sledoval všechny možné diskuze na internetu, navštívil vzorový dům, navštívil ještě dalšího uživatele jednotky, nepodařilo se mi tento problém přenesení energie tepelného čerpadla do TUV zjistit. Kdyby se mi bývalo podařilo tuto drobničku zjistit před nákupem, asi bych možná vybíral jinak. Snad tato diskuze pomůže budoucím adeptům rekuperace při výběru té správné jednotky.

PS: Klidně přiznám, že to možná s jednotkou neumím a že to jsou zmatečné výkřiky půlročního uživatele jednotky. Abych se to s jednotkou naučil, sleduji různá diskusní fóra, vedu soukromou korespondenci (shodou okolností je v mém zaměstnání také uživatel této jednotky, který svá bádání završil tím, že v tomto období zapnul natvrdo el. ohřev TUV). Jestliže mi někdo pomůže s učením a podaří se mu nastavit jednotku pomocí CTS600 tak, aby veškerá energie tepelného čerpadla šla do TUV a v domě nebyl přetlak/podtlak dostane karton plzně. Ta se dneska ještě může pít. :lol:
Uživatelský avatar
32Milano
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 5
Registrován: 12 zář 2012, 08:48

od Unstrech » 19 zář 2012, 14:19

32Milano píše:Pro Unstrecha – nemám problém s větráním ale s ohřevem vody v přechodném období, který je bohužel spjat s úpravou přívodního vzduchu do domu.

Já rozumím, o co jde. Možná díky jiné konstrukci domu bez akumulace nemám přechodné období 1/3 roku ale opravdu jen několik dní. Prakticky podle svitu slunce. Požaduji doma 21-23°C. Jakmile vysvitne slunce, podkroví bez akumulace se přehřívá a jsem rád,když můžu chladit. Když slunce zaleze, poměrně za malou chvilku může jednotka klidně vzduch i mírně dohřát. Jde o správné načasování. Výkon jednotky je ca 2 kW, když úplně nevyberu vodu ohřeje v létě nádrž 4-5 hodin. Nedělá mi problém najít časový úsek, kdy budu chladit a jakmile je voda teplá, větrá to bez úplně bez chodu kompresoru v rovnotlaku. Stejně je to s topením. Zase velmi snadno najdu úsek, kdy si to pustím i s topením. Jakmile je teplota venku pod 20°C a to nyní je po západu slunce už kolem 19:30 hodin. Teplota venku klesá, stačí nechat jednotku jet na 1 stupeň a těch pár kubíků teplejšího vzduchu na přívodu mi naopak příjemně prodlouží pocit tepla z venku.
32Milano píše:a) dodatečnou úpravou VZT potrubí vytvořením by-passu (děkuji Pedrovi za obrázky, budu o tom přemýšlet)
b) nebo se smířím s pod tlakem/přetlakem v domě a jednotka pojede v nastavení „Vice vody“
By-pass by mohl fungovat. Díval jsem se a šlo by i osadit hrdlo přímo z boku jednotky. Má to dva pláště, ve vnějším plášti bych udělal díru o izolaci většího průměru a osadil bych až do té vnitřní stěny. To by mi přišlo elegantní a profesionální řešení a úplně za hubičku. Sedlo na potrubí nestojí ani stovku. Na záruku to vliv mít nemůže, maximálně na bednu a to mi nejde. Tu reklamovat nikdy nebudu.
32Milano píše:Ad b) Podtlak/přetlak v domě nechci...
Nevím, nevím. Píšete, že 1/3 roku vám vyhovuje venkovní vzduch. Pak bych tedy nechal 1/3 roku otevřenou ventilačku. Když tam bude chtít někdo vlézt, nějaká zavřená nebo otevřená ventilačka v tom rozhodně hrát roli nebude. Mně se ale zdá, že vám ten venkovní vzduch nevyhovuje. Večer je moc teplý a ráno chladí prkýnko na hajzlíku. To znamená, že toto období není možné považovat za přechodné.
32Milano píše:Jestliže chladila, šel z vyústek velmi studený vzduch (až 11 OC)...
Tohle si přeci můžete nastavit. V menu teplota kontrola jsou minimální hodnoty přívodního vzduchu. Někdo se bojí, že by to přívodní vzduch nechladilo, vám to zase chladí moc. Jde jen o nastavení teploty přívodu.
32Milano píše: Má to také ekonomickou rovinu..
To uznávám, ale zase vás nebude studit prdýlka na prkýnku a nebude vám vedro při vaření.
Přesto všechno jsem rád, že píšete. Já jsem měl totiž původně v plánu pořídit jednotku jen s podtlakovým přívodem vzduchu Nibe 640. Pak jsem dostal nabídku alternativy VGU250. Sám píšete, že tenhle režim pro vás není vyhovující a tím jste mi i potvrdil moje původní odhady. Já svoji jednotku upravovat nijak nebudu a rovnotlaký režim mi vyhovuje zatím po celou dobu roku. Vám bych doporučil udělat to boční hrdlo a podělte se pak o zkušenosti.
Unstrech
 

od Yco » 19 zář 2012, 15:34

Zdravím vospolok,

problém ma zaujal z pohľadu spotreby elektrickej energie. Tak som sa pýtal dodávateľa: Ako elegantne vyriešiť, aby jednotka iba zahrievala TÚV, a zároveň neupravovala teplotu vzduchu?

Jeho odpoveď je, citujem:
...aby jednotka jen ohřívala vodu, musí jet v podtlakovém režimu. V rovnotlaku tato funkce není u této jednotky možná. ... Pokud by měl někdo zájem o zařízení jen pro ohřev vody, můžeme nabídnout modely VT nebo nové jednotky Compact / Anaconda, kde je i možnost ohřevu jen vody při rovnotlakém větrání. ... Každá jednotka má nějakou svoji koncepci a VP18 buď topí/chladí + ohřívá vodu nebo jen ohřívá vodu ale v podtlakovém režimu. V režimu Energie dokáže režimy střídat podtlak/ rovnotlak.


Ja sám patrím k tým, ktorým vyhovuje režim Energie. Nikomu nevnucujem, len info. ;)
Uživatelský avatar
Yco
pozorovatel
pozorovatel
 
Příspěvky: 59
Registrován: 19 úno 2011, 07:58

od Leon » 19 zář 2012, 19:29

Zkusil jsem se ještě trochu zamyslet, co by šlo udělat. Určitou možností by mohlo být jen levné ohřátí vody dočasně bez větrání. To by se dalo udělat jednoduchým propojením odtahu a sání. Jednotka by tak odtahovala přímo ze sání v podtlakovém režimu.
VP18BP.png
VP18BP.png (5.61 KiB) Zobrazeno 9419 krát

Propojení by umožňovalo sání venkovního vzduchu, ohřátí vody plným výkonem TČ a následně by zase propojení uzavřelo. Spouštění by se dělo v normálním rovnotlakém režimu s tím, že po sepnutí ohřevu vody (příložné čidlo) by servo otevřelo klapku (druhá klapka by byla spřažená) a jeden kontakt spínacího relé odpojil napájení sacího ventilátoru. Po dosažení teploty v nádrži by se relé opět uzavřelo propojení a spojilo sací ventilátor.
Leon
 

od Leon » 19 zář 2012, 20:05

Druhá možnost by spočívala jen v regulaci spínání ohřevu vody. To znamená tak, že byste si teplotně podmínil, kdy se může dohřívat voda i vzduch. Spínání kompresoru je podmíněno:
a) teplotou venkovního vzduchu (čidlo T1)
b) teplotou vnitřního vzduchu (čidlo T15)
c) teplotou vody (čidlo T12)
Teplotu venkovního vzduchu neovlivníte, teplotu vnitřního vzduchu můžete nastavit př. 21°C. Ohřev vody by sepnul hned, jak klesne pod nastavenou hodnotu. Když se však vloží opět do přívodu napájení kompresoru spínací teplotní relé, můžete ohřev vody odsunout až do teplotního pásma, kdy budete souhlasit s dohřevem/chlazením vzduchu. Když bude kompresor vypnutý, vodu dohřeje elektrospirála.
Leon
 

od tomas111 » 04 říj 2013, 01:46

Dobry den - prave stojim pred kupou VPL18k a citam tieto problemy. Chcem cirkulaciu vody. Nerad by som chladil/prihrieval, ked si to dom neziada - to sa mi nezda komfortne. Taktiez dohrievanie vody elektrospiralou sa mi zda neekonomicke. Staviame dom z Ytongu a betonovych stropov/stlpov - takze akumulacia tam bude.

1) Ake su vase skusenosti teraz - pripadne ktore z navrhovanych uprav VP18 ste realizovali a ako ste spokojny. Najradsej by som isiel do Compactu ale na to nemam miesto.
Maju to ine modely/znacky vyriesene?
Alebo ist to oddelenia vetrania a teplej vody?
Mam v dome aj plyn - ak by to bolo pouzitelne.

2) A trosku ina tematika - chladenie VPL18 /VP 15 - bol vykon 1kW dostatocny v tohtorocnych horucavach - aku teplotu ste dokazali udrzat v interieri? pre info mam vonkajsie tienenie zaluziami a s oknami na juznej strane som to neprehnal, izolaciu steny 25 sivy polystyren (+25cm ytong) a 50 cm polystyren nad betonovym stropom. ide o teply region Bratislavy.
A mam stenove kurenie a vodu v studni - vraj aj tato kombinacia sa da pouzit na chladenie.


Dakujem za akekolvek rady.
Uživatelský avatar
tomas111
registrovaný
registrovaný
 
Příspěvky: 14
Registrován: 28 črc 2013, 14:03

od KorDa » 04 říj 2013, 10:14

tomas111 píše:Chcem cirkulaciu vody.

To není žádný problém, ale počítejte, že cirkulace vody znamená mnohem větší spotřebu energie. Je to luxus a každý luxus něco stojí. Může vás trochu hřát myšlenka, že z ohřevu teplé vody děláte ústřední topení a tak energie ztracená ohřevem v trubkách nejde tak úplně na zmar. Tohle platí naprosto obecně u každého bojleru nehledě na typ nebo výrobce.
tomas111 píše:Nerad by som chladil/prihrieval, ked si to dom neziada

To dělat nemusíte, jen je potřeba správně si nastavit jednotku. Až ji budete mít, poradím vám. Dokud nestojíte přímo u ovládaní, asi by to nemělo smysl.
tomas111 píše:Taktiez dohrievanie vody elektrospiralou sa mi zda neekonomicke.
Tu si můžete ovládat sám a limitně i deaktivovat úplně.
Uživatelský avatar
KorDa
dopisovatel
dopisovatel
 
Příspěvky: 205
Registrován: 14 zář 2013, 20:47

od Zdeněk Haňek » 18 pro 2018, 16:40

Zdravím, četl jsem si vaše problémy a nápady když jsem se rozhodoval zda instalovat nebo neinstalovat čerpadlovou skupinu cirkualci vody. Známy topenář mi instaloval ACV 300 l smart line a k němu mi nabídnul tuto cirkulaci vody - https://eshop.afriso.cz/cerpadlova-skupina-cirkulace-teple-vody-wzs-100/d-546. No mohu říct, že komfort teplé vody během krátké chvíle je dost pro mně návikový. Navíc mi říkal, že je tam termostatický ventil, který nám nepustí víc než teplou vodu :lol:
Zdeněk Haňek
 

od technik » 18 pro 2018, 21:50

I kdyby byla cirkulační sada ze zlata, vždy bude znamenat velmi výrazné zvýšení spotřeby teplé vody. Je potřeba naddimenzovat nádrž cca o 1/3 a celkově počítat s o 1/3 větší spotřebou. Hlavně v zimě, kdy tepelná ztráta potrubí je větší. Kdyby se teplo v potrubí neztrácelo, neměla by cirkulace smysl. Teplá voda by na nás počkala od posledního umytí. Ona ale chladne a nezbyde nic jiného, než ji znovu a znovu ohřívat a dokola prohánět domem. Když už to tedy musí být, měla by cirkulace točit vodu potrubím jen nárazově v exponovaný čas odběru, jinak vypnout.
technik
 

od Roman » 05 led 2020, 21:54

Jednoduchá rada.
Nainstalovat cirkulační ventil sloužící pro snížení průtoku vody při nahřátém potrubí cirkulace.
Sníží i riziko kavitačního proudění.
Roman
 

Předchozí

Zpět na Vzduchotechnika